Petition Closed

Help get a memorial plaque for incredible female artist who has no tombstone!

This petition had 237 supporters

May Alcott Nieriker was a nineteenth-century American painter who achieved many remarkable accomplishments as a single woman in Paris between the years of 1870-1879. At a time when women were not admitted to the beaux arts and were forced to pay double in tuition at the private art schools of Paris, May daringly travelled alone to pursue an art career at the age of thirty. She made a great impact on the Parisian art scene: being exhibited at the Paris Salon twice (1877, 1879) and publishing a book, Studying Art Abroad and How to Do It Cheaply (1879), providing practical advice for other young American women who wished to study in painting in Europe. Her art was truly radical—protesting against the continuing enslavement of African peoples—and was even celebrated by John Ruskin: the most influential art critic of the period.

However, if you go to the Montrouge Cemetery today, you won’t even know she’s buried there. While May’s family ensured there was a tombstone for her in her hometown of Concord where she is not buried, there is no plaque to mark the site of her remains in Montrouge. This is because her burial lot was not renewed ten years after her death, as her husband had returned to Switzerland. As a consequence, she was moved to the common grave where there is no plaque to commemorate her.

In order to change this, we need to send a petition to the Mayor of Montrouge, Etienne Lengereau, with enough signatures to convince him that it’s worth investing in a memorial plaque for May. Please sign this petition—women artists deserve to be commemorated in monuments just as much as men!

For more information on May see this short video: https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=2KayGjTfDfY

***

Pétition pour installer une plaque commémorative à une artiste sans pierre tombale.

Artiste peintre Américaine ayant séjourner à Paris de 1870 à 1879, May Alcott Nieriker accomplit des choses incroyables pour une femme célibataire du XIXème siècle. À une époque où les femmes étaient inadmissibles aux Beaux Arts et donc obligées de payer deux fois plus pour s’inscrire dans les écoles privées, May voyagea courageusement toute seule à Paris pour poursuivre une carrière de peintre à l’âge de trente ans. Ses œuvres eurent beaucoup d’impact sur la scène artistique de Paris ; elle exposa deux fois au Salon de Paris (1877, 1879) et publia en 1879 Studying Art Abroad and How to Do It Cheaply [Étudier l’art à l’étranger et le faire sans trop dépenser], un livre destiné aux autres jeunes Américaines voulant étudier l’art en Europe. En tant qu’artiste, elle était très engagée, et son œuvre radicale dénonça notamment l’esclavage du peuple africain. Elle fut même célébrée par John Ruskin, le critique d’art anglais plus célèbre de l’époque.

Cependant, si vous allez aujourd’hui au cimetière de Montrouge, vous n’y trouverai aucune trace de sa présence. Bien que sa famille lui ait consacré une pierre tombale dans sa ville natale de Concord aux Etats-Unis, il n’y aucune plaque commémorative pour indiquer sa dernière demeure à Montrouge. Son caveau ne fut pas renouvelé dix ans après sa mort à cause du déménagement de son veuf retourné en Suisse. Par conséquence, ses dépouilles furent transférées à la fosse commune où il n’y a aucune plaque ni pierre tombale la commémorant.

Pour remédier à cette négligence, nous comptons envoyer au maire de Montrouge, M. Étienne Lengereau, une pétition avec autant de signatures que possibles pour le convaincre qu’il vaut la peine d’installer un plaque en l’honneur de May. Nous vous prions donc de signer cette pétition, et d’affirmer que les femmes artistes méritent d’être commémorées à la même hauteur que leurs confrères masculins. Merci d’avance de votre aide.

Notre vidéo Youtube, sous-titrée en français, explique notre démarche ainsi que l’importance historique de May Alcott.

Today: Azelina is counting on you

Azelina Flint needs your help with “Etienne Lengereau: Help get a memorial plaque for incredible female artist who has no tombstone!”. Join Azelina and 236 supporters today.