This is Not a Panama* Hat

0 have signed. Let’s get to 7,500!
At 7,500 signatures, this petition is more likely to get a reaction from the decision maker!
Cuyana - Fewer, Better started this petition

(Traducido al Español abajo)

Sign the petition to require all global retailers to change the name of the iconic Panama* Hat. Join us in our movement to reclaim the rightful heritage behind the Panama* Hat by giving Ecuador and its indigenous weavers the recognition they deserve.

The Panama* Hat’s true origin story starts in Ecuador.  For centuries, toquilla straw – a specific type of palm tree characteristic of the Ecuadorian coast – has been sustainably harvested and handwoven into beautiful hats by the hands of the Ecuadorian indigenous community. Each hat takes at least a day to weave by hand. In 2012, the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO) declared the traditional weaving of the Ecuadorian toquilla straw part of the list of intangible cultural heritage of humanity. Today, only 10,000 Ecuadorian weavers remain due to the rise of the mass production of hats.

While the Panama* Hat originated and continues to be mostly woven in Ecuador, newspapers and the global markets erroneously labeled it a “Panama*” Hat in the early 1800s. Back then, Ecuador exported this hat to the world through the Panama Canal and thus, many buyers on the other side assumed the hat was made in Panama. In addition, the hat gained further popularity when it was photographed on Teddy Roosevelt at the Panama Canal inauguration and newspapers credited Panama for its origin.

After over a century of using the incorrect name, we are demanding action. It is time to change the wrongful name of the Panama* Hat and finally end the misrepresentation of Ecuadorian indigenous weavers.

Let’s demand a new name that honors this hat’s true origin story and, let’s allow the people who give life to this story – the weavers – to choose that name. Cuyana is currently working alongside several Ecuadorian governmental organizations to poll the weavers and broader Ecuadorian community to select between the following two names. We’d like to hear from you, too. Leave a comment as to which name you support.

La Toquillera

This name represents the female indigenous artisan – la toquillera –  who weave toquilla straw, recognizing their contribution by name. For it is la toquillera who works tirelessly to pass down this art generation after generation, weaving together their family’s history and tradition to form the very backbone of Ecuadorian cultural heritage.

Montecristi Hat

This name represents the location – Montecristi – where the first toquilla weaves were found. Montecristi is located on Ecuador’s coast and is recognized as the town where hat trading first took place and where some of the first toquilla headpieces were created.

For this is not a Panama* Hat.

*This is a handwoven hat handwoven in Ecuador, with love. Let's finally show these indigenous artists the love and respect they deeply deserve.

Please note: The request for a financial contribution at the end of this petition is from Change.org, not Cuyana. Any contribution will support the distribution of the petition and will not benefit Cuyana monetarily.

__________________________

Este no es un sombrero Panamá*

Firma la petición para exigir a todos los vendedores del mundo que cambien el nombre del emblemático sombrero Panamá*. Únete a nuestro movimiento para reivindicar la legítima herencia que hay detrás del sombrero Panamá*, dando a Ecuador y a sus tejedores el reconocimiento que merecen.

La verdadera historia del sombrero Panamá* comienza en Ecuador. Durante siglos, la paja toquilla (un tipo de palmera característico de la costa ecuatoriana) ha sido sosteniblemente cosechada y tejida a mano en hermosos sombreros por las manos de comunidades ecuatorianas. Cada sombrero tarda al menos un día en tejerse a mano. En el 2012, la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) incluyo el tejido tradicional de la paja toquilla ecuatoriana en su lista del Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad. Hoy en día, solo quedan 10.000 tejedores ecuatorianos debido al auge de la producción masiva de sombreros.

Aunque el sombrero Panamá* se originó y sigue tejiéndose mayoritariamente en Ecuador, a principios del siglo XIX los periódicos y mercados mundiales lo etiquetaron erróneamente como sombrero "Panamá*". En aquel entonces, durante la construcción del canal de Panamá, Ecuador exportaba sombreros a este destino para que los trabajadores del canal pudiesen soportar largas y calurosas jornadas bajo el sol. Fue este el motivo por el cual muchos compradores asumían que el sombrero era producido en Panamá. Asimismo, el sombrero ganó más popularidad cuando Teddy Roosevelt fue fotografiado usando un sombrero de paja toquilla en la inauguración del Canal de Panamá y los medios le atribuyeron su origen a este país.

Después de más de un siglo de utilizar este incorrecto nombre, exigimos que se actúe. Es hora de cambiar el nombre del Sombrero de Panamá* y ponerle fin a la falta de reconocimiento de tejedores ecuatorianos.

Exijamos un nuevo nombre que honre la verdadera historia de origen de este sombrero. Permitamos que los tejedores en su mayoría mujeres cobren vida en esta historia y sean quienes elijan el nombre de este sombrero. Cuyana está trabajando junto a varias organizaciones gubernamentales ecuatorianas en la realización de una encuesta entre los tejedores y la comunidad ecuatoriana en general, para elegir entre los siguientes dos nombres. Queremos escuchar de ti también. Deja un comentario con la opción de nombre que resuene contigo.

La Toquillera

Este nombre representa a mujeres tejedoras muchas de ellas indígenas, “la toquillera”, quien teje la paja toquilla, reconociendo así su contribución en el nombre. Es la toquillera quien trabaja incansablemente para transmitir este arte generación tras generación, tejiendo la historia y tradición de sus familias para formar un pilar del patrimonio cultural ecuatoriano.

Sombrero de Montecristi

Este nombre representa el lugar donde se encontraron los primeros tejidos de toquilla, Montecristi. Ubicada en la costa de Ecuador, Montecristi es reconocido como el pueblo donde se realizó el primer comercio de sombreros, y donde se crearon algunos de los primeros sombreros de toquilla.

Porque este no es un sombrero Panamá*.

*Es un sombrero tejido a mano en Ecuador, con amor. Mostrémosle por fin a esta comunidad de tejedores el amor y el respeto que profundamente merecen.

Por favor, ten en cuenta: La petición de una contribución financiera al final de esta petición es de Change.org, no de Cuyana. Cualquier contribución apoyará la distribución de la petición y no beneficiará monetariamente a Cuyana.

0 have signed. Let’s get to 7,500!