Petition geschlossen.

Diese Petition hat 1.957 Unterschriften erreicht

Deutsche Version (for English version see below):

Sehr geehrte Mitglieder des Stiftungsrates,

mit Befremden haben wir in den vergangenen Tagen mehrere Artikel in der lokalen und überregionalen Presse, sowie in den Online-Medien gelesen: Es heißt dort, dass Stephan Dorgerloh, Kultusminister von Sachsen-Anhalt, Philipp Oswalt, den Direktor der Stiftung Bauhaus Dessau, »loswerden« wolle, und Sie als Stiftungsrat in einem Umlaufverfahren – also ohne jede Diskussion – der Neuausschreibung der Direktorenstelle nach Ablauf der ersten Amtszeit zugestimmt haben.

Die Verweigerung eines inhaltlichen Arguments, die im »Direktorenwechsel im Umlaufverfahren« ihren Ausdruck findet, mag aus der Binnenlogik der Macht heraus als besonders kluges Kalkül gelten. Allerdings weisen alle Berichte darauf hin, dass dieses Verfahren in der Geschichte des Bundeslandes Sachsen-Anhalt beispiellos ist. Noch nie wurde die Leitung einer Landesstiftung nach Ablauf der ersten Amtszeit neu ausgeschrieben. Selbst der Pressesprecher des Kultusministers räumte ein: »Das ist ein Vorgang, den es so noch nie gab.«

Um so mehr verwundert es, dass es für diese außergewöhnliche Entscheidung bisher keine Begründung gibt. Niemand von Ihnen hat sich die Mühe gemacht, die Motive für die geplante Neuausschreibung darzulegen. Die Kulturpolitik in Sachsen-Anhalt habe einen »autoritären Zug«, heißt es in einem Artikel der Mitteldeutschen Zeitung. Das allein kann als Erklärung aber nicht genügen.

Als Mitglieder des Stiftungsrates tragen Sie die Verantwortung für das Dessauer Bauhaus: für die Bewahrung des historischen Erbes ebenso wie für die Auseinandersetzung mit diesem Kraftzentrum der Moderne in der Gegenwart. Gerade weil die Arbeit dieser Institution auch international heute sehr viel Aufmerksamkeit findet, ist ihre Entscheidung ein Signal, das weit über Deutschland hinaus wahrgenommen wird.

In den vergangenen fünf Jahren hat Philipp Oswalt mit seinem Team eindrucksvoll unter Beweis gestellt, welche Aktualität die kurze Ära des Dessauer Bauhauses auch heute noch besitzt. Unter seiner Regie ist es gelungen, das Bauhaus Dessau international wieder ins Rampenlicht zu setzen. Bereits die Ausstellungstitel sind ein beredtes Zeugnis dafür: »Kurt Kranz: Programmierung des Schönen« (2010), »Kibbuz und Bauhaus« (2011), »Das Bauhaus in Kalkutta« und »Vom Bauhaus nach Palästina« (beide 2013) sowie die dazugehörigen international geschätzten Publikationen – die Bauhaus-Taschenbuchreihe und das zweisprachige bauhaus Magazin. Eine junge Generation wurde so für das Bauhaus-Erbe begeistert: Es gibt seit jüngstem ein Designer und Artist in Residence Programm, Fellows und Sommerschulen als neue Bildungsformate. Das stark diskutierte Demografie-Projekt »Sachsen-Anhalt 2050« und das von Oswalt angestoßene Forschungsprojekt zu den neuen Energielandschaften sind nur zwei Themen, mit denen die Stiftung Bauhaus Dessau in den letzten Jahren den Anspruch bekräftigt hat, dass unsere Gesellschaft gestaltbar ist.

Unter der Ägide von Philipp Oswalt ist etwas gelungen, das man nicht planen und nicht hoch genug schätzen kann: dem Bauhaus seine Lebendigkeit wiederzugeben. Die fünf Jahre unter seiner Leitung waren ein Glücksfall, auch für die Stadt Dessau und das Land Sachsen-Anhalt. Man sollte erwarten, dass eine solche Arbeit im Stiftungsrat Unterstützung und Rückhalt findet.

