Petition Closed
Supporters

Sandblasting, which gives jeans a 'worn' or used look, is known to kill workers in garments producing countries like Turkey and Bangladesh where jeans sandblasting is done manually. The process involves workers firing sand under high pressure at jeans. Dust then enters the environment, exposing workers to silica, which causes silicosis in the lungs. Eventually, workers die because they cannot breathe properly anymore. There is no known cure. Some major brands, such as Levi's, H&M, C&A and Gucci, have already abolished sandblasted jeans in their collections. But in the 'global center of fashion', Italian luxury brands like Dolce & Gabbana have yet to publicly ban sandblasting from their supply chains! Thousands of lives are at risk... Join us in calling on Dolce & Gabbana to ban sandblasting.

Letter to
Dolce & Gabbana
Chief Operating Officer, Dolce & Gabbana Cristiana Ruella
President and CEO, Dolce & Gabbana Alfonso Dolce
I just signed the following petition addressed to: Dolce & Gabbana.

Dolce & Gabbana: Basta comprare jeans che uccidono

Buongiorno,

Vi scrivo per portare alla vostra attenzione i gravi effetti sulla salute degli operai che potrebbero essere coinvolti nella produzione di jeans per Dolce & Gabbana.

Come forse sapete, è stato dimostrato che la scoloritura dei jeans attraverso il processo di sabbiatura manuale presenta rischi gravi per i lavoratori che lo utilizzano. Casi documentati fra i lavoratori addetti alla sabbiatura dimostrano che l'esposizione a questo processo può portare alla silicosi, che in molti casi è fatale.

La silicosi è stata a lungo associata ai lavoratori nel settore minerario e solo recentemente questa malattia è stata riscontrata tra i lavoratori tessili. Inoltre, dalle prove raccolte, è chiaro che si tratta di una forma particolarmente aggressiva. A differenza della forma cronica comune fra i minatori, che può richiedere anche 20 anni perché si sviluppi, la silicosi acuta che affligge i sabbiatori di jeans si sviluppa nell'arco di tempo compreso fra 6 mesi e due anni di esposizione. Un periodo relativamente breve che spiega perchè gli operatori della sabbiatura si ammalano gravemente in modo inaspettato e improvviso.

Ciononostante la Vostra azienda non ha ancora pubblicamente vietato la sabbiatura.

Data la gravità degli impatti di questo processo sulla salute, faccio appello a Dolce & Gabbana perché bandisca pubblicamente la sabbiatura dalla catena di fornitura e adotti le misure necessarie per essere in grado di garantire che ogni paio di jeans venduto dalla società sia "senza sabbiatura".

Un certo numero di altre società come Lévi-Strauss & Co., Benetton, New Look, Marks & Spencer, Gucci e Esprit hanno già assunto un impegno a vietare la sabbiatura nella produzione dei jeans.

Dolce & Gabbana si unirà alla lista di queste aziende orientate ad una produzione più responsabile?

Gradirei una risposta a responses@change.org. La vostra risposta sarà condivisa con le migliaia di persone in tutto il mondo che si uniscono a questa campagna.

--------

I am writing to bring your attention to serious health affects of factory workers who may be producing blue jeans for Dolce & Gabbana.

As you may know, there has been increasing evidence that the fading of jeans through the process of manual sandblasting is presenting serious health risks to workers who apply it. Documented cases among sandblasting workers prove that exposure to this process can lead to silicosis, which in many cases is fatal.

Silicosis has long been associated with workers in the mining industry and it is only recently that this illness has been documented among garment workers. However, from the current evidence, it is clear that this is a particularly aggressive form of the disease. Unlike the chronic form common to miners, which can take 20 years to develop, the acute silicosis experienced by jeans sandblasters develops within 6 months to two years of exposure. Therefore, workers are at risk of developing the disease after a relatively short period of exposure. Sandblasting operators are falling gravely ill unexpectedly and suddenly.

But your company has yet to publicly ban sandblasting.

Given the gravity of the health impacts of this process, I am joining the call on Dolce & Gabbana to publicly ban sandblasting from your supply chain and to take the steps needed to be able to guarantee that every pair of jeans sold by your company is “sandblast free”.

A number of other companies such as Levi-Strauss & Co., Benetton, New Look, Marks & Spencer, Gucci, and Esprit have already made a commitment to ban sandblasting in the production of their blue jeans.

Will Dolce & Gabbana join the ranks of these companies committed to a more responsible production?

I would appreciate a reply to responses@change.org. Your reply will be shared with the thousands of people all over the world joining this campaign.

Sincerely,