Petitioning Presidente Teodoro Obiang Nguema Mbasogo

#FreeNseRamon - "Artivista" Detenido en Malabo

0 have signed. Let’s get to 7,500.

<English Below>

El dibujante y activista ecuatoguineano Ramón Esono Ebalé fue detenido el sábado 16 de septiembre en Malabo, Guinea Ecuatorial. Tras salir de un restaurante y subirse al coche, tres personas que se identificaron como miembros de la seguridad del Estado abrieron las puertas y le esposaron. Desde entonces Ramón se encuentra retenido en dependencias policiales a la espera de que se le notifique la causa de su detención. Durante un interrogatorio le preguntaron por la novela gráfica La Pesadilla de Obi, obra de Ramón muy crítica con Teodoro Obiang, presidente de Guinea desde hace casi 40 años. Le avisaron que sus dibujos podían ser considerados calumnias al presidente.

Detener arbitrariamente a un activista por su arte en contra de la falta de libertades básicas y la corrupción es típico de dictaduras que operan al margen de las leyes y con impunidad. Ramón no ha violado ninguna ley ecuatoguineana. El Gobierno de Guinea Ecuatorial debe respetar su derecho a expresarse libremente y ponerle inmediatamente en libertad. Los firmantes de esta carta pedimos que Obiang le ortorgue a Ramón su libertad inmediata.

---

Equatoguinean cartoonist and activist Ramón Esono Ebalé was arrested on Saturday, September 16 in Malabo, Equatorial Guinea. After leaving a restaurant and getting into a car, three people who identified themselves as members of state security opened the doors and handcuffed him. Since then, Ramón has been held at a police station waiting to be notified of the reason for his arrest. During an interrogation they asked Ramon about Obi's Nightmare, a graphic novel illustrated by Ramón that is very critical of Teodoro Obiang, Equatorial Guinea’s president for the last nearly 40 years. He was warned that his drawings could be considered defamation of the president.

To arbitrarily detain an activist for his art critiquing the lack of basic freedoms and corruption is typical of dictatorships that operate outside the law and with impunity. Ramón has not violated any Equatoguinean law. The Government of Equatorial Guinea must respect his right to express himself freely and release him immediately. The signatories of this letter ask Obiang to grant Ramon’s immediate release.

This petition will be delivered to:
  • Presidente Teodoro Obiang Nguema Mbasogo

This petition starter stood up and took action. Will you do the same?

Today: EG Justice is counting on you

EG Justice needs your help with “Presidente Teodoro Obiang Nguema Mbasogo: #FreeNseRamon - Artivista Detenido en Malabo”. Join EG Justice and 7,247 supporters today.