Petition Closed
Petitioning The Canada Council for the Arts.

Make cartoonists and their publishers eligible for grants and honours.

The Canada Council for the Arts supports the publication of most literary forms, including graphic novels, but not cartooning and cartoon books. It currently supports Canadian novelists and their novels, short fiction writers and their collections, poets and their poetry, essayists and their essays etc. Such work is eligible for funding both for the artist and for the publishers of the work, and it is also eligible for prizes such as the Governor General's Literary Awards (which are administered by the Canada Council). Such work - a previously published poem, say - is eligible even when it has already appeared in magazines, newspapers and other publications.

Cartoonists are currently excluded from these grants and honours. Publishers interested in publishing the work of Canadian cartoonists cannot apply for funding to defray some of the costs of doing so. Should a publisher choose nonetheless to publish a book of cartoons, the book cannot even be considered in an assessment of the publisher's eligibility for funding or block funding, nor are such books eligible for the Governor General's Literary Awards. Graphic novelists are also excluded from these awards.

Given the artistic quality of Canadian cartooning, it's cultural importance, its centrality to an understanding of Canadian society and history, and its appeal to readers of all ages, a strong argument can and should be made that the Canada Council should support the work of Cartoonists and that of publishers interested in publishing their work. The Association of Canadian Editorial Cartoonists is ideally positioned to lobby for such a change in Canada Council policy.

And we do know that ACEC members are good at getting their point across.

Terry Mosher (Aislin), OC

Past President

Association of Canadian Editorial Cartoonists

Le Conseil des Arts du Canada appuie la publication de la plupart des formes littéraires, y compris les romans graphiques, mais exclut la caricature et les bandes dessinées. Il supporte actuellement les romanciers canadiens, les écrivains de fiction, les poètes, les essayistes, etc…

Ces œuvres sont admissibles au financement à la fois pour l'artiste et pour les éditeurs de l'ouvrage, et sont aussi admissibles pour des prix tels que les Prix littéraires du gouverneur général (qui sont administrés par le Conseil canadien) même si elles ont déjà paru dans des magazines, journaux ou autres publications.

Les caricaturistes sont actuellement exclus de ces subventions et honneurs. Les éditeurs intéressés à publier le travail de caricaturistes canadiens ne peuvent pas demander de financement pour défrayer en une partie des coûts. Si un éditeur choisit néanmoins de publier un livre de dessins, le livre ne peut même pas être pris en compte dans une évaluation de l'admissibilité de l'éditeur pour le financement de ses fonds, ni les livres admissibles pour les Prix littéraires du Gouverneur général. Romanciers graphiques sont également exclus de ces attributions.

Compte tenu de la qualité artistique de la caricature canadienne, son importance culturelle, son rôle central dans la compréhension de la société canadienne et de l'histoire, et son attrait aux lecteurs de tous âges, le Conseil des Arts  du Canada devrait appuyer le travail des caricaturistes et celui des éditeurs intéressés à publier leur travail. L'Association canadienne des dessinateurs éditoriaux est idéalement placée pour faire pression en faveur d'un tel changement dans la politique du Conseil des Arts du Canada.

Et nous savons que les membres AICC sont bons pour faire valoir leur point de vue.

Terry Mosher (Aislin)

président sortant

Association canadienne des dessinateurs éditoriaux

Letter to
The Canada Council for the Arts.
I just signed the following petition addressed to: The Canada Council for the Arts..

Make cartoonists and their publishers eligible for grants and honours.

Sincerely,