Petition Closed
Petitioning President of Peru Sr. Ollanta Humala Tasso

Recognizing mass sterilizations victims in Peru - Reconocimiento a las víctimas de esterilizaciones masivas en Peru

Supporters

(Spanish version below)

In Peru, from 1996 to 2000, corresponding to the second period of the government of Alberto Fujimori; it was implemented the National Program on Reproductive Health and Family Planning in a population control policy aimed at reducing the overall fertility rates. Statistics and documents show that around 300 000 rural Peruvian women were pressured into being sterilized during this period.

The campaign was marred by human and reproductive rights violations. There are indications that targets were set by government and that doctors and medical workers were given incentives to fill sterilization quotas. As a result of the incentives given to health facilities, there was pressure on health personnel to draw in more patients, which led medical workers to coerce women to obtain their consent. Although the campaign targeted both men and women, it catered mostly to women of Indian descent with advertisements promoting sterilization as the only acceptable form of contraception. The "information" dispensed by health care professionals could not be understood by the illiterate or those who spoke little Spanish (Quechua and Aymara speaking populations), nor did the program use the term "sterilization". A large percentage of sterilizations were carried out without the patients’ informed consent. It was reported that women were led to clinics against their will, under police custody, and they were lied to or blackmailed into accepting sterilization (and sentenced to prison if they refused).

We request the commitment from the Peruvian State to comprehensive repairs, investigation, punishment, justice and guarantees of non-repetition: The recognition of the truth of what happened and a reconstruction of a historical memory in the voice of victims, so that mass sterilizations would never happen again.

Considering this facts, we are asking you to support the signature campaign  and put end to the indifference, failing to take into account the many complaints.

=========

En Perú, durante los años 1996 - 2000 correspondientes al segundo período del gobierno de Alberto Fujimori; se implementó el Programa Nacional de Salud Reproductiva y Planificación Familiar, en una política de control de la población destinada a reducir las tasas globales de fecundidad. Las estadísticas y los documentos muestran que alrededor de 300 000 mujeres rurales peruanas fueron presionadas a ser esterilizadas durante este período.

La campaña estuvo marcada por violaciones de los derechos humanos. Existen indicios de establecimiento de cuotas numéricas, incentivos y estímulos para el cumplimiento de captación de pacientes. Esto, implicó presiones en el personal de salud quienes, en algunos casos, no dudaron en utilizar diversos métodos de manipulación y coerción en las mujeres para esterilizarlas.

Si bien, la campaña de esterilización estaba dirigida tanto a varones como a mujeres, se focalizó en el público femenino de bajos recursos, con propagandas que alentaban a la esterilización como el método correcto de contracepción. La "información" que recibían por parte de los profesionales de la salud eran muchas veces incomprensibles para las poblaciones que no hablaban castellano (poblaciones quechua y aymara hablantes) o, no se usaba ni explicaba el término "esterilización". Las personas que se sometían a ellas, no sabían los alcances de esta operación.

Solicitamos el compromiso por parte del Estado peruano para reparaciones integrales y justicia para las víctimas: El reconocimiento a la verdad de lo sucedido y la reconstrucción de la memoria histórica en la voz de las víctimas para que las esterilizaciones masivas no vuelvan a ocurrir.

Considerando estos hechos, solicitamos su apoyo a esta campaña de recolección de firmas y poner un fin a la indiferencia.

Letter to
President of Peru Sr. Ollanta Humala Tasso
The recognition of the truth of what happened and a reconstruction of a historical memory in the voice of victims, so mass sterilizations would never recur again.