Solidariteit met Catalonië – voor het recht op vreedzame zelfbeschikking!

0 haben unterschrieben. Nächstes Ziel: 500.000.

Catalonië is de grootste niet-staatse Europese natie. De Catalanen hebben een geschiedenis van meer dan duizend jaar. Ze zijn ervan bewust en trots op. De prachtige Catalaanse literatuur en cultuur is een essentieel onderdeel van Europa. De Catalaanse taal is de moedertaal van miljoenen Europeanen. In 1934 verklaarde de president van de regering van Catalonië de onafhankelijkheid van Catalonië uit Spanje. In 1936 begon de Spaanse generaal Francisco Franco (met de hulp van Duitsland) zijn staatsgreep en de Spaanse burgeroorlog die de onderdrukking van de Catalaanse natie en zijn taal voor vele jaren veroorzaakt.

In de 21e eeuw wordt het Spaanse leger niet weer gebruikt tegen de Catalaanse bevolking, die rustig voor zijn onafhankelijkheid streeft. Europeanen uit alle naties en naties moeten werken om het conflict tussen Spanje en Catalonië vredig deze keer op te lossen.

Het recht op vrije, vreedzame en democratische zelfbeschikking van een natie is verder dan de wettelijke grenzen van de Spaanse staat. Spanje wil miljoenen mensen dwingen hun rechtsorde af te dwingen, hoewel ze zich in Spanje voelen als tweede klas burgers.

Catalonië maakt deel uit van Europa. De Europese Unie en alle Europese landen moeten duidelijk zeggen dat elk gebruik van militaire kracht in het huidige conflict onacceptabel zou zijn. Zij moeten de nieuwe Catalaanse staat in de Europese Unie verwelkomen.

*************************************************************************

Officiële verklaring van de onafhankelijke deskundige van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties over de bevordering van een democratische en rechtvaardige internationale orde, prof. dr. Alfred de Zayas, over de schendingen van de mensenrechten van het Catalaanse volk door de Spaanse staat:

Officiële verklaring van de speciale VN-rapporteur over de bevordering en bescherming van de vrijheid van meningsuiting, prof. dr. David Kaye, over de wettelijke vervolging van Catalaanse politici door de justitie van de Spaanse staat:

De onafhankelijke deskundige van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties inzake de bevordering van een democratische en rechtvaardige internationale orde, prof. dr. Alfred de Zayas:

Verenigde Naties / Mensenrechten / Bureau van de Hoge Commissaris / Werkgroep inzake willekeurige detentie:

**************************************************************************

Artikelen gepubliceerd op de Nederlandse pagina van deze petitie (er zijn meer artikelen op de pagina's in andere talen, vooral op de Duitse pagina):

— «De Spaanse schendingen van de mensenrechten en de hypocrisie van de Europese Unie» (3. 10. 2019).

— «Oriol Junqueras, lid van het Europees Parlement, in het politieke showproces over Madrid» (17. 7. 2019).

— «2. besluit van de Werkgroep inzake willekeurige detentie van de VN over politieke gevangenen» (5. 7. 2019).

— «Jammer voor het ‘land van Franco’!» (26. 6. 2019).

— «Werkgroep inzake de willekeurige veroordeling van de VN tot politieke gevangenen in Spanje» (28. 5. 2019).

[...]

3. «UN independent expert urges Spanish Government to reverse decision on Catalan autonomy» (3. 11. 2017).

2. «De Republiek Catalonië – een nieuwe staat is geboren» (29. 10. 2017).

1. «Help Catalonia! Save Europe!» (28. 10. 2017).

***************************************************************************