Dass Sie Philipp Oswalts Engagement jetzt so abrupt beenden wollen, bringt einen lebendigen Ort der kulturellen Auseinandersetzung in Gefahr. Denn als Stiftungsrat wissen Sie, dass Ihre Entscheidung, die Direktorenstelle zum jetzigen Zeitpunkt neu auszuschreiben, auch bedeutet, dass diese Stelle in einer Phase, in der wichtige Entscheidungen über laufende und geplante Projekte anstehen, viele Monate lang unbesetzt bleiben wird.

Wir appellieren daher an Sie: Prüfen Sie Ihre politische Verantwortung gegenüber der Stiftung Bauhaus Dessau und verhindern Sie, dass mit der scheinbaren Selbstverständlichkeit eines Verwaltungsvorgangs eine Ära, die schon heute eine der lebendigsten in der 80-jährigen »Nachgeschichte« des Bauhauses genannt werden kann, frühzeitig ihr Ende findet.

Erstunterzeichner:

Dr. Galia Bar Or, Direktorin Museum of Art, Ein Harod (Israel)

Fred Baumgartner, ehem. Leiter Sektion Siedlung und Landschaft, Bundesamt für Raumentwicklung ARE, Bern

Frank Berberich, Herausgeber und Chefredakteur Lettre International, Berlin

Prof. Dr. Barry Bergdoll, Professor für Architekturgeschichte, Department of Art History and Archaeology der Columbia University, Philip Johnson Chief Curator of Architecture and Design, Museum of Modern Art (MoMA), New York City

Prof. Dr. Zane Berzina, Fachgebiet Textil- und Flächen-Design, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Prof. Günter Karl Bose, Professor für Typografie, Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, Berlin/Leipzig

Prof. Arno Brandlhuber, Leiter Masterprogramm Architektur und Stadtforschung, Akademie der Bildenden Künste in Nürnberg, Berlin

Prof. Beatriz Colomina, Professor für Architekturtheorie und Baugeschichte, Director of Graduate Studies, Ph.D. Program, Director of Program in Media and Modernity, Princeton University, School of Architecture, Princeton

Hans-Jürgen Commerell, Direktor Aedes Network Campus, Berlin

Prof. em. Gerhard Curdes, Professor em. für Städtebau und Landesplanung, RWTH Aachen, Aachen

Chris Dercon, Direktor Tate Modern, London

Prof. Diedrich Diederichsen, Publizist, Professor für Theorie, Praxis und Vermittlung von Gegenwartskunst, Akademie der bildenden Künste, Wien, Berlin/Wien

Prof. Karl Clauss Dietel, Gestalter, Chemnitz

Prof. Markus Dreßen, Gestalter und Verleger, Spector Books, Leipzig

Florian Ebner, Leiter Fotografische Sammlung, Folkwang Museum, Essen

Prof. Zvi Efrat, Architekt, ehem. Dekan der Architekturfakultät, Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem

Oliver Elser, Kurator, Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt a.M.

Harun Farocki, Filmemacher, Autor, Berlin

Dr.h.c. Kristin Feireiss, Direktorin Aedes Architekturforum, Berlin

Prof. Jesko Fezer, Professor für Experimentelles Design, HFBK Hamburg, Berlin/Hamburg

Prof. Detlef Fiedler, Gestalter, cyan, Berlin

Prof. Dr.-Ing. Christian Gänshirt, Architekturfakultät der Xi'an Jiaotong-Liverpool University, Suzhou, Jiangsu, China

Dr. Amos Gitai, Filmemacher, Doctor of Architecture University of California, Berkeley, Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, Haifa

Prof. Christoph Grafe, Professor für Architekturtheorie und Baugeschichte, Bergische Universität Wuppertal, Direktor Flämisches Architekturinstitut, Antwerpen

Prof. Daniela Haufe, Gestalter, cyan, Berlin

Florian Heilmeyer, Architekturjournalist, uncube Magazine, Berlin

Prof. Dr. Kai-Uwe Hemken, Professor für Kunstgeschichte der Moderne, Kunsthochschule Kassel, Kassel

Prof. Nikolaus Hirsch, Architekt, Direktor Städelschule, Frankfurt a.M.

