Rian & Richard: homokoppel maar volgens IND #NietGayGenoeg

0 have signed. Let’s get to 5,000!

Rian & Richard. Homokoppel in Middelburg. Maar volgens IND #NietGayGenoeg

Rian is in Irak als jonge homoseksuele man zwaar mishandeld en heeft daarom in 2015 in Nederland asiel aangevraagd. Maar de IND wilde hem niet geloven, beoordeelde hem als ongeloofwaardig LHBT-er en wees zijn asielaanvraag af. Oftewel: Rian is hetero totdat het tegendeel bewezen is.

Inmiddels heeft Rian al meer dan een jaar een relatie met Richard en wonen ze samen in Middelburg. Richard, zijn familie, vrienden en buren getuigden in de rechtszaak die volgde op de afwijzing van Rians verblijfsvergunning door de IND. Ook LGBT Asylum Support stond Rian & Richard bij in hun zoektocht naar gelijkheid. De rechter geloofde Rian en besloot positief. Maar je gelijk hebben, krijgen en behouden, blijkt toch iets anders.
Want de IND ging in beroep tegen de uitspraak van de rechter die Rian wél gelooft. En ondanks dat iedereen weet dat Rian homoseksueel is, blijft de IND bij zijn standpunt dat hij dat niet is en kan zijn. Maar nog erger, ook zijn Nederlandse partner wordt door IND niet geloofd. Daarmee zet IND iedereen weg als leugenaars.

En dat gaat te ver. LGBT Asylum Support heeft op 5 september de petitie #NietGayGenoeg aan de Tweede Kamercommissie Veiligheid en Justitie aangeboden. Die werd ondersteund door GroenLinks, SP, PvdA en alle progressieve partijen met een Roze netwerk. Direct gevolg was de motie die door D66 op 29 november werd ingediend, ondersteund door coalitiepartijen VVD, CDA en de Christenunie naar de staatssecretaris. Er moet een verandering komen in de werkinstructie hoe LHBT momenteel getoetst worden door IND en onterecht afgewezen worden.
Inmiddels is de ontroerende video die de Provinciale Zeeuwse Courant over Rian & Richard samenstelde, meer dan 46.000 keer bekeken nadat ze voor het eerst in de media kwamen. Beide hebben recht op een normaal en veilig leven, zonder angst voor uitzetting of twijfel of ze wel homoseksueel zijn. Plaats je handtekening, deel de petitie en laat zien dat dit zo niet langer kan.

Today: LGBT Asylum Support is counting on you

LGBT Asylum Support needs your help with “Staatssecretaris Mark Harbers: Rian & Richard: homokoppel maar volgens IND #NietGayGenoeg”. Join LGBT Asylum Support and 3,993 supporters today.