Ban the selling of puppies and kittens in shops in Colombia

0 have signed. Let’s get to 7,500!

(IN ENGLISH))

We are a pair of Irish animal lovers who work as freelance journalists currently travelling through South America. We arrived in Bogota, Colombia last month and we were humbled at the friendly, safe and progressive environment that exists in this culturally rich country. Before we came here we were aware of strict new laws passed in 2015 in Colombia regarding animal cruelty that showed this country as a leader on the South American stage when it came to animal rights. Unfortunately what we have witnessed during our time here has made those new laws redundant.

We were shocked and disgusted to observe the selling of young puppies and kittens in pet shops. We had seen this practice on our travels a few times in third world countries, but not in a modern and educated country such Colombia. We were unfortunate enough to have rented an apartment in the Chapinero area that has numerous amounts of these pet stores, all side by side. These young animals appear to be left in small glass boxes for hours on end, on display like mannequins. Some of these puppies are too young to be away from their mothers, others are too big to be confined to tiny boxes. Some look in urgent need of veterinary assistance. None appear to be left with any water bowls. When the shops eventually close for the evening these poor animals are then carted in for the night and shutters are closed. We dread to think what happens these young animals if they are not sold. We dread to think where the mothers of these animals are kept, and in what condition?

These animals are being used purely as a commercial commodity where profits are clearly favoured over welfare. As mentioned above, in 2015 the law in Colombia was changed to recognise animals as “sentient beings,” previously, the law had treated them as "personal property". It is our opinion, and of those who have witnessed the distressing pictures we have posted on social media, that the selling of these animals in sub-par conditions directly contravenes this law.

Young animals, especially puppies and kittens, not only need physical contact with their mother but enough room to exercise and play in. These opportunities aren't being afforded to these poor creatures on sale in Bogota, Colombia. We urge the Colombian Government to take action and join other leading countries around the world who have already banned the sale of dogs and cats from pet stores and respect the law that was passed only four years ago that recognises an animal as a sentient being.

Unfortunately, the images of young, lonely and sometimes sick animals being kept in tiny glass boxes portrays the country of Colombia in an extremely dark light.

Keith Ward

Fiona Barry

(EN ESPAÑOL)

Somos una pareja de amantes de los animales irlandeses que trabajamos como periodistas independientes que actualmente viajan por América del Sur. Llegamos a Bogotá, Colombia el mes pasado y nos sentimos humildes ante el ambiente amigable, seguro y progresista que existe en este país culturalmente rico. Antes de venir aquí, éramos conscientes de las nuevas leyes estrictas aprobadas en 2015 en Colombia con respecto a la crueldad hacia los animales que mostraban a este país como líder en el escenario sudamericano en lo que respecta a los derechos de los animales. Lamentablemente, lo que hemos presenciado durante nuestro tiempo aquí ha hecho que esas nuevas leyes sean redundantes.

Nos sorprendió y disgustó observar la venta de cachorros y gatitos jóvenes en tiendas de mascotas. Habíamos visto esta práctica en nuestros viajes varias veces en países del tercer mundo, pero no en un país moderno y educado como Colombia. Tuvimos la desgracia de haber alquilado un apartamento en el área de Chapinero que tiene numerosas cantidades de estas tiendas de mascotas, todas juntas. Parece que estos animales jóvenes se dejan en pequeñas cajas de vidrio durante horas, en exhibición como maniquíes. Algunos de estos cachorros son demasiado jóvenes para estar lejos de sus madres, otros son demasiado grandes para ser confinados en pequeñas cajas. Algunos buscan urgente necesidad de asistencia veterinaria. Ninguno parece quedar con cuencos de agua. Cuando las tiendas cierran por la noche, estos pobres animales son cargados por la noche y las persianas están cerradas. Tememos pensar qué sucede con estos animales jóvenes si no se venden. Tememos pensar dónde están las madres de estos animales y en qué condiciones.

Estos animales se utilizan exclusivamente como un producto comercial donde las ganancias se ven claramente favorecidas sobre el bienestar. Como se mencionó anteriormente, en 2015 la ley en Colombia fue cambiada para reconocer a los animales como "seres sensibles", anteriormente, la ley los había tratado como "propiedad personal". Es nuestra opinión, y de aquellos que han sido testigos de las imágenes angustiantes que hemos publicado en las redes sociales, que la venta de estos animales en condiciones inferiores al derecho contraviene directamente esta ley.

Los animales jóvenes, especialmente los cachorros y los gatitos, no solo necesitan contacto físico con su madre, sino también suficiente espacio para hacer ejercicio y jugar. Estas oportunidades no están siendo ofrecidas a estas pobres criaturas en venta en Bogotá, Colombia. Instamos al gobierno colombiano a tomar medidas y unirse a otros países líderes en todo el mundo que ya han prohibido la venta de perros y gatos en tiendas de mascotas y respetan la ley que se aprobó hace solo cuatro años que reconoce a un animal como un ser sensible.

Desafortunadamente, las imágenes de animales jóvenes, solitarios y a veces enfermos que se mantienen en pequeñas cajas de vidrio retratan al país de Colombia con una luz extremadamente oscura.

Keith Ward
Fiona Barry