Petition Closed

U.S. Corps of Engineers (USACE): Natural Reserves are for CONSERVATION and not for Industrial Use and Private Financial Gain!

Energy Answers Arecibo, LLC (EA) is planning to build a trash incinerator to burn 2,100 tons of solid waste per day. As part of that project EA plans to extract 2,100,000 gallons (2.1 MGD) of brackish water per day from the Caño Tiburones Natural Reserve (CTNR) for industrial use and private financial gain.

CTNR is the largest wetland in Puerto Rico and the second in the Caribbean, has 3,257 acres of tropical herbaceous wetlands located between the municipalities of Arecibo and Barceloneta in the island of Puerto Rico. This wetland is a combination of fresh and salt water from surface and underground sources that combines inland to create a unique estuarine system. During the last years, 206 species of birds, 40 species of fishes and 100 species of flora have been documented in the CTNR, many of them migratory and water dependent.

With 1,060 persons per square mile, Puerto Rico’s population density is among the highest in the world. This fact exerts tremendous pressure over all natural resources, especially on the small 6% which is currently protected areas. The removal of 2.1 MGD from a natural reserve is an unprecedented action and a dangerous precedent in Puerto Rico .

To construct the incinerator EA requires, among others, a permit from the United States Army Corps of Engineers (the Corps) under section 404 of the Clean Water Act (CWA). As part of that process the Corps must evaluate the impact of EA’s project on the CTNR.

The present and future consequences of EA’s plan must be thoroughly evaluated and documented. All interested parties should have an opportunity to participate in the process and have their stake properly considered by the Corps. Interest groups, fisherman, bird watchers, academic organizations, concerned citizens, CTNR users, agencies, local governments and others should have the opportunity to provide input into this unprecedented proposal.

We oppose the use of the CTNR as an industrial water hole and request public hearings as the only alternative to gather all the information necessary to adequately assess the consequences EA’s permit will have on the CTNR.

Help us tell the U.S. Corps of Engineers (USACE) that Natural Reserves are for CONSERVATION and NOT for industrial use and financial gain. Help us tell the U.S. Corps of Engineers (USACE) that they MUST hold Public Hearings in Arecibo, Puerto Rico, ASAP!

Energy Answers Arecibo, LLC (EA) ha propuesto construir un incinerador de basura que quemará 2,100 toneladas de desperdicios sólidos por día. Como parte del proyecto EA planifica obtener 2.1 millones de galones de agua salobre por día de la Reserva Natural Caño Tiburones (RNCT) para su uso industrial con fines de lucro.

RNCT es el segundo humedal más grande en el Caribe, consiste de 3,257 cuerdas tropicales localizado entre los municipios de Arecibo y Barceloneta en la isla de Puerto Rico. Este humedal es una combinación de agua dulce y agua salada procedente de fuentes superficiales y subterráneas que se juntan en tierra para crear un sistema estuarino único. En los últimos años, 206 especies de aves, 40 especies de pescados y 100 especies de flora, han sido documentadas en la RNCT, muchas de estas especies son aves migratorias que dependen de la agua de la RNCT.

Con 1,060 personas por milla cuadrada, la densidad poblacional de Puerto Rico es de las más altas en el mundo. Este hecho impone una tremenda presión sobre todo los recursos naturales, especialmente en el 6% que actualmente está protegido. La remoción de 2.1 millones de galones de agua de la reserva natural es una acción sin precedentes y muy peligrosa en Puerto Rico.

Para construir el incinerador, EA requiere entre otras cosas, un permiso del Cuerpo de Ingenieros (USACE), bajo la sección 404 del Acto de Agua Limpia. Como parte de ese proceso el Cuerpo de Ingenieros tiene la obligación de evaluar el impacto del proyecto que propone EA sobre le RNCT.

La presente y futura consecuencias deben ser evaluadas extensivamente y documentadas. Todas las partes con interés deben tener la oportunidad de participar en el proceso y sus interrogantes deben ser consideradas propiamente por el Cuerpo de Ingenieros. Grupos con interés, pescadores, observadores de aves, organizaciones académicas, ciudadanos preocupados por su naturaleza, usuarios del Caño Tiburones, agencias, gobiernos locales entre otros, deben tener la oportunidad de participar y proveer insumo ante esta propuesta sin precedente.

Nosotros nos oponemos tenazmente al uso de la RNCT como una fuente de agua para uso industrial privado, con fines de lucro.  Solicitamos VISTAS PUBLICAS como la única alternativa para poder obtener toda la información necesaria para evaluar las consecuencias del permiso que EA tendría en la RNCT.

Ayúdanos a decir al Cuerpo de Ingenieros (USACE) que las Reservas Naturales son para CONSERVACION y que las mismas NO deben ser usadas para uso industrial privado con fines de lucro. Ayúdanos a solicitar VISTAS PUBLICAS en Arecibo, Puerto Rico, a la brevedad posible!

Letter to
USACOE Acting Commanding General Major General Merdith W.B. (Bo) Temple
USACOE Jacksonville District Commander Col. Alfred A. Pantano
USACOE Chief Regulatory Division, Jacksonville District Donald W. Kinard
and 2 others
USACOE Deputy District Engineer for the Antilles José M. Rosado
USACOE Chief Regulatory Section Sindulfo Castillo
I just signed the following petition addressed to: U.S. Corps of Engineers (USACE).

Energy Answers Arecibo, LLC (EA) is planning to build a trash incinerator to burn 2,100 tons of solid waste per day. As part of that project EA plans to extract 2,100,000 gallons (2.1 MGD) of brackish water per day from the Caño Tiburones Natural Reserve (CTNR) for industrial use and financial gain.

Nosotros nos oponemos tenazmente al uso de la RNCT como una fuente de agua para uso industrial privado y solicitamos VISTAS PUBLICAS como la única alternativa para poder obtener toda la información necesaria para evaluar las consecuencias del permiso que EA tendría en la RNCT.

Sincerely,