Ontsla agenten die 84-jarige Marokkaanse man geboeid afvoerden!

Petition Closed

Ontsla agenten die 84-jarige Marokkaanse man geboeid afvoerden!

This petition had 2,179 supporters

N A started this petition to Pieter-Jaap Aalbersberg (Korpschef Politie Amsterdam)

Op dinsdag 22 november werd een 84-jarige oude Marokkaanse man geboeid afgevoerd na een verkeersovertreding en omdat hij geen identiteitsbewijs bij zich had. Iemand van zijn vrijheid beroven kan een zeer traumatische ervaring zijn.

Dit incident herinnert, gezien de afkomst van de man, ook meteen aan het etnisch profileren wat de norm is bij de Nederlandse politie. Er is een groot probleem met racisme in het Nederlandse politiesysteem wat genegeerd en ontkend wordt door de politiekorpsen. Zelfs hun eigen mensen worden nog wel eens gearresteerd omdat ze “er niet uit zien als politieagenten”.

We hebben de moord op Mitch Henriquez gezien, we hebben de uitspraken van Paul van Musscher (korpschef Den Haag) gehoord, die zei dat Marokkanen genetisch crimineel zijn. En nu mogen we deze brutale mishandeling van een Marokkaanse man meemaken.

Het is duidelijk dat er een structureel probleem van racisme is bij de Nederlandse politie.

Ditmaal krijgen we weer een slap excuus, net zoals we dat iedere keer krijgen. Vervolgens wordt er niets gedaan aan het probleem.

Wij zijn het zat.

Al jaren zegt de Nederlandse overheid dat wij, als burgers, democratische controle kunnen uitvoeren over de instituten van de Nederlandse staat, waaronder de politie. Wij roepen nu op dat er een halt moet komen aan het structurele racisme bij de politie. Het eerste signaal wat wij verwachten is het ontslag van de agenten verantwoordelijk voor de arrestatie van deze man. De politiechef Aalbersberg mag laten zien dat deze ‘democratische controle’ meer is dan alleen een pretentie.

Petition Closed

This petition had 2,179 supporters