Dr. Karl-Heinz Hüter, Bau- und Designhistoriker, Autor, Träger der Bauhausmedaille der Bauakademie und des Fritz-Schumacher-Preises für Baugeschichte, Königs Wusterhausen

Louisa Hutton, Architektin, Sauerbruch Hutton, Berlin

Prof. Eva Illouz, Präsidentin Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem

Prof. Alexander Jordan, Professor für Visuelle Kommunikation, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Paris/Berlin

Günter Kämpf, Verleger, Anabas Verlag, Frankfurt a.M. und Uzès (Frankreich)

Prof. Petra Kellner, Fachbereich Produktgestaltung, Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main

Ulla von Klot, Galeristin, Berlin

Anne König, Verlegerin, Spector Books, Leipzig

Prof. Dr.h.c. Kasper König, Kurator Manifesta 10 St. Petersburg, Köln

Prof. Eike König, Gestalter, HORT, Berlin/Offenbach

Prof. Stefan Koppelkamm, Professor für Visuelle Kommunikation, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Dr. Irina Korobina, Direktorin Shusev State Architectural Museum (Russland), Mitglied der International Academy of Architecture (MAAM), Ratsmitglied der Russischen Bauakademie, Mitglied des Beirats des BIArch (Barcelona Institute of Architecture), Moskau

Stephen Kovats, Gründungsdirektor r0g_agency for open culture and critical transformation gGmbH, Berlin

Elke Krasny, Kuratorin, Autorin, Akademie der bildenden Künste Wien, Wien

Prof. em. Dr. Joachim Krausse, Professor em. für Designtheorie, Hochschule Anhalt (FH) in Dessau, Berlin

Cilly Kugelmann, Stellvertretende Direktorin, Museum- und Programmleiterin, Jüdisches Museum, Berlin

Dr. Nikolaus Kuhnert, Mitherausgeber ARCH+, Berlin

Anne Lacaton, Architektin, Lacaton &Vassal Architectes, Paris

Prof. Dr. Andres Lepik, Direktor Architekturmuseum der TU München, Lehrstuhl für Architekturgeschichte und kuratorische Praxis, München

Matthias Lilienthal, Kurator Theater der Welt 2014, Berlin

Prof. Armin Linke, Künstler, Berlin/Karlsruhe

Prof. Bart Lootsma, Direktor Institut für Architekturtheorie, Baugeschichte und Denkmalpflege, Universität Innsbruck, Innsbruck

Maren Lübbke-Tidow, Chefredakteurin, Camera Austria International, Berlin/Graz

Beate Manske, Wilhelm Wagenfeld Stiftung, Bremen

Prof. Reinhold Martin, Direktor PhD-Programm für Geschichte und Theorie der Architektur, Direktor Temple Hoyne Buell Center for the Study of American Architecture, Columbia University, New York City

Prof. Philipp Misselwitz, Habitat Unit, Fachgebiet für Internationale Urbanistik und Entwerfen, Technische Universität Berlin, Berlin

Prof. Stephan Müller, Gestalter, Berlin/Leipzig

Anh-Linh Ngo, Redakteur ARCH+, Mitglied des Kunstbeirats des Instituts für Auslandsbeziehungen, Berlin

Prof. Olaf Nicolai, Künstler, Professor für Bildhauerei und Grundlagen des dreidimensionalen Gestaltens, Akademie der Bildenden Künste München, Berlin

Hans Ulrich Obrist, Kurator, Co-Direktor Serpentine Gallery, London

Jutta Oesterle-Schwerin, Architektin/Politikerin, Berlin

Prof. Klaus Overmeyer, Lehrgebiet Landschaftsarchitektur, Bergische Universität Wuppertal, Berlin

Prof. Dr. Wolfgang Pehnt, Mitglied der Akademien der Künste Berlin, München, Düsseldorf, em. Dozent der Ruhr-Universität Bochum, BDA, DWB

Armin Petras, Intendant Schauspiel Stuttgart, Stuttgart

Angelika Petruschat, Redakteurin form+zweck, Berlin

Prof. Tristan Pranyko, Professor für Experimentelles Gestalten, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Prof. Dieter Raffler, Fachbereich Design, Hochschule Anhalt Dessau, Starnberg

Prof. em Hans (Nick) Roericht, Gestalter, Prof. em. Universität der Künste Berlin, Ulm

Jochen Sandig, Kulturunternehmer, Mitbegründer Radialsystem V, Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, Berlin

