Erfolg

Free The Rescue Ships!

Diese Petition war mit 55.893 Unterstützer*innen erfolgreich!

DE / EN / ES / IT / NL / PT

#freetheships #freeAlanKurdi #freeAitaMari

Het Italiaanse Ministerie van Transport heeft de civiele reddingsschepen ALAN KURDI en AITA MARI vastgelegd in de Italiaanse haven van Palermo. De twee reddingsschepen hebben recent 193 mensen van verdrinking gered.

Op 5 mei heeft de Italiaanse kustwacht een inspectie (havenstaatcontrole) uitgevoerd op de ALAN KURDI en het schip verboden de haven te verlaten. De Duitse autoriteiten waren het beslist oneens met hun Italiaanse collega's over de zorgen betreffende de veiligheid. Een woordvoerster zei: "Vanuit het oogpunt van de Duitse vlaggenstaat zijn de door de Italiaanse autoriteiten vastgestelde onregelmatigheden geen ernstige veiligheidstekortkomingen".

De blokkade van reddingsschepen brengt onze geplande reddingsmissie in juni en daarmee mensenlevens in gevaar!

De Italiaanse kustwacht inspecteerde op 6 mei ook de AITA MARI van de Spaanse organisatie Salvamento Marítimo Humanitario (SMH) en legde het reddingsschip vervolgens ook vast.

De Italiaanse veiligheidsmaatregelen zijn bijzonder grotesk, omdat Italië in april 146 geredde mensen voor twaalf dagen aan boord van de ALAN KURDI heeft laten wachten, voordat ze naar een groter schip mochten worden overgeplaatst. De geredde mensen aan boord van de AITA MARI moesten ook dagenlang wachten op een veilige haven.

Enkel civiele reddingsschepen worden zo hard aangevallen door Italië. Het koopvaardijschip MV MARINA redde in april ook vluchtelingen in nood en mocht al na enkele dagen aanmeren in een Siciliaanse haven. In tegenstelling tot de ALAN KURDI en de AITA MARI mocht het koopvaardijschip onmiddellijk weer vertrekken zonder technische inspecties en zonder quarantaine. Dit toont aan dat Italië opzettelijk en beslist de civiele reddingsschepen blokkeert!

Het is tijd om eindelijk een einde te maken aan het gesloten havenbeleid dat onder Salvini is begonnen. Hulpverleners op zee moeten niet gestopt worden, ze moeten gesteund worden. Zolang geen van de reddingsschepen wordt toegestaan de haven te verlaten, worden iedere dag mensenlevens op het spel gezet. De overeenkomst van Malta om in nood op zee geredde mensen te verdelen moet spoedig en permanent worden vernieuwd. De lidstaten van de Europese Unie kunnen Italië en Malta niet in de steek laten als het gaat om het opvangen van vluchtelingen.

We vragen daarom de Italiaanse overheid onmiddellijk een einde te maken aan de blokkade van de ALAN KURDI en de AITA MARI en ons te gaan steunen in ons humanitaire werk.

We roepen de minister van Buitenlandse Zaken Heiko Maas op om te pleiten voor de vrijlating van de reddingsschepen ALAN KURDI en AITA MARI.

We roepen de federale minister van Binnenlandse Zaken, Horst Seehofer uitdrukkelijk op om Italië en Malta te steunen en nog harder te werken voor een eerlijke verdeling van op zee geredde mensen, binnen de Europese Unie.

Heute: Gorden Isler, Lena Meurer, Axel Pasligh, Sophie Weidenhiller verlässt sich auf Sie

Gorden Isler, Lena Meurer, Axel Pasligh, Sophie Weidenhiller benötigt Ihre Hilfe zur Petition „German government: Free The Rescue Ships!”. Jetzt machen Sie Gorden Isler, Lena Meurer, Axel Pasligh, Sophie Weidenhiller und 55.892 Unterstützer*innen mit.