Tell Bolivian President Evo Morales to declare a Natural Disaster to facilitate intl help

0 have signed. Let’s get to 1,500!

It’s been close to a month since the first forest fires started in Bolivia and a million hectares have been consumed by the flames. At this rate, that number will continue to increase. The fire has spread to the wetlands, part of the Amazon, and our Chiquitania is still burning.

Please help us. The people of Bolivia are doing everything they can from inside and outside the country. Firefighters are unpaid volunteers who risk their lives, their well-being and their health. People in the communities are using the water that is being sent for volunteers and for the animals to drink to put out the fires instead. Students, police, and anyone who can have joined these efforts.

The Bolivian government has delayed a National Disaster declaration that would facilitate national and international aid and that would release resources to the communities and the volunteers fighting the fires.

The regions burnt are considered part of the world’s lungs and Bolivia needs immediate help now. President Evo Morales had stated this past Sunday that he would accept international help, and although Argentina,  Chile, and Paraguay, have offered their help,  they have not been allowed in.

Through this petition, we ask the below:

1) For aid to enter without any restrictions, President Morales must declare a national disaster zone. We need more than empty words, so the national disaster declaration must be made officially through a supreme decree.

2) We need the immediate repeal of Supreme Decree 3973 in Santa Cruz de la Sierra, Bolivia (which is why it is believed that forest fires began in the first place).

3) President Evo Morales must follow the international protocol for national disasters. Allowing the entry of ALL international aid that is being sent to Bolivia.

4) The necessary steps must be taken before international organizations are activated by protocol.

Bolivia’s dry forests were the largest healthy tropical dry forest in the world and experts say that it could take at least 150 years to repair the ecological damage made by the fires. Our little animals, our vegetation, and our people are in danger.

We’re in a state of emergency. Please sign and share.

#SOSChiquitania #SOSBolivia #SOSAmazonasBolivia

—————————

Ha pasado casi un mes desde que comenzaron los primeros incendios forestales en Bolivia y se han consumido un millón de hectáreas. A este paso, ese número continuará aumentando. El fuego se ha extendido a nuestro pantanal y nuestra parte del Amazonas, y nuestra Chiquitania todavía está ardiendo.

Por favor ayudenos. La gente de Bolivia está haciendo todo lo que puede desde dentro y fuera del país. Los bomberos son voluntarios no remunerados que arriesgan sus vidas, su bienestar y su salud. Las personas en las comunidades están utilizando el agua que se les está siendo enviada para que los voluntarios y los animales beban par apagar los incendios. Estudiantes, policías, y cualquier persona que puede ayudar se ha unido a estos esfuerzos.

El gobierno boliviano ha retrasado una declaración de desastre nacional que facilitaría la ayuda nacional e internacional y que liberaría recursos para las comunidades y los voluntarios que luchan contra los incendios.

Las regiones quemadas se consideran parte de los pulmones del mundo y Bolivia necesita ayuda inmediata ahora. El presidente Evo Morales había declarado el domingo pasado que aceptaría la ayuda internacional, y aunque Argentina, Chile y Paraguay han ofrecido su ayuda, no se les ha permitido ingresar.

A través de esta petición, a continuación es lo que estamos pidiendo:

1) Para que la ayuda ingrese sin restricciones, el presidente Morales debe declarar una zona de desastre nacional. Necesitamos más que palabras vacías, por lo que la declaración nacional de desastre debe hacerse oficialmente a través de un decreto supremo.

2) Necesitamos la abrogación inmediata del Decreto Supremo 3973 en Santa Cruz de la Sierra, Bolivia (razón por la cual se cree que los incendios forestales comenzaron en el primer lugar).

3) El presidente Evo Morales debe seguir el protocolo internacional para desastres nacionales. Permitir la entrada de TODA la ayuda internacional que se envía a Bolivia.

4) Deben tomarse las medidas necesarias antes de que las organizaciones internacionales sean activadas por protocolo.

El bosque seco de Bolivia fue el bosque seco tropical saludable más grande del mundo y los expertos dicen que podría tomar al menos 150 años reparar el daño ecológico causado por los incendios. Nuestros animalitos, nuestra vegetación y nuestra gente están en peligro.

Estamos en estado de emergencia. Por favor firme y comparta.

#SOSChiquitania #SOSBolivia #SOSAmazonasBolivia