

No ecological destruction by WILLYS!
The Issue
English version:
The axfood chain WILLYS wants to establish in Arvika. Therefore they want to both clear a forest and blow up the mountain below. The forest is an important recreational area and represents an oxygen lung for Arvika. Also there are already three grocery stores on the same street.
WILLYS doesn’t want an establishment in an already prepared industrial area not far away from the forest. When the administration of Arvika community was afraid to loose WILLYS they gave order to „Kommunstyrelsen“ to find another acceptable possibility for them. „Kommunstyrelsen“ decided to offer 10.000 m² of the forest area. According to the assistant community director and the communal building department this area has no particular natural value.
Today in 2021, when everyone is talking about sustainability, it’s not responsible any longer to offer natural areas to commerce and industry, especially if there would be another place for WILLYS to establish.
1. We don’t accept the destruction of still existent recreational areas.
2. Science is talking more and more about the significance of our forests. We cannot afford to loose even more trees!
3. We are against one more grocery store in Arvika.
4. We will boycott WILLYS if they should establish on this place.
Swedish version:
Axfood vill etablera sig i Arvika med en WILLYS lågprislivsmedelsbutik. Som plats föredrar de ett skogsområde bredvid ett befindligt industriområde. Samhällsbyggnadsavdelningen anvisade denna möjlighet eftersom WILLYS inte accepterade en etablering på ett preparerat industriområde. 10.000 m² skog ska skövlas och berget ska sprängas bort för att komma ned på samma nivå som industriområdet bredvid.
Skogen är ett viktigt rekreationsområde och representerar en nödvändig syrekälla för Arvika stad. Förutom detta har vi redan tre stora livsmedelsbutiker och en bensinmack med livsmedelsförsäljning vid samma gata.
Kommunens förvaltning befarade att „förlora“ WILLYS om man inte hittade ett accepterat alternativ. Då föreslog samhällsbyggnadsavdelningen att offra dessa 10.000 m² skogsområde med träd i olika åldrar och med en hel del lövträd. Enligt förvaltningens bedömning handlar det inte om ett skogsområde med stora naturvärden.
I dagens läge när alla pratar om hållbarhet och eftersträver hållbara handlingar, är det svårt att förstå att en kommun offrar en del av ett fint friluftsområde för industri och kommers, speciellt när det finns andra möjligheter.
Brev från konstnären och Arvika kommun invånare Vildhjärta till kommunförvaltningen:
Till berörda på Arvika kommun,
En etablering av ett nytt matvaruhus, Axfood Willys, i Arvika kommun känns inte bara oerhört omodernt och bakåtsträvande. När det innebär att ytterligare ett grönområde skövlas och ett berg sprängs bort blir det också vulgärt och riskfyllt. Ökad konsumtion bidrar till alla de klimatproblem och utarmning av arter som hela världen just nu beslutat att vi ska försöka lösa genom att radikalt minska på alla utsläpp. Räcker inte det som skäl för Arvika kommun för att lägga detta projekt på hyllan och skaka på huvudet inför det faktum att man ens övervägt idén? Har den senaste IPCC- rapporten inte nått era kontor? Ska inte Arvika kommun gynna de redan etablerade affärerna, klimatet, miljön och kommunens alla innevånare? Ska inte Arvika kommun erbjuda trygghet istället för att bidra till otrygghet? Ska inte Arvika kommun framstå som en modig föregångare istället för en ängslig medlöpare? Ska inte Arvika kommun vara en trevlig, naturnära stad där de unga vill stanna kvar?
Ett till Willys kommer inte att vara skälet till det.
Jag vill, som kommuninnevånare, få ha sagt min mening innan ni beslutar er för att kortsiktig ekonomisk vinning, i detta fall, är en fördel för oss människor. I detta historiska läge är det verkligen tvärtom. Även om kommunen skulle tjäna ur ekonomisk synpunkt på detta projekt så skulle vi förlora något essentiellt som vi inte kan få tillbaka. Det är nu eller aldrig och jag säger med det bestämdaste ett kraftigt nej till detta förslag.
