Ban Kabreet production in Jordanمنع شركة كبريت للانتاج الفني من التصوير في الاردن

Ban Kabreet production in Jordanمنع شركة كبريت للانتاج الفني من التصوير في الاردن

0 have signed. Let’s get to 1,000!
At 1,000 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Sleiman Tadros started this petition to RFC Royal film commission

في الاسابيع الماضيه و بعد اطلاق مسلسل نيتفلكس الاصلي "جن" عصفت مواقع التواصل الاجتماعي بالمنشورات المندده والسلبيه بالمسلسل الذي احتوى مشاهد مثيره للجدل و لا تنسجم مع المجتمعات العربيه المحافظه.
 و لسوء الحظ قامت الشركة اللبنانيه "كبريت للانتاج الفني"  متمثله بكل من كريستيان بو شعيا و لوسيان بو شعيا و ميرجان بو شعيا و التي تولت انتاج العمل  في الاردن بتجاهل و عدم احترام المجتمع الاردني بشكل خاص والعربي بشكل عام في المنتج النهائي. مما سبب الاستياء الشعبي و العاصفه التي لا تزال اثارها واضحه على مواقع التواصل الاجتماعي و على ارض الواقع تجاه العاملين في مجال صناعة الافلام, تلك الصناعه التي كانت الملاذ الامن للكثير من شركات الانتاج العالميه و الافلام التي حازت على الكثير من الجوائز, كما و شجعت السياحه على مختلف الاصعده, كما هو الحال مع  افلام مثل
Transformers و The Martian و Aladdin  
والكثير غيرها  من الافلام التي ادرت على الاردن بملايين الدولارات و وفرت فرص عمل و الدخل للعاملين في مجال صناعة الافلام و المجتمع المحلي.
تصرف شركة كبريت الذي لا يقال عنه غير انه كان ساذج و غير مسؤول ادى الى سلسله من ردود الفعل السلبيه  و الساخطه في الاردن في مجال صناعة الافلام و على صانعوا الافلام الاردنيين مما سبب حالة من الركود في صناعه دامت اكثر من 35 عام. الكثير من التقارير و الشكاوي ارتفعت بسبب اهمال هذه الشركة الدخيله و من اهمها ما يلي
اولا: انعدام الثقه بين المجتمع المحلي و صانعوا الافلام بعد سنوات من التعامل و التعاونفيما بينهم و خاصة في منطقة جنوب الاردن في وادي رم والبتراء والذان يشكلان 70% من المواقع التي يتم التصوير فيها للافلام العالميه.
ثانيا: اصبح هناك سلسله طويله من الاجرائات المعقده لمنح اذن للتصوير مما يعيق و يعقد عملية الحصول على تصاريح التصوير في المواقع الاثريه و التي تشكل 70% من المواقع المستهدفه للتصوير في الاردن كما ذكرنا سابقا.
ثالثا: بعض التقارير تفيد انه تم فرض مبالغ ماليه مهوله على المنتجين المحليين كتأمين في حال حصول اية مخالفات في هذه المواقع الاثريه تحديدا او مواقع التصوير عموما, و يأتي هذا التأمين على شكل شيك يتم توقيعه من قبل المنتج المحلي
رابعا: الكثير من المشاريع حاليا يتم الغائها او تأجيل تصويرها في الاردن كردة فعل للتعقيدات المذكوره سابقا مما يؤثر سلبا على العاملين في المجال, حيث يعتمد صانعوا الافلام على هذا الموسم كمصدر لدخلهم و قوت اسرهم على مدار .السنه
 
و لخوفنا و حرصنا على المحافظه على هذه الحرفه والتي تعد عمله نادره في المنطقه و حفاظا و حمايتا للعاملين في مجال صناعة الافلام في الاردن و لضمان عدم المساس بكرامتهم ولا قوت يومهم, نطالب الهيئه الملكيه للافلام بمنع شركة كبريت من العمل او التصوير في الاردن في المستقبل, و يأتي ذلك ردا على الضرر و الاذى الذي الحقته هذه  الشركه في مجالنا في الاردن, مع العلم ان الشركة ذاتها الحقت الكثير من الاضرار خلال فترة التصوير في العام الماضي بالعاملين في صناعة الافلام الاردنيين بسبب افتقارها لابسط مفاهيم الحرفيه و الاحترام في هذه الصناعه و العاملين فيها و ثقافة الشعب الاردني العظيم.

In the past few week after the release of Netflix’s original show, a social media storm took over Jordan spreading lot’s of hate and negativity against the show for containing controversial scenes and ideologies that people didn’t agree with. unfortunately the Lebanese company “Kabreet productions” represented by Christian Bou Chaaya, Lucien Bou Chaaya, Mir-Jean Bou Chaaya who Produced the show, didn’t respect the Jordanian culture or traditions in the final product and that sparked the social media and national anger toward the film making industry in Jordan, an industry that has been established as a safe haven for blockbuster productions and film making tourism for many films such as “Transformers, The Martian, Aladdin” And has resulted in millions of dollars in taxes, income to local communities and crew, and generating hundreds of work opportunities for the Jordanian youth. “Kabreet productions” irresponsible actions have led into a chain reaction in the community and the industry that if not addressed will create a huge set back in an industry that has served the film making world for over 35 years. lots of reports and complains has been raised in the film making community such as: - Local communities losing trust and faith in film makers after years of cooperation in south of Jordan specially in Petra and wadi rum which forms more that 70% on the locations scouted and desired for most blockbuster production. - New paperwork and procedures have been created that is slowing down and complicates the process of applying for location permits for Touristic locations. - Some reports claim a new system that requires the local producers who are asking for the permits to sign a check with unrealistic numbers as an insurance to secure permits to Touristic locations. - Lot’s of productions are canceling or postponing filming in Jordan due to the difficulties they are facing, that have affected the local crew and industry as they count on this high session as the main income throughout the year. Out of fear over our local film making industry and to protect our local crew, we call out to the royal film commotion to the ban/blacklist of “Kabreet productions” from operating and filming in Jordan in the future as a response to the hurt and damage been caused by them, knowing that the same said company also created lot’s of problems and losses to the local crew last year due to their lack of working ethics and respect to the Jordanian film making industry and culture.
 

0 have signed. Let’s get to 1,000!
At 1,000 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!