9-1-1 for 911: Demand a better dispatch system in Rhode Island

0 have signed. Let’s get to 1,000!

Click: Recent News Story on 911 fees

The Rhode Island Legislature currently takes $8.4 million a year (about 60 percent) from E-911 fees collected from monthly telephone bills to balance the state budget. This misuse of E-911 fees has left our 911 service understaffed, underfunded, and unprepared to serve Rhode Islanders.

The Federal Communications Commission and Representative Lancia recently directed public attention to this matter, leading to an increase in staffing. However, this new staffing only took the resources we devote to 911 from abysmal to inadequate—an inadequacy that puts the people of Rhode Island at unusual risk.

Here’s why 911 funding and operations are so important for Rhode Island. At present, our 911 system lacks GPS, Emergency Medical Dispatch (a process that puts a trained nurse practitioner or physician’s assistant on the line to provide emergency medical instruction), and medical translators. Without GPS, the current cell tower triangulation system can only determine your location within ¾ of a square mile, so callers must know their exact address in order to get help. Without Emergency Medical Dispatch, callers cannot receive pre-arrival medical instruction, such as CPR. Without medical translators, the many speakers of Spanish, French, Portuguese, Cape Verdean Creole, and other languages can’t ask for help or get help coherently.

If you live in the city, it’s possible to locate an address, and rescue is usually a minute away. However, it’s more difficult for people in rural areas to accurately describe their location. Even with some of the best Rescue and Ambulance Corps in the state, the response times in rural areas are often 10 to 15 minutes – a response time imposed by distance. Despite fantastic EMTs, paramedics, and other volunteers, 10 to 15 minutes can be the difference between life and death in cases of major trauma or cardiac arrest. Having someone on the phone who can talk a bystander through CPR or other lifesaving techniques can be just that – lifesaving.

If you speak another language, there is nothing more terrifying than needing emergency help and not being able to communicate. This language barrier can prove deadly for non-English speakers, but it can be easily fixed with a medical translator on the line.

So, when the legislature scoops money from EMS, they have been scooping the difference between life and death for Rhode Islanders. In states where there is Emergency Medical Dispatch, the survival rate from a cardiac event outside of the hospital is 50 percent. In Rhode Island, it is 10 percent.

We can and must do better than this.

It’s time for Rhode Islanders to stand up together and demand a better EMS system.  We’re paying for it. Let’s get the decent treatment we deserve.

Spanish:

La Legislatura de Rhode Island actualmente toma $ 8.4 millones al año (alrededor del 60 por ciento) de las tarifas del E-911 cobradas de las facturas telefónicas mensuales para equilibrar el presupuesto estatal. Este uso indebido de las tarifas del E-911 ha dejado a nuestro servicio del 911 con poco fondos insuficientes y con falta de preparación para servir a los habitantes de la comunidad de Rhode Island.

La Comisión Federal de Comunicaciones y el Representante Roberto Lancia ha dirigido recientemente la atención pública a este asunto, lo que llevó a un aumento en la dotación de personal. Sin embargo, esta nueva plantilla solo tomó los recursos que dedicamos al 911 de abismales a inadecuados, una insuficiencia que pone a la gente de Rhode Island en un riesgo personal en un tiempo de emergencia.

La financiación y las operaciones de servicios de 911 son tan importantes para Rhode Island. En la actualidad, nuestro sistema 911 carece de GPS, despacho médico de emergencia (un proceso que pone a un enfermero practicante o asistente médico en la línea para brindar instrucción médica de emergencia) y traductores médicos. Sin GPS, el sistema actual de triangulación de torres celulares solo puede determinar su ubicación dentro de de una milla cuadrada, por lo que las personas que llaman deben saber su dirección exacta para obtener ayuda. Sin el despacho médico de emergencia, las personas que llaman no pueden recibir instrucción médica previa a la llegada, como RCP. Sin traductores médicos, los muchos hablantes de español, francés, portugués, criollo de Cabo Verde y otros idiomas no pueden pedir ayuda o recibir ayuda de manera coherente.

Si vives en la ciudad, es posible localizar una dirección, y el rescate generalmente está a un minuto de distancia. Sin embargo, es más difícil para las personas en áreas rurales describir con precisión su ubicación. Incluso con algunos de los mejores cuerpos de rescate y ambulancias en el estado, los tiempos de respuesta en las áreas rurales suelen ser de 10 a 15 minutos, un tiempo de respuesta impuesto por la distancia. A pesar de los fantásticos EMT, los paramédicos y otros voluntarios, entre 10 y 15 minutos puede ser la diferencia entre la vida y la muerte en casos de traumatismos graves o paros cardíacos. Tener a alguien en el teléfono que puede hablar con un transeúnte mediante RCP u otras técnicas para salvar vidas puede ser solo eso: salvar vidas.

Si habla otro idioma, no hay nada más aterrador que necesitar ayuda de emergencia y no poder comunicarse. Esta barrera del idioma puede resultar mortal para las personas que no hablan inglés, pero se puede arreglar fácilmente con un traductor médico en la línea.

Entonces, cuando la legislatura recauda dinero de EMS, han estado recogiendo la diferencia entre la vida y la muerte para los habitantes de Rhode Island. En los estados donde hay un despacho médico de emergencia, la tasa de supervivencia de un evento cardíaco fuera del hospital es del 50 por ciento. En Rhode Island, es el 10 por ciento. Podemos y debemos hacerlo mejor que esto.