Solidaritet med Catalonia – for retten til fredelig selvbestemmelse!

0 haben unterschrieben. Nächstes Ziel: 500.000.

Catalonia er den største ikke-statlige europeiske nasjonen. Katalansene har en historie på over tusen år. De er klar over og stolt av det. Den fantastiske katalanske litteraturen og kulturen er en viktig del av Europa. Det katalanske språket er morsmål for millioner av europeere. I 1934 forklarte presidenten for Catalonias regjeringen Catalonias uavhengighet fra Spania. I 1936 begynte den spanske general Francisco Franco (med hjelp av Tyskland) sitt coup d'état og den spanske borgerkrigen som provoserte undertrykkelsen av den katalanske nasjonen og sitt språk i mange år.

I det 21. århundre skal det spanske militæret ikke brukes igjen til den katalanske befolkningen, som strækker fredelig for sin uavhengighet. Europeere fra alle stater og nasjoner må jobbe for å sikre at konflikten mellom Spania og Catalonia løses fredelig denne gangen.

Retten til fri, fredelig og demokratisk selvbestemmelse av en nasjon er utenfor de juridiske grensene for den spanske staten.Spania ønsker å pålegge sitt juridiske system på millioner av katalanske mennesker som føler seg behandlet som underklasse borgere fordi de er katalaner.

Catalonia er en del av Europa. EU og alle europeiske land må klart si at enhver bruk av militærstyrke i den nåværende konflikten ville være uakseptabel. De må hilse på den nye katalanske staten i EU.

Heute: Prof. Dr. Axel verlässt sich auf Sie

Prof. Dr. Axel Schönberger benötigt Ihre Hilfe zur Petition „Jean-Claude Juncker: Solidaritet med Catalonia – for retten til fredelig selvbestemmelse!”. Jetzt machen Sie Prof. Dr. Axel und 414.030 Unterstützer/innen mit.