Med vänlig hälsning
Maria Westerberg
Vildhjärta
The Issue
English version:
The axfood chain WILLYS wants to establish in Arvika. Therefore they want to both clear a forest and blow up the mountain below. The forest is an important recreational area and represents an oxygen lung for Arvika. Also there are already three grocery stores on the same street.
WILLYS doesn’t want an establishment in an already prepared industrial area not far away from the forest. When the administration of Arvika community was afraid to loose WILLYS they gave order to „Kommunstyrelsen“ to find another acceptable possibility for them. „Kommunstyrelsen“ decided to offer 10.000 m² of the forest area. According to the assistant community director and the communal building department this area has no particular natural value.
Today in 2021, when everyone is talking about sustainability, it’s not responsible any longer to offer natural areas to commerce and industry, especially if there would be another place for WILLYS to establish.
1. We don’t accept the destruction of still existent recreational areas.
2. Science is talking more and more about the significance of our forests. We cannot afford to loose even more trees!
3. We are against one more grocery store in Arvika.
4. We will boycott WILLYS if they should establish on this place.
Swedish version:
Axfood vill etablera sig i Arvika med en WILLYS lågprislivsmedelsbutik. Som plats föredrar de ett skogsområde bredvid ett befindligt industriområde. Samhällsbyggnadsavdelningen anvisade denna möjlighet eftersom WILLYS inte accepterade en etablering på ett preparerat industriområde. 10.000 m² skog ska skövlas och berget ska sprängas bort för att komma ned på samma nivå som industriområdet bredvid.
Skogen är ett viktigt rekreationsområde och representerar en nödvändig syrekälla för Arvika stad. Förutom detta har vi redan tre stora livsmedelsbutiker och en bensinmack med livsmedelsförsäljning vid samma gata.
Kommunens förvaltning befarade att „förlora“ WILLYS om man inte hittade ett accepterat alternativ. Då föreslog samhällsbyggnadsavdelningen att offra dessa 10.000 m² skogsområde med träd i olika åldrar och med en hel del lövträd. Enligt förvaltningens bedömning handlar det inte om ett skogsområde med stora naturvärden.
I dagens läge när alla pratar om hållbarhet och eftersträver hållbara handlingar, är det svårt att förstå att en kommun offrar en del av ett fint friluftsområde för industri och kommers, speciellt när det finns andra möjligheter.
Brev från konstnären och Arvika kommun invånare Vildhjärta till kommunförvaltningen:
Till berörda på Arvika kommun,
En etablering av ett nytt matvaruhus, Axfood Willys, i Arvika kommun känns inte bara oerhört omodernt och bakåtsträvande. När det innebär att ytterligare ett grönområde skövlas och ett berg sprängs bort blir det också vulgärt och riskfyllt. Ökad konsumtion bidrar till alla de klimatproblem och utarmning av arter som hela världen just nu beslutat att vi ska försöka lösa genom att radikalt minska på alla utsläpp. Räcker inte det som skäl för Arvika kommun för att lägga detta projekt på hyllan och skaka på huvudet inför det faktum att man ens övervägt idén? Har den senaste IPCC- rapporten inte nått era kontor? Ska inte Arvika kommun gynna de redan etablerade affärerna, klimatet, miljön och kommunens alla innevånare? Ska inte Arvika kommun erbjuda trygghet istället för att bidra till otrygghet? Ska inte Arvika kommun framstå som en modig föregångare istället för en ängslig medlöpare? Ska inte Arvika kommun vara en trevlig, naturnära stad där de unga vill stanna kvar?
Ett till Willys kommer inte att vara skälet till det.
Jag vill, som kommuninnevånare, få ha sagt min mening innan ni beslutar er för att kortsiktig ekonomisk vinning, i detta fall, är en fördel för oss människor. I detta historiska läge är det verkligen tvärtom. Även om kommunen skulle tjäna ur ekonomisk synpunkt på detta projekt så skulle vi förlora något essentiellt som vi inte kan få tillbaka. Det är nu eller aldrig och jag säger med det bestämdaste ett kraftigt nej till detta förslag.
Med vänlig hälsning
Maria Westerberg
Vildhjärta
The Decision Makers
Petition Updates
Share this petition
Petition created on 17 August 2021