Petition Closed
Petitioning President Barack Obama

GA AKKOORD MET EEN ONAFHANKELIJK ONDERZOEK NAAR DE LUCHTAANVAL OP HET ZIEKENHUIS IN KUNDUZ

In de vroege ochtend van 3 oktober viel een Amerikaanse bommenwerper herhaaldelijk een ziekenhuis aan van Artsen Zonder Grenzen in Kunduz, in het noorden van Afghanistan. Tijdens die aanval stierven zeker 30 mensen, onder hen 13 Artsen Zonder Grenzen, 10 patiënten en zeven anderen die nog niet konden geïdentificeerd worden. Meer dan drie dozijn anderen raakten gewond. Het ziekenhuis zelf werd vernield, waardoor honderdduizenden mensen zonder medische noodhulp achterblijven.

Overlevenden vertellen over een afgrijselijke ervaring. Het aanvallen van een beschermde site zoals een ziekenhuis is bovendien een ernstige schending van het International Humanitair Recht en de Conventies van Genève. De precieze GPS-coördinaten van het vier jaar oude ziekenhuis in Kunduz werden doorgegeven aan de Amerikaanse en Afghaanse overheden in Washington en Kabul, luttele dagen voor de aanval. In het ziekenhuis bevonden zich bijna 200 patiënten en personeel op het moment van de aanval.

De VS, NAVO en Afghaanse regering hebben onderzoeken opgestart, maar het is onmogelijk om van bij het conflict betrokken partijen te verwachten dat zij een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek kunnen uitvoeren naar iets waar ze zelf bij betrokken waren.

Het is om die redenen, en in naam van onze gedode en gewonde collega’s en patiënten – maar ook voor al onze medewerkers en patiënten wereldwijd - dat Artsen Zonder Grenzen oproept tot een onafhankelijk internationaal onderzoek naar de gebeurtenissen van 3 oktober door de International Humanitarian Fact-Finding Commission (IHFCC). Dit is het enige permanente orgaan dat specifiek bedoeld is om schendingen van Internationaal Humanitair Recht te onderzoeken.

Nu onze vraag om het IHFCC op te starten werd beantwoord, roepen we de Verenigde Staten en de Obama-administratie op in te stemmen met het IHFCC-onderzoek naar de Kunduz-luchtaanval, zodat een werkelijk onpartijdige studie naar de waarheid opgestart kan worden.

TEKEN NU!

Door deze petitie te tekenen, voeg je je naam toe aan deze oproep. Je vraagt ook dat alle partijen betrokken bij dit conflict – maar ook partijen betrokken bij conflicten wereldwijd – het Internationaal Humanitair Recht en de Conventies van Genève respecteren.

Het voortbestaan van medische centra als neutrale, beschermde zones hangt hier van af. Zonder erkenning van deze principes kunnen Artsen Zonder Grenzen en andere humanitaire organisaties niet werken in conflictzones en andere plaatsen waar veel geweld heerst. We zouden de medische zorg die zo vele mensen dringend nodig hebben, niet kunnen bieden.

Dat is waarom onze oproep niet alleen over Kunduz gaat, en niet enkel over de Verenigde Staten. Hij is gericht aan alle staten, en alle partijen die betrokken zijn bij een conflict. Het is een kans voor allen om hun toewijding voor het Internationaal Humanitair Recht te herbevestigen, en om het recht te herbevestigen van organisaties zoals de onze om op een onafhankelijke en onpartijdige manier medische zorg te bieden in conflictgebieden. Het bevestigt ook opnieuw de inspanning om wat menselijkheid te brengen in de meest afschuwelijke omstandigheden, vandaag en in de toekomst.

Voeg je stem toe, en vraag aan mensen die je kent ook deze petitie te ondertekenen. Zo kunnen we de Verenigde Staten en de Obama-administratie ervan overtuigen in te stemmen met het onafhankelijke onderzoek naar de aanval op het ziekenhuis in Kunduz. Omdat zelfs oorlog regels heeft.

#independentinvestigation

#evenwarshaverules

Lees meer: “Zelfs oorlog heeft regels”

Foto : Andrew Quilty

This petition was delivered to:

Artsen zonder Grenzen started this petition with a single signature, and now has 559,823 supporters. Start a petition today to change something you care about.

Today: Artsen zonder is counting on you

Artsen zonder Grenzen needs your help with “VRAAG PRESIDENT OBAMA AKKOORD TE GAAN MET EEN ONAFHANKELIJK ONDERZOEK NAAR DE LUCHTAANVAL OP HET ZIEKENHUIS IN KUNDUZ”. Join Artsen zonder and 559,822 supporters today.