Pétition fermée

Sony : Remove the Star Eater (SE)

Cette pétition avait 8 446 signataires

[English]  [Français]  [Español]  [Русский]  [Deutsch]  [日本語]  [Svenska]

Kära herr Kazuo Hirai, VD och koncernchef för Sony,

Kära herr Shigeki Ishizuka, vice vd för Sony, ansvarig för bildbehandling av produkter och lösningar, president för Sony Digital Imaging-gruppen.

Vi, som nuvarande eller framtida användare av Sony A7 I / II, A7S I / II, A7R I / II och A9 spegellösa ILCE, vänligen begär av Sony att göra en firmwareuppdatering för alla dessa kameror som tillåter att slå på / stänga av "stjärn ätaren"(brusreduceringsalgoritm), oavsett exponeringsvaraktighet, oavsett om det är i inställt i Bulb/öppet slutarläge eller inte.

Denna brusreduceringsalgoritm, även kallad spatial filtrering eller "star eater", uppträdde i de tidiga versionerna av dessa kameror för exponeringar som tagits i Bulb-läge, från 30 sekunder och över och påverkar RAW filerna. Denna filtrering är utformad för att minska bruset i foton, särskilt skarpa pixlar. Tyvärr, så den filtreringsalgoritm som Sony använder tar lätt  miste på skarpa stjärnor och brus och tar bort dessa från bilden, minskar även kraftigt deras ljusstyrka och ändrar deras färg, detta kallas för "star eater" som smeknamn.

Resultatet är ett foto med mindre antal stjärnor och utseendet på minskad upplösning som illustreras i rubriken som visar 3,2s och 4,0s tagna foton.

Många fotografer som tar bilder på natten och amatör astronomer har varnat Sony sedan den första utgåvan av dessa kameror. Situationen blev ännu värre när Sony skickade ut en firmwareuppdatering i mitten av 2016 som förlängde den spatial filtreringen för eventuella exponeringar över 3,2 sekunder på alla lägen. En senare uppdatering i maj 2017 löste inte problemet, även om filtrets effekt är lite mindre påträngande.

Eftersom det här är ett problem med mjukvaran, ber vi därför Sony att uppdatera sin firmware:

1. Lägga till ett alternativ i menyn för att slå på / av all destruktiv rymdfiltrering, oavsett läge och oavsett exponeringsvaraktighet.
  2. Gör de här firmware uppdateringarna tillgängliga för alla versioner av A7 I och II, A7S I och II, A7R I och II, A9 ILCE och även till A6000, A6300, A6500 som också lider av problemet, det vill säga inte bara de senaste.

Om en sådan uppdatering inte är möjlig skulle en kommuniké med en teknisk och officiell förklaring vara mycket uppskattad.

Sony Powers of Quality säger "Sony-anställda kommer alltid att respektera våra kunders synpunkter i strävan att leverera produktkvalitet och kundservice som överstiger deras förväntningar." Vi är därför övertygade om att stor omsorg kommer att tas av Sonys digitala och bildhanteringsteam för att tillfredsställa denna rimliga och vänliga begäran.

På uppdrag av alla nuvarande och framtida användare av Sony-kameror, vänliga hälsningar,

Frederic compte sur vous aujourd'hui

Frederic M a besoin de votre aide pour sa pétition “Sony Star Eater (SE)”. Rejoignez Frederic et 8 445 signataires.