Tomás Saraceno, Künstler, Berlin

Prof. Dr. Saskia Sassen, Robert S. Lynd Professur für Soziologie, Columbia University, Co-Chair Committee on Global Thought, Columbia University, New York City

Matthias Sauerbruch, Architekt, Mitglied der Akademie der Künste Berlin, Kuratoriumsmitglied der Stiftung Bauhaus Dessau, Berlin

Prof. Dr. Walter Scheiffele, Gastprofessor für Designtheorie, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Prof. Dr. Bernd M. Scherer, Intendant Haus der Kulturen der Welt, Berlin

Peter Cachola Schmal, Direktor Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt a.M., Member of the Steering Committee of the European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award, Member of the Jury of the European Prize for Urban Public Space, Mitglied Expertenbeirat Kunst, Goethe Institut, München, Frankfurt a.M.

Prof. Barbara Schmidt, Professorin für Produkt-Design, Kunsthochschule Berlin-Weißensee

Prof. Dr.-Ing. Angelika Schnell, Professorin für Geschichte und Theorie der Architektur, Stellvertretende Senatsvorsitzende, Akademie der bildenden Künste, Wien

Peter Schubert, Filmproduktion, Starnberg

Andreas Siekmann, Künstler, Autor, Raumstrategien, Kunsthochschule Berlin-Weissensee, Berlin

Prof. Sergei Sitar, Redakteur Project International, Prof. für Geschichte und Theorie der Architektur und des Städtebaus, MARCH, Moskau

Barbara Steiner, Kuratorin, Leipzig

Mag. Dietmar Steiner, Direktor Architekturzentrum Wien, President of the International Confederation of Architecture Museums, Member of the Steering Committee of the European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award, Member of the Jury of the European Prize for Urban Public Space, Wien

Jörg Stürzebecher, Journalist, Designhistoriker und -theoretiker, Frankfurt a.M.

Prof. Dr. Achim Trebeß, Professor für Kulturwissenschaft, Hochschule Wismar, Wismar

Prof. em. Dr. Günther Uhlig, Architekt und Stadtplaner, Institut für Wohnungsbau, Universität Karlsruhe, Mitherausgeber ARCH+, Köln

Prof. Jean-Philippe Vassal, Architekt, Lacaton &Vassal Architectes, Professor für Entwerfen und Stadterneuerung, UDK Berlin, Paris/Berlin

Sasha Waltz, Choregrafin, Sasha Waltz & Guests, Berlin

Jan Wenzel, Verleger, Spector Books, Leipzig

Ursula Wenzel, Fotografin und Designerin, Frankfurt a.M.

Prof. Thomas Weski, „Kulturen des Kuratorischen“, Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig

Prof. em. Dr. Karin Wilhelm, Professorin em.  für Geschichte und Theorie der Architektur und Stadt, TU Braunschweig, Mitglied des Wissenschaftlichen Beirats der Stiftung Bauhaus Dessau (1994-1999), Berlin

Yuval Yasky, Dekan der Architekturfakultät, Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem, Co-Kurator der Ausstellung „Kibbutz and Bauhaus: Pioneers of the Collective“ an der Stiftung Bauhaus Dessau (2011), Tel Aviv

Tobias Zielony, Künstler, Berlin

English version:

Dear members of the council,

We were quite disconcerted to see numerous articles in the local, national, and online press in the past few days that reported that Stephan Dorgerloh, Sachsen-Anhalt’s Minister of Culture, would like to “get rid of” Philipp Oswalt, the current director of the Bauhaus Dessau Foundation. We were equally upset to learn that you, the Council of the Bauhaus Dessau Foundation, in a silent procedure neither preceded nor followed by any discussion whatsoever, agreed to search for a new candidate to fill the position following the end of Oswalt’s first period of office.

The refusal to give a substantive argument, as seen in the “replacement of the director in a silent procedure,” may appear, within the internal logic of power, to be a particularly clever calculation. However, all reports make it clear that these proceedings are unprecedented in the history of the federal state of Sachsen-Anhalt. No state foundation there has ever sought to replace its director after only a single period in office. Even the press spokesman of the Minister of Culture conceded: “This procedure has never taken place before.”

