Por una Wikipedia asturlheonesa commun

0 a signé. Allez jusqu'à 100 !

Petiçon en Wikipedia

Scribir global, fhalar local

Agora mesmo ye impossible editar Wikipedia n una norma que nun fhuere la official (mas ou menos nortecentral, que ye limitada al Principau & incompatible con outres por  ser ultrasimplificada & arbitraria). Fhoi exclusivizada por editores con un siesgu intolerante, dogmáticos, & pa tras en sin dala voluntá inclusiva (el tan hispánicu “por-cojonismo”). Esso fhai que los potenciales wikipedistas lheoneses, occidentales, orientales, & tamien d’outres variantes que eventualmente se podieren axhunctar al proyectu nun tengan dala representaçon da fheitscho & nun seyan a contribuyir no que ye, en principio, un proyectu lhibre & que cute a fhuera de stamentos gubernamentales.

Aporta-se a la paradoxa de que l molde ye mas importante que les magdalenes: la norma ye inflexible, non obstante l conteníu seya de qualidá per-baxa (scandalosa bayura de traducçones automátiques & nun repasades por xhente que visiblemente nun son fhalantes). Sí que ansí, la inundaçon de castelhanismos (lusismos na Wikipedia mirandesa) & vozes de duldosa procedencia abonden consentimiento. Una vez que l banzau de los barbarismos s’abre, inundando la fhala, estos van substituyendo a les vozes patrimoniales, & estes van cayendo n scaeicimiento de la xhente nuevo que nos succede, & al final aportase a un completu scaeicimiento l idioma u lo único que subsiste son los “modismos”. La complacencia col “scribo cumo me sal de dientro” ou el “ye lo que ha hi”, sanciona cumo bona & inevitable la disglossia, permittiendo-nos lo que nun nos díbemus permittir expressando-nos nel idioma official, fhaziendo l nuessu de menos. Ye una gran irresponsabilidá polo que respecta a la xhente que n futuro venrá tres nós outros. Ye la eterna condemna de les fhales minoritaries.

L envite, agora, que la Wikipedia mundial enfrenta ye la falta d’editores contribuyentes, ansí que prescindir da feitscho d’una massa mas ou menos grande de contribuyentes ye cincielhamente myopía. & tien-se falta d’un puncto d’incuentru, puncto de referencia na táctica d’expansion internacional col aciu de fomenta’ la visibilidá, qualidá, presencia & promoçon, interior & exterior, del idioma de nuesso. Les Wikis son el vehículu de referencia mas importante de los idiomas minoritarios, dando un empaque a esses lhingues que per outra parte los regulamientos gubernamentales cumo bien se tien visto nun son a cutir.

El prototypu d’ista Wikipedia podría se’l del Romantsche, u ye possible editar nos 5 “idioms” (variantes) & lhôuew por dreitschu na scriptura commum: “romantsch grischun”, citaçon ( excerptu ):

“Which dialect?
Could someone please tell me which dalect is used in this rumantsch wikipedia: is it Rumantsch Grischun or another one. In fact I about to create a Rusyn Wikipedia, and I have the problem: which norms to choose… It’s interesting how a language that also has many dialects functions on Wikipeidia. Thank you for your answers…”

“Most articles are written in rumantsch grischun. But we can’t prohibit anyone to write in his idiom. I think the best will be to begin a new article in this case. Example: “Mustér” written in rumantsch grischun, “Mustér (sursilvan)” written in sursilvan (idiom). Gion-andri 20:40, 26 december 2007 (CET)”

Atropando fhuerçes n un systema de de fhales que nun excede 6O.OOO almes nel casu l rumantsch, con unes variantes mũîtscho mas stremades ente si que les nuesses. Sabedoría

La Wiki asturiana ye de fheitscho tolo contrario. Unu ye a scribir mesmamente conteníu n griego si sigë la grafia "official". Qualquiera heresía ye automaticamente prohibida.

Tamien outros idiomas, cumo breton (3 normes) ou norvego (Bokmal & les mũîtsches variantes nynorsk) proceden con esti patron.

Ou bien outru casu ye l de la Wiki aragonesa u ya l intamu se diz de podese publicar nes variantes locales en sin torga' la version commun: https://an.wikipedia.org/wiki/Portalada

Communha InterAsturLheones commun compte sur vous aujourd'hui

Communha InterAsturLheones commun a besoin de votre aide pour sa pétition “#WikipediaAsturlheonesa”. Rejoignez Communha InterAsturLheones commun et 52 signataires.