Petition richtet sich an Presidente Della Repubblica Italiana Sergio Mattarella (Presidente Della Repubblica Italiana) und an 8 mehr

Solidaritet med Katalonien – för rätten till fredlig självbestämmande!

0 haben unterschrieben. Nächstes Ziel: 50.000.

Katalonien är den största icke-statliga europeiska nationen. Katalanerna har en historia på mer än tusen år. De är medvetna och stolta över det. Den fantastiska katalanska litteraturen och kulturen är en viktig del av Europa. Det katalanska språket är miljontals européers modersmål. År 1934 förklarade presidenten för Kataloniens regering Katalonien självständighet från Spanien. 1936 började den spanska generalen Francisco Franco (med hjälp av Tyskland) sin coup d'etat och det spanska inbördeskriget som provocerade undertryckandet av den katalanska nationen och dess språk i många år.

Under det 21: a århundradet får den spanska armén inte tillåtas kastas mot katalaner som vill uppnå statligt oberoende med fredliga medel. Medborgare från alla länder och nationer bör göra sitt yttersta för att se till att konflikten mellan Spanien och Katalonien löses här fredligt.

Rätten till fri, fredlig och demokratisk självbestämmande av nationer ligger över de rättsliga gränserna för en stat som vill införa sitt rättssystem på miljontals människor som känner sig behandlade som andraklassiga medborgare eftersom de är katalaner.

Katalonien är del av Europa. Europeiska unionen och alla europeiska länder måste klart ange att all användning av militärstyrka i den nuvarande konflikten är oacceptabel. Europeiska unionen måste erkänna och välkomna den nya republiken Katalonien.

Diese Petition wird versendet an:
  • Presidente Della Repubblica Italiana
    Sergio Mattarella (Presidente Della Repubblica Italiana)
  • Jean-Claude Juncker
  • Chancellor of Germany
    Angela Merkel

Prof. Dr. Axel Schönberger startete diese Petition mit einer einzelnen Unterschrift und hat nun 42.921 Unterstützer/innen. Starten Sie heute eine Petition, um sich für Ihr Anliegen einzusetzen.

Heute: Prof. Dr. Axel verlässt sich auf Sie

Prof. Dr. Axel Schönberger benötigt Ihre Hilfe zur Petition „Jean-Claude Juncker: Solidaritet med Katalonien – för rätten till fredlig självbestämmande!”. Jetzt machen Sie Prof. Dr. Axel und 42.920 Unterstützer/innen mit.