Reform of the water and sewage system in Nunavik

0 a signé. Prochain objectif : 25 000 !

Access to drinking water is a fundamental right, a human right. Unfortunately, very often, for one reason or another, Nunavimmiut have to make difficult choices: will I flush the toilet or do the dishes? Will I take my shower or do my washing?

Too often we are faced with doing our washing, bathing and doing the dishes and throwing our water outside, or even washing with a washcloth, using disposable plates and having a gigantic stack of dirty laundry that cannot shrink.

Water is a necessity for life, hygiene and comfort. Nunavimmiut, like all Canadians, have the right to quality water supply service.

The signatories of this petition make the following request to our local, regional, provincial and national governments:

1. An assessment of water needs with residents, public and private services, as well as an agreement on the number of liters of water that each inhabitant of Nunavik should be entitled to each day.

2. An in-depth evaluation of the system put in place, to understand each of the issues leading to poor access to water. (What are the reasons why Nunavimmiut do not have a certain number of liters of water per day to use. For example: maintenance of water and wastewater trucks, retention of personnel working for the system, blizzards, maintenance of pumps in homes and in the city, holidays and etc.)

3. Put an effective plan in place in order to offer a quality and equitable service to Nunavimmiut that respects the water needs commitments in point 1.

4. Follow up on the plan over time to verify its effectiveness and ensure that commitments are being kept.

Thank you

..................................................................................

L'accès à l'eau potable est un droit fondamental, un droit humain. Malheureusement, très souvent, pour une raison ou une autre, les Nunavimmiut se doivent de faire des choix difficiles: tirerai-je la chasse de la toilette ou ferai-je la vaisselle? Prendrai-je ma douche ou ferai-je mon lavage?

Nous sommes confrontés trop souvent à faire notre lavage, à prendre un bain et à faire la vaisselle et à jeter notre eau à l'extérieur, ou même à se laver à la débarbouillette, à utiliser des assiettes jetables et à avoir une gigantesque pile de linge sale qui ne peut diminuer.

L'eau est une nécessité pour la vie, l'hygiène et le confort. Les Nunavimmiut ont le droit, comme tous les Canadiens, à un service de qualité en matière d'approvisionnement en eau.

Les signataires de cette pétition font la demande suivante à nos gouvernements local, régional, provincial et national:

1. Une évaluation des besoins en matière d'eau auprès des résidents, des services publics et privés, ainsi qu'une entente sur le nombre de litres d'eau que chaque habitant du Nunavik devrait avoir droit chaque jour.

2. Une évaluation en profondeur du système mis en place, pour comprendre chacune des problématiques menant à un accès à l'eau déficient. (Quelles sont les raisons pour lesquels les Nunavimmiut n'ont pas un certain nombre de litres d'eau par jour à utiliser. Par exemple: l'entretien des camions d'eau et d'eaux usées, la rétention du personnel travaillant pour le système, les blizzards, l'entretien des pompes dans les maisons et à la ville, les journées fériées et etc)

3. Mettre un plan efficace en place afin d'offrir un service de qualité et équitable aux Nunavimmiut qui respecte les engagements des besoins en eau au point 1.

4. Faire un suivi du plan dans le temps pour vérifier son efficacité et s'assurer que les engagements sont tenus.