Petition Closed

We aim to return Fernando Pessoa's trunk (arca) to the public domain, after it was sold at auction in 2008 to an unkown collector. We believe that the trunk is a Portuguese national heritage item, that should belong to the people of Portugal and exhibited in a public place. Urging the government to act, we encorage everyone who loves Fernando Pessoa to help us in this incredible and far too long delayed mission.

-

O nosso objectivo é fazer com que a Arca dos Inéditos de Fernando Pessoa regresse à propriedade do Estado, depois de ter sido vendida em leilão em 2008 a um coleccionador desconhecido. Acreditamos que a Arca é um tesouro nacional de Portugal, que pertence ao povo Português e que deve ser exibido num local público. Pedimos ao governo que actue, encorajando todos os que amam Fernando Pessoa a ajudar-nos nesta incrivelmente importante missão

Letter to
Secretário de Estado da Cultura de Portugal Francisco José Viegas
As you are very much aware, as a former director of the Fernando Pessoa House in Lisbon, Fernando Pessoa's Trunk, commonly known as the "Arca", was sold at auction in November of 2008, to an unknown collector, of which we only known he resided in the North of Portugal.

At the time the governement was not able or willing to bid for the trunk, as it did bid for so many other documents, also of great importance. Many of us were amazed by this, that such an important and symbolic piece of our country's history could vanish without even an attempt to save it. We believe that many items are safe in private collections, and there preserved for future generations by diligent owners, but such an item as the trunk does not belong, in our opinion, in a private collection, far away from the eyes of the public.

The "Arca", as a natural treasure belongs in a public exhibition, side by side with other important memories of our past days. These memories are what embody the Portuguese soul, and without them, without memory, man is nothing - and our identity suffers from this loss, Mr. Secretary. You, specially you, can understand this, being a man of culture and someone who appreciated great literature.

We then urge you to act. To inquire who bough the trunk and procure a way to get it back to public ownership. We offer you all our help in this matter, but urge you first and foremost to show us that you believe in such a mission, that your name can stand beside ours in this international petition.

-

Como deve com certeza saber, como antigo director da Casa Fernando Pessoa em Lisboa, a Arca de Fernando Pessoa, conhecida comummente como Arca dos Inéditos, foi vendida em leilão em Novembro de 2008, a um coleccionador desconhecido, que apenas sabemos ser residente no Norte de Portugal.

Na altura o governo não foi capaz ou não mostrou a vontade de licitar pela Arca, como o fez por muitos outros documentos também de grande importância. Muitos de nós ficámos espantados com esta atitude, que uma tão importante e simbólica parte da nossa história nacional pudesse desaparecer sem nenhuma tentativa de a resgatar. Acreditamos que muitos documentos podem estar protegidos em mãos privadas, sendo preservados pelos seus proprietários para gerações futuras, mas um item como a Arca não pertence, quanto a nós, numa colecção privada, longe dos olhos do público.

A Arca, como tesouro nacional, deve estar numa exposição pública, lado a lado com outras importantes memórias do nosso passado. Estas memórias concretizam a alma Portuguesa e sem elas, sem memória, o homem não é nada – e a nossa identidade, Sr. Secretário de Estado, sofre com esta perda. O Sr., especialmente o Sr., pode compreender este facto, sendo um homem de cultura e alguém que aprecia a grande literatura.

Imploramos-lhe que actue. Que procure saber quem comprou a Arca e que empreenda uma forma de a recuperar para a propriedade do Estado. Oferecemos-lhe toda a nossa ajuda no processo, mas pedimos-lhe que, antes de mais, nos prove que acredita nesta missão, que o seu nome pode estar ao lado dos nossos nesta petição internacional.