This extraordinary decision is all the more astonishing, as, thus far, no justification for it has been offered. None of you have made the effort to explain the motive behind this plan to search for a new candidate. Sachsen-Anhalt’s cultural politics have an “authoritarian streak” is how an article in the Mitteldeutsche Zeitung puts it. But that alone can’t suffice as an explanation.

As the members of the foundation board, you bear the responsibility for the Bauhaus in Dessau—for the preservation of its historical heritage and for an ongoing engagement with this epicenter of modernism. And as the institution’s work is now receiving worldwide attention, your decision is a signal that will be perceived far beyond the borders of Germany.

In the past five years, Philipp Oswalt and his team have impressively demonstrated the extent to which the short era of the Bauhaus in Dessau has retained its relevance to the present day. Under his direction, the Bauhaus Dessau has successfully returned to the international spotlight. The very names of the exhibitions themselves attest to that: “Kurt Kranz: Programming Beauty” (2010), “Kibbutz and Bauhaus” (2011), “The Bauhaus in Calcutta,” and “From the Bauhaus to Palestine” (both 2013). And the institution’s publications—the Bauhaus paperback series and the bilingual bauhaus magazine—have garnered international recognition. Through such projects, the legacy of the Bauhaus has inspired a new generation. Additionally, new educational programs have been founded: a designer- and artist-in-residence program, fellowships, and a summer school. Finally, the much-discussed demography project “Sachsen-Anhalt 2050,” and the research project on new energy landscapes that Oswalt inaugurated are only two topics with which the Bauhaus Dessau Foundation has strengthened the claim, in recent years, that our society can be “designed”.

Under the aegis of Philipp Oswalt, the Bauhaus has been reinvigorated—a success that one can neither plan nor sufficiently appreciate. The five years under his leadership were incredibly advantageous—not the least for the city of Dessau and the state of Sachsen-Anhalt. One should be able to expect that such work would garner support from the foundation’s council.

With the abrupt decision to end Philipp Oswalt’s tenure, you are putting a living site of cultural exchange in danger. As the foundation’s council, you are surely aware that your decision to begin a candidate search for the position at this time means that the position will remain vacant for many months—and this during a period in which the most important decisions about ongoing and upcoming projects must be made.

For all of the reasons stated above, we write this appeal to you: examine your political responsibility to the Bauhaus Dessau Foundation, and prevent this purportedly standard administrative proceeding from bringing about the premature end of an era, one that has already proven itself one of the liveliest in the 80-year “post-history” of the Bauhaus.

Signed,

Dr. Galia Bar Or, Director of Museum of Art, Ein Harod (Israel)

Fred Baumgartner, former head of Sektion Siedlung und Landschaft, Bundesamt für Raumentwicklung ARE, Bern

Frank Berberich, Editor Lettre International, Berlin

Prof. Dr. Barry Bergdoll, Professor for the History Architecture, Department of Art History and Archaeology at Columbia University, Philip Johnson Chief Curator of Architecture and Design, Museum of Modern Art (MoMA), New York City

Prof. Dr. Zane Berzina, Professor for Textile and Surface Design, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Prof. Günter Karl Bose, Professor for Typography at the Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, Berlin/Leipzig

Prof. Arno Brandlhuber, Architect, Professor for Architecture and Urban Research at the Academy for Fine Arts in Nuremberg, Berlin

Prof. Beatriz Colomina, Professor for the History and Theory of Architecture, Director of Graduate Studies, Ph.D. Program, Director of Program in Media and Modernity, Princeton University, School of Architecture, Princeton

Hans-Jürgen Commerell, Director of Aedes Network Campus, Berlin

Prof. em. Gerhard Curdes, Professor em. for Urban and Regional Planning, RWTH Aachen, Aachen

Chris Dercon, Director of Tate Modern, London

Prof. Diedrich Diederichsen, Author, Professor for the Theory, Practice and Communication of Contemporary Art, Academy of Fine Arts, Vienna, Berlin/Vienna

Prof. Karl Clauss Dietel, Designer, Chemnitz

Prof. Markus Dreßen, Designer and Publisher, Spector Books, Leipzig

Florian Ebner, Director of the Photography Collection, Folkwang Museum, Essen

Prof. Zvi Efrat, Architect, Former Head of the Architecture Department, Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem

Oliver Elser, Curator, Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt a.M.

