Petition Closed

Stop de nieuwe geluidsnormen!

• maximaal 85 decibel (toetsingscriterium: 92 dB(A) LAmax, slow)
  • maximaal 95 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A) LAmax, slow)
  • maximaal 100 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A), LAeq, 15 minuten)

Je zal als organisator moeten kiezen uit 1 van deze 3 'systemen'. Sinds een goed meppende drummer alleen al 100db haalt is dit onmogelijk.

NEEN! Dit is censuur.

Als uitvoerend muzikant (metal band BEAR) en docent elektrisch gitaar (bachelor lichte muziek) kan ik dit niet zomaar aan mij laten voorbij gaan.

Met dit 'beleid' wordt de ondergang van kleine concerten in café's en jeugdhuizen samen met lokaal georganiseerde optredens in de hand gewerkt.

Het is quasi onmogelijk om met volledige band minder dan 100db laat staan 85db te produceren. Dit werd al aangegeven door collega muzikant Michael Schack, in een filmpje waarin hij aantoont dat een drumstel alleen al tussen de 85 en 104 db haalt.

Ik kan dus nu al tegen mijn leerlingen zeggen: "Stop maar al met muziek maken, want je zal nergens kunnen optreden". En ik hoop dat mevrouw Schauvliege beseft dat je als beginnende band niet direct in AB of op Werchter staat. Gedaan met beginnende bands dus.

Nog een uitspraak die me de vakkundigheid van Mvr. Schauvliege bewees: "Pas de muziekstijl aan aan de zaal". Ik mag dus nooit meer hier in de buurt gaan genieten van een potje metal. Als minister van Cultuur heb ik ze ook nog nooit ergens op een concert of dergelijke gezien. Wel straf dat ze dan weet hoe de vork aan de steel zit!

"Als minister is het niet belangrijk te weten waar het over gaat maar om je te omringen met mensen die daar wel iets over weten" . Dus ik als muzikant zal me omringen met garagisten en dan komen zeggen hoe u uw auto moet repareren.

Plus het feit dat veel internationale bands/artiesten België links zullen laten liggen omwille van deze absurde geluidsnormen.

Ik heb zelf veel tijd, geld en energie gestopt in de aanschaf van duur materiaal om een goede klank te hebben op het podium. Maar nu zal ik mijn gerief maar verkopen aan iemand in het buitenland en blokfluit gaan spelen? Ik dacht het niet!!!

Stop deze waanzin, gecreëerd door iemand die duidelijk geen voeling heeft met jongeren cultuur, live optredens en het uitgangsleven.

This petition was delivered to:
  • Joke Schauvliege

Leander Verheyen started this petition with a single signature, and now has 7,717 supporters. Start a petition today to change something you care about.