The UN to declare officially Venezuela’s Humanitarian Crisis as a “complex emergency”

0 have signed. Let’s get to 2,500!

****La versión en español se puede leer, al final de la petición en Ingles.****

-------ENGLISH VERSION OF THE PETITION-----------------------

His Excellency Antonio Guterres, Secretary General of the United Nations.

Dear Mr Secretary General,

We are writing to urge you to implement the necessary UN humanitarian response corresponding to your own Twitter declaration on 10th April that 7 million people in Venezuela need humanitarian assistance.

On April 10th, the United Nations Security Council met to discuss the Humanitarian Crisis in Venezuela. Human Rights Watch, in partnership with the Center for Humanitarian Health and the Center for Public Health and Human Rights at the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, presented a detailed report showing the scale of the crisis, and how people with chronic health conditions, pregnant and nursing women, children under five and indigenous people are among the most vulnerable. This is coupled with ample evidence of the refugee crisis afflicting neighbouring countries particularly at the Venezuelan border with Colombia and Brazil.

View Report - Venezuela’s Humanitarian Emergency by The Human Rights Watch and Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health

Although many members of the UN shared your concern about the situation and you yourself stated that you are working to expand your assistance, in line with the principles of humanity, neutrality, impartiality and independence, we believe much more needs to be done and now is the time. Every minute efforts to relieve this crisis are delayed, one more Venezuelan dies of hunger, disease and/or malnutrition.

Therefore, we call upon you in your capacity as United Nations Secretary General to:

• Declare officially Venezuela’s Humanitarian Crisis as a “complex emergency,”[1] in order to unlock the mobilisation of sufficient resources to deal with the urgent needs of the Venezuelan people.
  • Develop a comprehensive humanitarian response plan to address the situations inside and outside of Venezuela.
  • Task the UN Emergency Relief Coordinator, also head of the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA), with giving top priority to Venezuela’s crisis requiring full-scale mobilisation of humanitarian relief efforts and resources; and
  • Request Venezuelan authorities to grant UN staff full access to official disease, epidemiological, food security and nutrition data to enable them to conduct an independent and comprehensive humanitarian needs assessment of the full scope of the crisis nationwide.
  • Request Venezuelan authorities to grant UN staff and Humanitarian Aid organisations access to the country in order to allow the humanitarian aid to reach unhindered those in need.

------- VERSION EN ESPAÑOL DE LA PETICION-------------------

Su Excelencia Antonio Guterres, Secretario General de las Naciones Unidas.

Estimado Señor, Secretario General:

Le escribimos para demandar con carácter de urgencia una respuesta de gran escala capaz de enfrentar la crisis humanitaria que atraviesa Venezuela. Según su propia declaración en Twitter, el 10 de abril de 2019, 7 millones de venezolanos requieren asistencia humanitaria/

El pasado 10 de abril, el Consejo de Seguridad de la ONU se reunió para discutir la problemática de la crisis humanitaria en Venezuela. Human Rights Watch, en colaboración con el Center for Humanitarian Health y el Center for Public Health and Human Rights de Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, presentaron un informe detallado mostrando la magnitud de dicha crisis.
Así mismo se mostró evidencia del padecimiento de los venezolanos de enfermedades crónicas, sobre todo en mujeres embarazadas, niños menores de 5 años, y las comunidades indígenas. El informe ofreció también detalles sobre la escala de la crisis de refugiados, que afecta a los países vecinos en la frontera con Colombia y Brasil.

Ver Reporte - La Emergencia Humanitaria en Venezuela por Human Right Watch y Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health

Muchos miembros de la ONU han mostrado su preocupación sobre la situación. Usted mismo ha señalado la necesidad de expandir la asistencia humanitaria, a través de los principios de humanidad, neutralidad, imparcialidad, e independencia. Nosotros consideramos que hay que hacer mucho más y con urgencia. La respuesta humanitaria depende de organismos claves como la ONU. El silencio, o el retraso de las acciones requeridas implica la muerte de más venezolanos por desnutrición y/o enfermedad.

Es por ello que le pedimos actuar en su capacidad de Secretario General de la ONU para:

• Declarar oficialmente la crisis humanitaria en Venezuela como una “crisis compleja”,y así dar paso a la movilización de los recursos necesarios para asistir las necesidades urgentes de los venezolanos.
  • Desarrollar un plan exhaustivo de acción humanitaria para superar los retos que esta crisis presenta dentro de Venezuela, y en los países vecinos.
  • Hacer un llamado al Coordinador de Asistencia de Emergencias de las Naciones Unidas, como también al Director de la Oficina de Coordinación de Asuntos Humanitarios (OCHA), para que coloquen a Venezuela entre sus prioridades, y que ofrezcan la coordinación de un plan de acción dirigido a asistir la crisis.
  • Demandar llamado al Coordinador de Asistencia de Emergencias de la ONU, y también al Director de la Oficina de Coordinación de Asuntos Humanitarios (OCHA), para que Venezuela sea una prioridad y se coordine de un plan de acción dirigido a asistir la crisis.
  • Exhortar a las autoridades venezolanas a que permitan al equipo de la ONU tener acceso a los datos oficiales sobre enfermedades y seguridad alimentaria. Solo así podrá implementarse una respuesta exhaustiva e independiente, acorde a la escala de la asistencia requerida a lo largo y ancho del país.

Referencias / References -------------------------------------------

[1] According to the UN Office of Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) a complex emergency is “a humanitarian crisis in a country, region or society where there is total or considerable breakdown of authority resulting from internal or external conflict and which requires an international response that goes beyond the mandate or capacity of any single agency and/or the ongoing UN country program.”

[2] Note: Cabildo Venezuela UK is a group of people that form part of the Venezuelan Community of residents in the United Kingdom / Nota: el Cabildo Venezuela UK es un grupo de personas que forman parte de la Comunidad de Venezolanos residentes en el Reino Unido.