Petition Closed

Change the Ummul Qura calendar criteria to a Predicted Crescent Visibility (Imkan-e-Ruyat) model.

النصّ بالعربية أدناه

We, the Muslims of the UK and our friends/supporters around the world, would like to request and require Your Majesty, King Salman bin Abdulaziz, the Custodian of the Two Holy Mosques in Saudi Arabia, to change the Ummul Qura Calendar criteria to a Predicted Crescent Visibility (Imkan-e-Ruyat) model for the following reasons:

1. There are over 3 million Muslims living in the UK from different cultural backgrounds, who depend on reliable/verified moon sighting news to start the holy month of Ramadan and the celebration of the two Eids. Unfortunately, due to the adverse weather conditions in the UK, it is not possible to sight the crescent moon on the UK horizon for many consecutive months. Hence, we have to look for reliable/ verified moon sighting news from countries in the east of the UK/Morocco, including Saudi Arabia.

2. It is well known in Islamic Jurisprudence that any reliable moon sighting news from the east must be able to be verified by all other locations to the west, especially when the sky conditions are clear. Unfortunately, the moon sighting news from Saudi Arabia cannot be verified from other countries in the west of Saudi Arabia (such as in North Africa, Europe and the Americas), many hours later in the same evening. This difference in moon sighting reports causes a division, disunity and chaos amongst Muslims in our communities, not only in the same city, but within the same family! This sad state of affairs has been happening in our Muslim minority countries for many years.

3. The authors of the Ummul Qura calendar at the King Abdul Aziz City for Science and Technology (KACST) in Riyadh admit that the calendar is only for civil use and may not match the actual visibility of the moon, which is necessary for the start of the religious months. However, it is also accepted that since all announcements made from the Riyadh Supreme Court to look for the crescent moon is on the 29th day of the Ummul Qura calendar date, it psychologically biases the witness towards it due to the high expectation to match the calendar. This bias is unanimously agreed by all moon sighting/astronomy experts from the International observatories as well as many experts from within Saudi Arabia.

4. The present Ummul Qura calendar model is based on "moon set after sunset at Makkah, after the New Moon Conjunction", which does not guarantee the visibility of the moon to the human eye. With the recent advancement in technology where high powered computers  have become accessible to many moon sighting researchers at low cost, means that new models have been developed that can match the actual visibility of the crescent moon by the human eye to a high degree of accuracy, such as the model by Dr Bernard Yallop, a former Superintendent of HM Nautical Almanac Office (HMNAO). This model was an improvement to the earlier version developed by Dr Mohammad Ilyas, a Professor of Astronomy at the University of Science Malaysia. Other models have also been developed by Eng Khalid Shaukat (USA) and Eng Mohammad Odeh (UAE) in recent years that also needs consideration.

5. We welcome the improvement made to the Ummul Qura calendar criteria at the start of 1420 AH (April 1999) and 1423 AH (March 2002), which has significantly reduced the moon sighting report differences between Saudi Arabia and other nearby countries from two days to one day. However, we strongly believe if the Ummul Qura calendar criteria can be improved once more to a Predicted Crescent Visibility model at Makkah sunset (e.g. Yallop Code A or B), then the present causes of division, disunity and chaos amongst the Muslims in our communities at the time of Ramadan and two Eids will be minimised, Insha-Allah.

We ask Allah Almighty to accept your efforts to benefit the nation, spread goodness at your hands and place these efforts in the scale of your good deeds (Ameen).

This petition was written on behalf of the Islamic Crescent Observation for the UK (ICOUK) members and supporters around the world.

Dated: 24 Dhul Qiadah 1434 AH (30 September 2013)
Updated: 26 Shaban 1436 AH (14 June 2015)

--
نحن، المسلمين في المملكة المتحدة و أصدقاءنا / الداعمين في جميع أنحاء العالم، نودّ أن نتقدّم من الملك سلمان بن عبد العزيز ، خادم الحرمين الشريفين في المملكة العربية السعودية، بطلبنا تغيير معيار تقويم أمّ القرى إلى نموذج يعتمد حساب رؤية الهلال ( اعتماد إمكانية الرؤية ) وذلك للأسباب التالية :

1.هناك أكثر من 3 ملايين مسلم يعيشون في المملكة المتحدة من خلفيات ثقافية مختلفة، والذين يعتمدون على الأخبار الموثوقة / الحقيقية  لرؤية الهلال  لبدء شهر رمضان المبارك والاحتفال بالعيدين . لكن لسوء الحظ ، ونظراّ لسوء الأحوال الجوية في المملكة المتحدة، فإنه من غير الممكن رؤية الهلال في أفق المملكة المتحدة لعدة أشهر متتالية . وبالتالي، يتوجّب علينا أن نبحث عن أخبار الرؤية الموثّقة الحقيقية  من البلدان الواقعة شرق  المملكة المتحدة / المغرب، بما في ذلك المملكة العربية السعودية .

