Defiende la programación en español de KPFK Radio Pacifica Los Angeles

0 have signed. Let’s get to 500!

TO:  The Pacifica Foundation
1925 Martin Luther King, Jr. Way
Berkeley, CA 94704-1037
Phone: 510-849-2590
Bill Crosier, Interim Executive Director

KPFK
3729 Cahuenga Boulevard West
North Hollywood, CA 91604
Phone: 818-985-2711
Christine Blosdale, interim GM
Alan Minsky, interim Programming Director

Denuncia y resistencia a la eliminación la programación en español en Radio Pacifica / Say NO to the Elimination of Spanish-Language Programming on Pacifica Radio

(Watch English Video: https://youtu.be/-W5q0cGrYAY)

En una acción que refleja el sentimiento nacional anti-migrante del Partido Republicano y sus aliados en los EEUU, la Mesa Directiva Nacional de la Fundación Pacifica, con un voto de 13 contra 7, ha eliminado una decisión previa de aumentar cinco horas de programación en español en sus cinco emisoras en el país.

Se luchó más de una década para que la mesa directiva de Pacifica aprobara las 5 horas adicionales en español en el país, y se tomaron escasos 10 minutos para anularlas el 25 de mayo de este año.

La decisión de los directores ocurre al tiempo que tres de las cinco emisoras de la Red Pacifica enfrentan problemas financieros, mientras que las dos más estables son de California. Personas claves de estas dos últimas alegan que la causa de la pérdida de audiencia y de ingresos es la programación en español, la misma que fue creada para migrantes de primera generación que no hablan inglés.

KPFK de Los Ángeles será la más afectada pues esa es la única que a regaña-dientes aplicó la resolución nacional alargando cinco horas en español por semana, ahora bajo orden de eliminarlas.

No obstante el rechazo del idioma usado por las y los latinos, el inicio de la programación en español cinco días por semana en 2002 y 2003 permitió a KPFK recaudar más de un millón de dólares en sólo doce días. Ese logro se repitió por los siguientes cinco años.

A partir del descalabro financiero mundial en 2007 y 2008, Radio Pacifica, al igual que el resto de la radio comunitaria y no comercial, ha perdido audiencia y ganancias.  El uso de radio satelital, de Internet, iPads, y teléfonos celulares ha cambiado el panorama totalmente, pero igual que los republicanos, algunas personas prefieren culpar al migrante que habla español.

La nueva programación en español  tiene poco más de un año en KPFK y sumó más de 30 voluntarios/as que han contribuido con temas e información relevantes en beneficio a la audiencia latina de la radio comunitaria angelina, tales como las comunidades indígenas oaxaqueñas y de otras partes del continente, la lucha contra los transgénicos, programación juvenil, jornaleros de las esquinas, sindicalistas, educación y cultura.

Pese a que en 2016, los programadores de la radio recaudaron en el aire y en eventos comunitarios decenas de miles de dólares, la mesa directiva falsamente argumenta que estos programas se tienen que cancelar porque no contribuyen económicamente a la emisora.

Datos empíricos demuestran que la creciente comunidad latina en la Unión Americana es un factor influyente en los medios de comunicación y especialmente en los Ángeles, el segundo mercado radial más grande del país1.  Sin embargo, el hecho es ignorado por la actual mesa directiva de Pacifica, que intenta eliminar estas cinco horas de programación en español, precisamente cuando se está en medio de una ola de ataques de odio racial y anti inmigrante en EEUU.

Críticos se preguntan por qué una radio que se dice comunitaria y progresista aparenta coincidir con la administración Trump en censurar las voces de una comunidad que está bajo constante ataque.

única respuesta es que se les cayó la careta de progresistas y se suman a la carga de la administración Trump en contra de nuestra comunidad, olvidando la misión inclusiva de Pacifica. Pero no estamos dispuestos a quedarnos callados.

Demandamos:

a) QUE no se implemente de la resolución anti-comunitaria de la mesa directiva nacional de Pacifica de eliminar cinco horas de programación en español,

b) QUE renuncien tres miembros de la mesa directiva local (KPFK LSB) y nacional (PNB), Grace Aaron, Jan Goodman y Mansoor Sabbagh, quienes promovieron y votaron a favor de esta medida anti-latina y anti-inmigrante. Estos directores han cometido violaciones de los estatutos de Pacifica al incumplir con su deber de recomendar programación que sirva las diversas necesidades de los radioescuchas que hablan español, y comunidades migrantes.

c) Instamos a Radio Pacifica a acatar su misión y cumplir el mandato original de implementar programación en español en todas las emisoras de la cadena nacional.

¡Alto a esta injusticia! ¡Por una radio al servicio de la comunidad!

