Petition Closed

Zeg NEE tegen glyfosaat

This petition had 330,763 supporters

De landen van de Europese Unie moeten een beslissing nemen of ze de toelating van pesticide glyfosaat verlengt. Glyfosaat zit onder meer in het veel gebruikte bestrijdingsmiddel RoundUp van multinational Monsanto. Glyfosaat is een bedreiging voor onze biodiversiteit omdat het alle planten doodt die niet kunstmatig resistent zijn gemaakt. Veel bijen en andere insecten raken zo hun natuurlijke omgeving en voedingsbronnen kwijt. Een ramp voor natuur en milieu.

De regeringen van de EU-landen onderhandelen er in Brussel al twee jaar over, terwijl burgers over heel Europa bezwaar maken tegen het verlengen van de goedkeuring van glyfosaat. En met succes: Frankrijk, België, Italië en Oostenrijk zijn tegen de verlenging en willen het gebruik afbouwen. Maar het Nederlandse kabinet kiest, ondanks de zorgen van vele Nederlanders vóór verlenging.

We willen voorkomen dat glyfosaat weer voor tien jaar gebruikt mag worden, zonder afbouw en zonder gebruiksbeperkingen. We hebben nu een historische kans om het gebruik van glyfosaat in heel Europa af te bouwen en uiteindelijk te verbieden. Vertegenwoordigers van alle Europese regeringen, waaronder de Nederlandse, komen binnenkort weer naar Brussel om te stemmen. Laten we deze petitie gebruiken om de druk op te voeren. Zeg NEE tegen glyfosaat.

Today: Bas Eickhout is counting on you

Bas Eickhout needs your help with “EU-landen: Zeg NEE tegen glyfosaat”. Join Bas Eickhout and 330,762 supporters today.