2. من المعلوم في الفقه الإسلامي أن أي أخبار لرؤية موثّقة للهلال من الشرق يجب أن تكون قابلة للإثبات من المواقع في الغرب، وخاصة عندما تكون السماء صافية. لسوء الحظ ، فإنه لا يمكن التحقق من خبر رؤية الهلال في المملكة العربية السعودية من البلدان الأخرى التي تقع غربها (مثل شمال أفريقيا وأوروبا والأمريكيتين) بعد ساعات عديدة في نفس المساء. هذا الاختلاف في تقارير الرصد يسبب الانقسام، والفرقة والفوضى بين المسلمين في مجتمعاتنا ، ليس فقط في نفس المدينة، ولكن ضمن العائلة الواحدة ! وهي حالة محزنة حدثت وتحدث لدينا في بلدان الأقليات المسلمة  لسنوات عديدة.

3.إن واضعي تقويم  أم القرى في مدينة الملك عبد العزيز للعلوم والتقنية (KACST ) في الرياض يعترفون بأن التقويم هو فقط للاستخدام المدني و قد لا يتطابق مع الرؤية الفعلية للهلال التي هي أمر ضروري لبداية الأشهر الدينية . وحيث أن جميع إعلانات طلب التحرّي الصادرة من قبل المحكمة العليا والتي تطلب تحرّي الهلال في اليوم التاسع والعشرين من الشهر حسب تقويم أم القرى، فإن ذلك يؤدّي إلى الانحياز نفسياً لتوقّع رؤية الهلال لدى الشهود الذين ينحازون للتطابق مع تقويم أم القرى. وهذا هو الرأي الذي يجمع عليه كل خبراء الرصد والفلك في المراصد الدولية بالإضافة إلى خبراء كثيرين من داخل المملكة العربية السعودية.

4.  إن تقويم أمّ القرى مبنيّ حالياً على غروب القمر بعد غروب الشمس في مكة بعد الاقتران، وهو ما لايضمن رؤية الهلال بالعين البشرية، ومع التقدم في التقنية الحديثة حالياً حيث أصبحت أجهزة الحاسوب المتقدّمة في متناول العديد من راصدي الهلال وبتكلفة منخفضة، فإن هذا يعني أن نماذج جديدة تم تطويرها لتتطابق مع الرؤية الفعلية للهلال  بالعين البشرية إلى درجة عالية من الدقة، ومثال ذلك نموذج الدكتور برنارد يالوب ، المدير السابق لمكتب التقويم البحري( HMNAO   )وهو نموذج محسّن لإصدار سابق وضعه الدكتور محمد الياس ، أستاذ علم الفلك في جامعة العلوم الماليزية . كما تم أيضا تطوير نماذج أخرى من قبل المهندس خالد شوكت ( الولايات المتحدة الأمريكية )، والمهندس محمد عودة (الإمارات العربية المتحدة ) في السنوات الأخيرة، وهو ما يتطلّب الأخذ بعين الاعتبار.

5.إننا نرحّب بالتحسينات التي تمّ إجراؤها على معيار تقويم أم القرى في بداية 1420 هجرية (نيسان/ إبريل 1999) و 1423 هجرية (آذار/ مارس 2002) ، مما أدى إلى انخفاض كبير في الاختلافات بين تقارير الرصد الواردة من المملكة العربية السعودية وتلك الواردة من البلدان الأخرى المجاورة، فقلّ فارق الاختلاف من يومين إلى يوم واحد. ومع ذلك، فإننا نعتقد وبقوة أنه إذا ما تمّ تحسين معيار تقويم أم القرى مرة أخرى ليصبح معتمداً على حساب إمكانية الرؤية عند غياب الشمس في مكة ( على سبيل المثال، ما يشير إليه معيار يالوب بالرمزين A  أو B )، فإنّ أسباب الانقسام والفرقة والفوضى الحالية بين المسلمين في مجتمعاتنا ستتقلّص إلى أقلّ حدّ، إن شاء الله.

نسأل الله سبحانه وتعالى أن يتقبّل ما تبذلونه من جهود لصالح الأمة، وأن ينشرالخيرعلى يديكم، وأن يجعل جهودكم  في ميزان حسناتكم. ( آمين )


تمت كتابة هذه العريضة نيابة عن أعضاء ومؤازري  ( ICOUK ) في المملكة المتحدة وأنحاء العالم.
أًرّخ في 24 ذو القعدة 1434 هجرية ( الموافق 30 أيلول/سبتمبر 2013 )
تحديث: 26 شعبان 1436 ه (14 يونيو 2015)

This petition was delivered to:
  • The custodian of the two Holy Mosques, Riyadh, Saudi Arabia.
    His Majesty, King Salman bin Abdulaziz Al Saud
  • Minister of Justice.
    His Excellency, Dr Waleed bin Mohammad Al Samaani
  • Vice Minister of Finance and Chairman of the the Umm Al-Qura calendar Supervisory Committee.
    His Excellency, Dr Hamad bin Sulaiman Al Bazee


    Islamic Crescent Observation for the UK / المراقبة الإسلامية للأهلة في المملكة المتحدة started this petition with a single signature, and now has 2,359 supporters. Start a petition today to change something you care about.