Harun Farocki, Filmmaker, Author, Berlin

Dr.h.c. Kristin Feireiss, Director of Aedes Architekturforum, Berlin

Prof. Jesko Fezer, Professor for Experimental Design at the HFBK Hamburg, Berlin/Hamburg

Prof. Detlef Fiedler, Designer, cyan, Berlin

Prof. Dr.-Ing. Christian Gänshirt, Department of Architecture, Xi'an Jiaotong-Liverpool University, Suzhou, Jiangsu, China

Dr. Amos Gitai, film builder, Doctor of Architecture University of California, Berkeley, Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, Haifa

Prof. Christoph Grafe, Professor for the History and Theory of Architecture, Bergische Universität Wuppertal, Director of the Flemish Architecture Institute, Antwerp

Prof. Daniela Haufe, Designer, cyan, Gestalter, Berlin

Florian Heilmeyer, Architecture journalist, uncube Magazine, Berlin

Prof. Dr. Kai-Uwe Hemken, Professor for the History of Modern Art, Kunsthochschule Kassel, Kassel

Prof. Nikolaus Hirsch, Architect, Director of Städelschule, Frankfurt a.M.

Dr. Karl-Heinz Hüter, History of Architecture and Design, Author, Königs Wusterhausen

Louisa Hutton, Architect, Sauerbruch Hutton, Berlin

Prof. Eva Illouz, President of Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem

Prof. Alexander Jordan, Professor for Visual Communication, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Paris/Berlin

Günter Kämpf, Publisher, Anabas Verlag, Frankfurt a.M. und Uzès (France)

Prof. Petra Kellner, Professor for Product Design, Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main

Ulla von Klot, Gallerist, Berlin

Anne König, Publisher, Spector Books, Leipzig

Prof. Dr.h.c. Kasper König, Curator Manifesta 10 St. Petersburg, Cologne

Prof. Eike König, Desginer, HORT, Berlin/Offenbach

Prof. Stefan Koppelkamm, Professor for Visual Communication, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Dr. Irina Korobina, Director of Shusev State Architectural Museum (Russia), Member of International Academy of Architecture (MAAM), Council of Russian Academy of Architecture and Building Sience, Member of advisory board of BIArch (Barcelona Institute of Architecture), Moscow

Stephen Kovats, Founding director of r0g_agency for open culture and critical transformation gGmbH, Berlin

Elke Krasny, Curator, Author, Akademie der bildenden Künste Wien, Vienna

Prof. em. Dr. Joachim Krausse, Professor em. for Design Theory, Hochschule Anhalt (FH) in Dessau, Berlin

Cilly Kugelmann, Deputy Director, Director of Program, Jüdisches Museum, Berlin

Dr. Nikolaus Kuhnert, Editor ARCH+, Berlin

Anne Lacaton, Architect, Lacaton &Vassal Architectes, Paris

Prof. Dr. Andres Lepik, Director of Architekturmuseum of TU Munich, Chair for the History of Architecture and Curatorial Practice, Munich

Prof. Bart Lootsma, Head of the Institute for the Theory and History of Architecture and Heritage Preservation, Faculty of Architecture, University of Innsbruck, Innsbruck

Maren Lübbke-Tidow, Editor-in-chief, Camera Austria International, Berlin/Graz

Beate Manske, Wilhelm Wagenfeld Foundation, Bremen

Matthias Lilienthal, Curator Theater der Welt 2014, Berlin

Prof. Armin Linke, Artist, Berlin/Karlsruhe

Prof. Reinhold Martin, Director of PhD Program in Architecture (History and Theory), Director of Temple Hoyne Buell Center for the Study of American Architecture, Columbia University, New York

Prof. Philipp Misselwitz, Habitat Unit, Chair of International Urbanism and Design, Technische Universität Berlin, Berlin

Prof. Stephan Müller, Designer, Berlin/Leipzig

Anh-Linh Ngo, Editor ARCH+, Member of Art Council of the Institute for Foreign Cultural Relations, Berlin

Prof. Olaf Nicolai, Artist, Professor for Sculpture and Three-dimensional Design, Akademie der Bildenden Künste München, Berlin

Hans Ulrich Obrist, Curator, Co-Director Serpentine Gallery, London

Jutta Oesterle-Schwerin, Architect/Politician, Berlin

Prof. Klaus Overmeyer, Chair of Landscape Architecture, Bergische Universität Wuppertal, Berlin

