Regels over korte rokjes en topjes afschaffen

0 have signed. Let’s get to 1,000!
At 1,000 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Marjolein D started this petition to School and

!!!bij het tekenen van de petitie, naar beneden scrollen voor delen en op ‘continue’ drukken. En bevestigen in mail!!!

Op onze school worden meisjes enorm aangevallen op wat ze dragen, het maakt leerkrachten en directie medewerkers “oncomfortabel” wordt als excuus gebruikt , er word hun  gevraagd extra op decolletés van minderjarige meisjes te letten om te zien of ze niet “te diep” uitgesneden zijn, hier wordt gesproken  over meisjes van 12-18 jaar.

Vandaag had ik hier een gesprek over met een leerkracht waarop deze had gezegd dat ‘je er soms niet naast kunt kijken’. Dan komt mijn volgende vraag: ‘Waarom hebben wij  als vrouw geen probleem met het niet kijken naar borsten van andere leerlingen/ het seksualiseren van lichamen?’. Bij de leerkrachten die ongemakkelijk worden van een kort topje of rokje, daar ligt  het probleem bij hunzelf. Ik heb ook nog nooit een opmerking gehoord wanneer een jongen een knopje meer of minder open heeft bij een hemd van leerkrachten of meisjes zelf.

We willen duidelijk maken dat het seksualiseren van 12-18 jarige meisjes hun lichaam niet oké is en het probleem ook niet bij deze meisjes ligt. Wij vinden dat elke leerling gewoon zou moeten kunnen dragen wat hij/zij wil. Voor sommige jongeren is hun stijl een soort van zelf expressie. Voor jongeren is dit cruciaal om hun plaats in de samenleving te vinden, op een manier waarop ze hun zelf kunnen zijn. De keuze of wij ons nu juist meer of minder willen bedekken zou bij ons zelf moeten liggen.

Meisjes krijgen zelfs commentaar omdat ze geen bh dragen, in de woorden van de directie “je weet wat er gebeurt als je in de schaduw gaat staan” dit gaat veel te ver, we mogen zelfs niet kiezen wat we onder onze kleren aan doen. Iedereen heeft tepels waarom moeten meisjes die van hun wegsteken? Onze lichamen worden geseksualiseerd door volwassenen waar we ons veilig bij moeten voelen maar ze doen net het omgekeerde, het fikseren op onze lichamen en lichaamsdelen, waarvoor we niet eens hebben gekozen, maakt ons oncomfortabel en laat ons onveilig voelen op onze eigen school.

Het doel van deze petitie is om dit idee (nogmaals) voor te stellen aan de directie, met genoeg stemmen zouden ze dit toch kunnen overwegen.

0 have signed. Let’s get to 1,000!