Guayaquil, Ecuador needs international assistance

0 have signed. Let’s get to 2,500!

Hi! My name is Teresa and I live in Toronto, Canada and was born in Guayaquil, Ecuador. While maintaining the #stayathome recommendations and having the privilege to be in a comfortable home close to my sons, to learn how my dear friends and family are affected by COVID 19 breaks my heart.

The city of Guayaquil in Ecuador has been hit the hardest despite implementing quarantine measures earlier than many other countries. Friends, family members join me in this petition.

Stats as of April 3, 2020:

• As of 2020 Guayaquil has an estimated population of 2,994,000 --> half of that population of Toronto
  • Ecuador's population is 17,643,054 --> barely 1.48% higher than the population of the province of Ontario
  • Ecuador's reported confirmed COVID 19 cases are: 3,368
    The city of Guayaquil alone account for 1,638
  • 60% of the population in Guayaquil work in informal / street sales job and currently do not have any income to buy food or medicine during the quarantine period

Guayaquil's healthcare system has completely collapsed, front line workers do not even have the minimum personal protection equipment, food and medicine have become scarce, daily deaths are increasing dramatically.

The stats shown by the government are completely under-reported as they account for verified cases only. Those who cannot be seen in the hospital or that are sent home despite having symptoms are not accounted for as COVID 19 cases. Those who die outside of the hospital are also not accounted for as COVID 19-related deaths. The numbers are much higher.

Sadly, this has resulted in deaths happening literally on the streets. The respective authorities do not have enough capacity to pick up all the bodies and family members are forced to put them on the streets or keep them at home for days; some even for more than a week resulting in further infection and causing other diseases. Family members are forced to dispose of bodies in an unsanitary way; some even burning them to stop the spread. People are scared and desperate.

On April 3rd, a government representative reported picking up approximately 150 bodies every single day yet the city continues to report many are left behind due to capacity.

We urge the UN (Human Rights Organization), OCHA (The Office for the Coordination of Humanitarian Affairs) and the States around the world to use their powers to help Ecuador manage the COVID 19 crisis.

Please sign this petition to bring awareness worldwide. Ecuador and Guayaquil, in particular, need help and it needs it now.

This petition must reach the heads of state and government, they are the only ones able to act. Ecuador needs the assistance, President Lenin Moreno must ask for international help NOW

*********************** VERSION EN ESPAÑOL ***********************

¡Hola! Me llamo Teresa y vivo en Toronto, Canadá. Nací en Guayaquil, Ecuador. Mientras seguimos las reglas de #QuedateEnCasa, tengo la suerte de estar en un lugar seguro con mis dos hijos, pero cuando escucho las noticias y que mis amigos y mi familia son afectados por COVID 19, se me rompe el corazón.

La ciudad de Guayaquil en Ecuador ha sido golpeada mucho más que otras regiones a pesar de que se implementaron medidas de cuarentena antes que muchos países. Mis amigos y familia se unen a esta petición en su nombre.

Estadísticas del 3 de abril del 2020:

• Guayaquil tiene una población estimada en 2020 de 2,994,000 --> la mitad de la población de Toronto
  • La población del Ecuador es de 17,643,054 --> solo 1.48% más que la provincia de Ontario
  • Ecuador tiene 3,368 casos de COVID 19 confirmados. Solo en la ciudad de Guayaquil hay 1,638
  • El 60% de la población de Guayaquil tienen trabajos informales (por ejemplo, ventas en la calle) y actualmente no tienen ningún ingreso para poder comprar comida o medicinas durante la cuarentena

El Sistema de salud de Guayaquil ha colapsado totalmente; personal de salud, policial, ambulancias, limpieza, etc., no tienen ni siquiera el mínimo equipo de protección. Los víveres y las medicinas están escasos; las muertes diarias están subiendo dramáticamente.

En realidad, las estadísticas son aún más altas ya que el gobierno solo reporta casos confirmados de COVID 19. Los enfermos que no llegan al hospital o los que son enviados de regreso a casa a pesar de presentar síntomas no son contados como casos de COVID 19. Los que fallecen fuera del hospital tampoco son contados en las estadísticas de muertes por COVID 19. Los números son mucho más altos que los reportados.

Lamentablemente, esto ha resultado en una ola de fallecimientos en las calles. Las autoridades no tienen la suficiente capacidad para recoger todos los cadáveres y las familias son forzadas a tener los cuerpos a sacarlos a la calle o mantenerlos en la casa mientras que ellos duermen en la intemperie. Esto dura varios días y hasta más de una semana lo que resulta en más contagios y otras enfermedades. Los familiares son obligados a tomar medidas que nunca hubieran pensado; disponiendo de los cuerpos de forma insalubres; algunos quemando los cuerpos para parar el contagio. El pueblo esta con miedo y está desesperado.

El 3 de abril, un representante del gobierno reportó que recogen aproximadamente 150 cuerpos al día; sin embargo, la ciudad reporta muchos son dejados atrás.

Pedimos con urgencia a las Naciones Unidas (Organización de los Derechos Humanos), OCAH (Coordinador de la Asistencia Humanitaria) y a los líderes del mundo que ayuden al Ecuador a manejar la crisis del COVID 19.

Por favor, firmen esta petición para que la situación se conozca mundialmente. Ecuador y Guayaquil en particular necesitan ayuda y la necesitan YA.

Esta petición debe llegar a los lideres de los gobiernos ya que ellos son los que pueden actuar. Ecuador necesita ayuda. ¡El presidente Lenin Moreno debe pedir la ayuda internacional AHORA!

OJO: Esta no es una campaña monetaria. No se recogen donaciones. Se pide que firmen y compartan en las redes sociales. Hagamos llegar la petición a organizaciones internacionales por el bien de nuestro país.