Armin Petras, Director of Schauspiel Stuttgart, Stuttgart

Angelika Petruschat, Editor of form+zweck, Berlin

Prof. Tristan Pranyko, Professor for Experimental Design, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Prof. Dieter Raffler, Department of Design, Hochschule Anhalt Dessau, Starnberg

Prof. em Hans (Nick) Roericht, Designer, Prof. em. Universität der Künste Berlin, Ulm

Jochen Sandig, Cultural entrepreneur, Co-founder of Radialsystem V, Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, Berlin

Tomás Saraceno, Artist, Berlin

Prof. Dr. Saskia Sassen, Robert S. Lynd Professor of Sociology, Columbia University, Co-Chair Committee on Global Thought, Columbia University, New York City

Matthias Sauerbruch, Architect, Member of the Academy of Fine Arts Berlin, Member of the board of trustees of Bauhaus Dessau Foundation, Berlin

Prof. Dr. Walter Scheiffele, Guest professor for Design Theory, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Prof. Dr. Bernd M. Scherer, Director, Haus der Kulturen der Welt, Berlin

Peter Cachola Schmal, Director, Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt a.M., Member of the Steering Committee of the European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award, Member of the Jury of the European Prize for Urban Public Space, Mitglied Expertenbeirat Kunst, Goethe Institut, München, Mitglied Kuratorium Kulturelles Frankfurt, Frankfurt a.M.

Prof. Barbara Schmidt, Professor for Product Design, Kunsthochschule Berlin-Weißensee, Berlin

Prof. Dr.-Ing. Angelika Schnell, Professor for the History and Theory of Architecture, Academy of Fine Arts, Vienna

Peter Schubert, Film producer, Starnberg

Andreas Siekmann, Artist, Author, Space Strategies, Kunsthochschule Berlin-Weissensee, Berlin

Prof. Sergei Sitar, Editor of Project International, Professor for History and Theory of Architecture and Urbanism, MARCH, Moscow

Barbara Steiner, Curator, Leipzig

Mag. Dietmar Steiner, Director of Architekturzentrum Wien, President of the International Confederation of Architecture Museums, Member of the Steering Committee of the European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award, Member of the Jury of the European Prize for Urban Public Space, Vienna

Jörg Stürzebecher, Journalist, History and Theory of Design, Frankfurt a.M.

Prof. Dr. Achim Trebeß, Professor for Cultural Sciences at the University of Wismar, Wismar

Prof. em. Dr. Günther Uhlig, Architect and Urban Planner, Professor em. for Housing, University of Karlsruhe, Editor ARCH+, Cologne

Prof. Jean-Philippe Vassal, Architect, Lacaton &Vassal Architectes, Professor for Design and Urban Regeneration at UDK Berlin, Paris/Berlin

Sasha Waltz, Choregrapher, Sasha Waltz & Guests, Berlin

Jan Wenzel, Publisher, Spector Books, Leipzig

Ursula Wenzel, Photographer and Designer, Frankfurt a.M.

Prof. Thomas Weski, Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig

Prof. em. Dr. Karin Wilhelm, Professor em. for the History and Theory of Architecture and Urbanism, TU Braunschweig, Member of the scientific advisory board of Bauhaus Dessau Foundation (1994-1999), Berlin

Yuval Yasky, Chair of the Architecture Department, Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem, Co-curator of the exhibition “Kibbutz and Bauhaus: Pioneers of the Collective” at the Bauhaus Dessau Foundation (2011), Tel Aviv

Tobias Zielony, Artist, Berlin

Bitte unterstützen Sie die Initiative mit Ihrer Unterschrift.

Please support the initiative with your signature.

Credit: Prof. Philipp Oswalt. Foto/Photo: Doreen Ritzau 2009, Stiftung Bauhaus Dessau

Heute: ARCH+ verlässt sich auf Sie

ARCH+ benötigt Ihre Hilfe zur Petition „Offener Brief an den Stiftungsrat der Stiftung Bauhaus Dessau / Open Letter to the Council of the Bauhaus Dessau Foundation”. Jetzt machen Sie ARCH+ und 1.956 Unterstützer*innen mit.