Minder Plastic, Meer SXM!

0 have signed. Let’s get to 7,500!

English / Creole / Spanish / French

Toon uw steun voor het verbieden van wegwerp op Sint Maarten / Sint Maarten.

Net zoals de Europese Unie en andere eilanden in het Caribisch gebied hebben gedaan en veel andere landen, moeten wij, de mensen van Sint Maarten / St. Martin, zien dat ons eiland de broodnodige aanpak volgt om single-use plastics zo snel mogelijk te verbieden! Deze verbod op op single-use plastics is specifiek gericht op het gebruik van plastic zakken, bestek, rietjes, kopjes, borden en ook piepschuim.

Maar om deze stap te zetten, moeten wij als consumenten, ondernemers en bezoekers zelf de eerste stappen zetten om te laten zien dat we toegewijd zijn aan het veranderen van onze gewoonten ten behoeve van ons eiland.

Een achtergrondstudie is uitgevoerd door of Nature Foundation (zie bijlage hieronder) naar de haalbaarheid van een verbod op single-use plastics. Deze studie geeft aanbevelingen, inclusief ontwerp-wetgeving, op hoe een verbod eruit zou moeten zien.

Background and Considerations and Proposed Draft Legislation for Maarten Ban the Plastics Legislation  [Engels]

De onderzoeken zijn gedaan. De tijd om dingen to pakken is nu. Dit is cruciaal voor de toekomst van ons eiland. We blijven wederom achter bij andere initiatieven voor mediumbehoud in de regio.

WAAROM VERBIEDEN HET VAN SINGLE USE PLASTICS?

De effecten van vervuiling op Sint Maarten / Sint Maarten zijn duidelijk zichtbaar, je ziet het overal waar je gaat. Afval ligt langs de wegen, op onze stranden en dan is er natuurlijk ook ons ​​steeds grote wordende brand startende afvalberg, de dump, die zich in het centrum van onze hoofdstad bevindt, vlak bij de docking stations voor de cruiseschepen.

Sint Maarten is het Laatste Caribische land dat nog geen plastic verbod wet heeft aangenomen. Het is of laatste rode stip op de kaart die is gemaakt door het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (1). Styrofoam and Plastic bag bans in the Caribbean - Interactive Map

Jaarlijks komt er wereldwijd wereldwijd 8 miljoen your plastic afval in de oceanen binnen en dit zal tegen 2025 verdubbelen. Tegen 2050 wordt geschat dat er meer plastic gewicht zal zijn dan vis in oceanen, dit omvat piepschuim, rietjes, plastic zakken, verpakkingen, etc. (2).

Niet zo'n leuke feit: volgens het WWF kunnen mensen gemiddeld ongeveer 5 gram plastic per week innemen, wat het equivalent is van een creditcard! (3)

Vervuiling is niet alleen een risico voor ons milieu, maar ook een risico voor de economie van Sint Maarten / St Martin en gezondheid van onze gemeenschappen:

• Ons landleven, het zeeleven en zeevogels sterven aan plastic inname en wurging (4).
  • Onze kinderen inhaleren de vieze dampen van de stort branden (5).
  • En toeristen walgen van het afval op onze kusten en stranden.

Om een ​​veiligere, gezondere, schonere en duurzamere toekomst voor Sint Maarten / St. Martin te garanderen, mogen we niet achter raken waar ze in andere landen en eilenden al zijn begonnen met het nemen van maatregelen.

WIJ WILLEN MINDER SINGLE USE-PLASTICS IN MEER SXM!

HOE KUN JE HELPEN?

• Teken dat u een single-use plastic verbod for St. Maarten / Sint Maarten ondersteunt.
  • Weiger plastic voor eenmalig gebruik bij bedrijven wanneer ze worden aangeboden en koop ze niet.
  • U kunt herbruikbare producten kopen in plaats van producten voor eenmalig gebruik.
  • Renoveer & upcycle de producten die u al bezit of doneer ze aan een goed doel zodat iemand anders ze opnieuw kan gebruiken.

Het verbod op plastic is een kans om innovatie te stimuleren, een nieuwe industrie te creëren en lokale productie te bevorderen. Hoewel het verbod een geweldige eerste stap is, duidt het op een groter gesprek en actie rond afvalbeheer en bevordering van een circular economie. Het moet worden gekoppeld aan boetes voor en ondersteuning bij de bron (6).

Samen KUNNEN we ons eiland BEVORDEREN en zorgen voor een DUURZAMERE TOEKOMST voor de komende generaties!

TOEKOMSTIGE STAPPEN

Dankzij uw steun zullen we uw handtekeningen presenteren aan het parliament van Sint Maarten in prefectuur in gemeenschap van St. Martin op dinsdag 31 december 2019 om te laten zien dat we het jaar 2020 willen beginnen meter meer single-use plastics in meer SXM!

Ons doel is om tegen maandag 30 december 2019 10,000 handtekeningen te krijgen (included inwoners, diaspora in international bezoekers).

Samen kunnen we het behalen! #LessPlasticMoreSXM

A Green Initiatives SXM Project

Nina Bijndorp, Event and Community Outreach Coordinator, Waste2Work, info@waste2work.com
Margot Mesnard, Partnerships Manager, Waste2Work, partnerships@waste2work.com
Sunita Mittal, CEO MyStraw Company, mystraw.company@gmail.com
Photos by the Nature Foundation/ EPIC/ Waste2Work/ etc.

Video by Sunita Mittal, MyStraw Company

Translation by Nina Bijndorp, Margot Mesnard, Sunita Mittal, Gisele Gereaux

BRONNEN EN INFORMATIE:

About the ban in SXM:

Nature Foundation Link:

Background and Considerations and Suggested Draft Legislation for Sint Maarten Ban the Plastics Legislation

List of sustainable businesses in SXM:

List of Nature Foundation businesses that have switched to reusable

1. Interactive Map UNEP, Styrofoam and Plastic bag bans in the Caribbean

2. Article UNEP, 3 June 2019, The Caribbean addresses the Scourge of Plastic Pollution with Help from the Cartagena Convention Secretariat

3. WWF Plastics Campaign 2019

4. Factsheet UNEP, July 2015, Plastics and Microplastics factsheet