Suojele Yksin Pakenevia Lapsia

0 have signed. Let’s get to 35,000!
At 35,000 signatures, this petition becomes one of the top signed on Change.org!
Shadow Game started this petition to Council of the European Union and

NL / EN / DE / FR / IT / HR / SU / PL / EL

Jos lapsi joutuu pakenemaan toiseen maahan, on häntä autettava ja suojeltava vastaanottomaassa. Tämä perustuu lasten oikeuksien artiklaan 22.

Teoriassa pakolaisilla on oikeus hakea turvapaikkaa toisesta, turvalisesta maasta. Mutta sinne päästäkseen heidän on tehtävä hengenvaarallinen matka. Tämä on kaikista vaarallisinta lapsille, varsinkin, jos he ovat pakomatkalla yksin. Yksin matkaavilla lapsilla ei ole ketään, joka suojelisi heitä joutumasta ihmiskaupan ja muiden rikosten uhriksi.

Mutta yksin matkaavat lapset kohtaavat matkallaan myös monia muita ongelmia. Valtiot, joiden halki lasten on matkustettava, kohtelevat heitä kuin aikuisia. Jos lapset pyytävät apua, heidän on usein odotettava pitkään saadakseen sitä. Joskus valtiot käännyttävät lapsia takaisin maahan, josta he pakenivat. Tämä on kuitenkin vastoin lasten oikeuksia. Kun lapset lopulta pääsevät turvalliseen maahan, heidän traumansa ja sopeutumisensa saavat liian vähän huomiota.

Tuskin kukaan voi suhtautua myönteisesti matkaavien lasten tämänhetkiseen tilanteeseen. Asioiden on muututtava! Vaadimme, että

• Lasten pitää pystyä hakemaan turvapaikkaa niin, ettei se vaaranna heidän henkeään.
  • Lapset, jotka pyrkivät Eurooppaan Italian ja Kreikan kautta, pitää saattaa turvaan muihin Euroopan maihin, jottei heidän tarvitse jatkaa vaarallista matkaansa yksin.
  • Lasten ei pitäisi kohdata väkivaltaa Euroopan rajoilla
  • Turvapaikkahakemuksen käsittelyssä pitäisi kiinnittää enemmän huomiota lasten mahdollisiin traumoihin sekä perheiden yhdistämiseen
0 have signed. Let’s get to 35,000!