Europees parlement en ministers: Investeer in onze oceaan!

0 have signed. Let’s get to 75,000!

EnglishFrançaisEspañolPortuguêsHrvatski

Onze zeeën liggen al decennialang onder vuur. Of het nu gaat om vervuiling, zwerfafval, overbevissing of het verstoren van de zeebodem, de mens begint nu pas te beseffen hoe slecht onze oceaan ervoor staan.

De staat van onze zeeën in enkele cijfers:

• Maar liefst 250 000 zeevogels stierven in Portugal, Spanje en Frankrijk door toedoen van een enkele olieramp aan de Galicische kust. [1] [2]
  • Elk jaar passeren ~13 000 vaartuigen de Galicische kust met gevaarlijke vracht. In Spanje vonden er tussen 1991 en 2016 maar liefst 135 ongelukken plaats met olielekkages tot gevolg. [3]
  • Leder jaar komt er ~275 000 ton plastic in de zeeën van Europa terecht. [4]
  • 85% van de Mediterraanse visbestanden worden overbevist [5]
  • Jaarlijks sterven er ~200 000 zeevogels in Europa door toedoen van vissersmateriaal [6]
  • In de Mediterraanse zee sterven jaarlijks ~44 000 zeeschildpadden door verdrinking, nadat ze verstrikt raken in vistuig. [7]

Momenteel debatteren leden van het Europees Parlement en de Nationale Ministers van Visserij over de investering van 6 miljard euro Europees belastingsgeld in het Europees Maritiem fonds voor Visserij. Deze onderhandelingen zullen bepalen welke activiteiten er op zee ondersteund worden tussen 2021 en 2027.

We moeten minstens 1.5 miljard euro (25% van dit fonds) investeren in het beschermen en herstellen van onze oceaan.

Er zijn vele acties die we moeten ondernemen om het tij te keren, en een halt toe te roepen aan de vernietiging van onze oceaan, zoals:

• Het voorkomen van olierampen: het ontwikkelen van noodplannen die voldoende rekening houden met de natuur, en het voorbereiden van havenautoriteiten op milieurampen.
  • Bestrijden van milieu-misdaad: Het trainen en uitrusten van kustwachters om misdaad op zee te bestrijden, zoals illegale visserij en het dumpen van afval(stoffen).
  • Het beschermen van zeedieren: Het onderzoeken en testen van innovatieve methoden om problemen te bestrijden zoals het verstrikt raken van zeevogels, zeezoogdieren en zeeschildpadden in visserijtuig.
  • Het beschermen van de natuur in de zee: Het oprichten van beschermde gebieden, en ervoor zorgen dat lokale gemeenschappen hun omgeving zelf kunnen beschermen.
  • Een halt toeroepen aan plastic: Het oprichten van gratis afval- en recyclagepunten in havens zodat vaartuigen hun afval kunnen sorteren.
  • Onderzoeken van het leven in de oceaan: Onderzoek naar het gedrag en de verspreiding van zeevogels, walvissen, dolfijnen en zeeschildpadden om deze beter te kunnen beschermen.

Samen kunnen we voor verandering zorgen. Teken deze petitie nu, en laat onze Europese politici weten dat jij wil dat er meer geïnvesteerd wordt in de bescherming van onze oceaan.

----------------------------------------------------------------

Deze petitie kwam tot stand in samenwerking met SPEA, SEO Birdlife en LPO

-----------------------------------------------------------------

Bronnen:
[1] Results of the coastal surveys (SEO/BirdLife 2003. https://www.seo.org/wp-content/uploads/2012/10/Informe_Prestige_SEO_BirdLife.pdf - see page 27).
[2] Experiment to infer the total number of auks affected in Galicia (Munilla et al. 2011. https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1890/ES11-00020.1
[3] https://www.farodevigo.es/galicia/2017/07/03/trafico-barcos-mercancias-peligrosas-frente/1709739.html
[4] http://ec.europa.eu/environment/marine/good-environmental-status/descriptor-10/pdf/MSFD%20Measures%20to%20Combat%20Marine%20Litter.pdf
[5] http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC111924/2018-cfpinfographics_1.pdf
[6]  ICES. 2009. Report of the Working Group on Seabird Ecology (WGSE), 23-27 March 2009, Bruges, Belgium. ICES CM 2009/LRC:10.91 pp.
[7] Casale (2011) Casale P. Sea turtle by-catch in the Mediterranean. Fish and Fisheries. 2011;12(3):299–316. doi: 10.1111/j.1467-2979.2010.00394.x