Firmantes:

Miembros de la Asociación de Programadores y Programadoras en Español de KPFK (APPE)

Para más información: appekpfk@gmail.com
-----------------------------------------------------

ENGLISH VERSION OF THE PETITION

(Watch English Video: https://youtu.be/-W5q0cGrYAY)

In an action that reflects the national anti-immigrant sentiment of the Republican Party and its allies in the US, the Pacifica Foundation's National Board of Directors, in a vote of 13 to 7, using false arguments,  has revoked its prior decision to add five hours of Spanish-language programming at each of its five radio stations in the country.

It took over a decade of struggle to get Pacifica to approve those five extra hours in Spanish nationwide, and took only 10 minutes for this mandate to be eliminated on May 25th of this year.

The board of directors’ decision comes as three of the five Pacifica stations have financial problems, whereas the two most stable ones are in California. Key people at the latter two radio stations claim that the cause of the loss of listeners and income is Spanish-language programming, which was created for first-generation migrants who do not speak English.

KPFK in Los Angeles will be the most affected, as it is the only station that has reluctantly implemented the national mandate to add five hours in Spanish per week, now subject to cancelation.

Notwithstanding the rejection of the language spoken in this community, the incorporation of programming in Spanish five days a week in 2002 and 2003 allowed KPFK to raise over a million dollars in just 12 days. This unprecedented achievement was repeated for the following five years.

Since the 2007-2008 global financial crash, Pacifica, like the rest of the country's non-commercial and community radio, has lost listeners and financial contributions. The use of satellite radio, Internet, IPads, and cell phones has completely transformed the landscape, but just like the Republican Party, some people prefer to blame Spanish-speaking migrants.

The new Spanish-language programming, in just over a year since its start at KPFK, counts with the hard work and dedication of more than 30 volunteers and these new voices have contributed content produced by and for young people, women, indigenous communities, day-laborers, who have been informing about immigrant rights, health, education, the fight against GMOs, music, culture, and much more.

Even though these programmers raised tens of thousands of dollars on air and in community events in 2016, the national board falsely claims that these programs need to be canceled because they do not contribute financially to the station.

Data shows that the fast-growing Latino/a population in the US is an influential factor for the media, especially in the LA metropolitan area, the second largest radio market in the country (1). Ignoring this fact, the board of directors of Pacifica seeks to eliminate five hours of Spanish programming at the same time as our communities are under an increasing wave of racist, xenophobic and anti-immigrant attacks in the US.

Critics wonder why a radio network that claims to be progressive and community-oriented seems to coincide with the Trump administration in censoring the voices of a community that is already at its most vulnerable.

It seems obvious that those who voted against Spanish-language programming at Pacifica are no longer hiding behind a progressive veneer and have joined the Trump administration’s war against our communities, mindless of Pacifica’s mission to serve all communities, not just the ones that have the resources to contribute during its fund drives. We, however, are not going to keep silent.

We hereby demand:

a) THAT the Pacifica National Board’s motion that to eliminate Spanish-language programing from its radio waves be revoked, and,

b) THE RESIGNATION of three members of the Local Station Board (LSB) of KPFK and of the Pacifica National Board, namely Grace Aaron, Jan Goodman, and Mansoor Sabbagh, who promoted and voted for this xenophobic and anti-immigrant proposal. These Delegates have violated Pacifica Bylaws in not fulfilling their duty to “work with station management to ensure that station programming fulfills the purposes of the Foundation and is responsive to the diverse needs of the listeners (demographic) and communities (geographic) served by the station.” (2)

c) WE URGE Pacifica Radio to follow its mission and to implement the original mandate for five hours of Spanish-language programming in all five of its member stations nationwide.

Put an end to this injustice! Fight for true community radio! No Trumpism at Pacifica!

En los medios de comunicación / Media Coverage:

a) http://www.contralinea.com.mx/archivo-revista/index.php/2017/05/26/opinion-radio-pacifica-en-estados-unidos-se-ha-unido-al-trumpismo-nacional/

b) http://www.lanuevarepublica.org/2017/05/27/opinion-radio-pacifica-estados-unidos-se-ha-unido-al-trumpismo-nacional/

c) http://5oymexico.org/cancelan-programacion-de-radio-en-espanol-en-ee-uu/

d) http://la.indymedia.org/news/2009/10/230802.php

Referencias / References:

1. http://www.newsgeneration.com/broadcast-resources/top-100-radio-markets/

2. http://www.stateofthemedia.org/2011/hispanic-media-fairing-better-than-the-mainstream-media/

3. http://pacifica.org/indexed_bylaws/art7sec3.html

The Role of the LOCAL STATION BOARD (LSB) (extracted from Pacifica Bylaws, Article 7)

“To work with station management to ensure that station programming fulfills the purposes of the Foundation and is responsive to the diverse needs of the listeners (demographic) and communities (geographic) served by the station, and that station policies and procedures for making programming decisions and for program evaluation are working in a fair, collaborative and respectful manner to provide quality programming.”

Today: Nuestra is counting on you

Nuestra Voz needs your help with “En defensa de la programación en español de KPFK Radio Los Angeles”. Join Nuestra and 278 supporters today.