Petition Closed

• maximaal 85 decibel (toetsingscriterium: 92 dB(A) LAmax, slow)
  • maximaal 95 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A) LAmax, slow)
  • maximaal 100 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A), LAeq, 15 minuten)

Je zal als organisator moeten kiezen uit 1 van deze 3 'systemen'. Sinds een goed meppende drummer alleen al 100db haalt is dit onmogelijk.

NEEN! Dit is censuur.

Als uitvoerend muzikant (metal band BEAR) en docent elektrisch gitaar (bachelor lichte muziek) kan ik dit niet zomaar aan mij laten voorbij gaan.

Met dit 'beleid' wordt de ondergang van kleine concerten in café's en jeugdhuizen samen met lokaal georganiseerde optredens in de hand gewerkt.

Het is quasi onmogelijk om met volledige band minder dan 100db laat staan 85db te produceren. Dit werd al aangegeven door collega muzikant Michael Schack, in een filmpje waarin hij aantoont dat een drumstel alleen al tussen de 85 en 104 db haalt.

Ik kan dus nu al tegen mijn leerlingen zeggen: "Stop maar al met muziek maken, want je zal nergens kunnen optreden". En ik hoop dat mevrouw Schauvliege beseft dat je als beginnende band niet direct in AB of op Werchter staat. Gedaan met beginnende bands dus.

Nog een uitspraak die me de vakkundigheid van Mvr. Schauvliege bewees: "Pas de muziekstijl aan aan de zaal". Ik mag dus nooit meer hier in de buurt gaan genieten van een potje metal. Als minister van Cultuur heb ik ze ook nog nooit ergens op een concert of dergelijke gezien. Wel straf dat ze dan weet hoe de vork aan de steel zit!

"Als minister is het niet belangrijk te weten waar het over gaat maar om je te omringen met mensen die daar wel iets over weten" . Dus ik als muzikant zal me omringen met garagisten en dan komen zeggen hoe u uw auto moet repareren.

Plus het feit dat veel internationale bands/artiesten België links zullen laten liggen omwille van deze absurde geluidsnormen.

Ik heb zelf veel tijd, geld en energie gestopt in de aanschaf van duur materiaal om een goede klank te hebben op het podium. Maar nu zal ik mijn gerief maar verkopen aan iemand in het buitenland en blokfluit gaan spelen? Ik dacht het niet!!!

Stop deze waanzin, gecreëerd door iemand die duidelijk geen voeling heeft met jongeren cultuur, live optredens en het uitgangsleven.

Letter to
Joke Schauvliege
I just signed the following petition addressed to: Joke Schauvliege.

Beste Joke,

je bent slechts een paar jaar interim-kracht op het kabinet van cultuur, maar je speelt wel met het professionele leven van een hoop muzikanten en mensen in de sector, om nog maar te zwijgen over de overgrote massa voor wie live muziek vrijetijdsbeleving is en die op dat escapistische moment politieke bepampering kunnen missen als kiespijn.
Volksgezondheid is belangrijk en heeft af en toe baat bij een sensibiliseringscampagne. Iedereen weet ondertussen bijvoorbeeld dat een overdreven blootstelling aan zonlicht zonder degelijke sunblock risico's inhoudt, maar geen enkele minister die het zich in het hoofd haalt om te gaan bepalen hoeveel uur iemand op een terrasje in de zon mag zitten...
Een hoge geluidsdruk over een langere termijn is ook niet aan te raden, maar je kan als luisteraar individueel beslissen over het gebruik van gehoorbescherming.
Jouw arbitrair beleid discrimineert bepaalde instrumenten, muzikanten, muziekgroepen en zelfs volledige muziekgenres en beknot bijgevolg de artistieke vrijheid.
Wil je iets nuttig doen voor de muzieksector, zorg dan voor gratis/terugbetaalde gehoorbescherming en een sensibiliseringsbeleid, niet voor een reglementering die in praktijk onhaalbaar is voor kleinschalige live-situaties zonder PA-installatie.
Als een populair niet-versterkt instrument zoals een drumstel op zich reeds te luid is volgens de wettelijke norm, is er een probleem met die norm, niet met het instrument... En dat los je niet op door dat instrument in een glazen bokaal te steken.
Stop de betutteling! Muziek bestond er voor er politiek bestond. Live muziek >100dB zal blijven bestaan, al is het in de vorm van privé-clubs achter een gesloten deur.
Zo lang ik een stem heb waarmee ik luider kan roepen dan de wettelijke norm, zal ik blijven protesteren tegen dit soort beknottende bureaucratie!

Pieter Gysen aka Dr.dB

Sincerely,