Poistakaa Wittenbergin juutalais-sika veistos! (Finnish)

0 have signed. Let’s get to 10,000!

Wittenbergin kaupunginkirkon seinällä on yhä nk. Judensau-reliefi vuodelta 1305. Kirkko on sama, jossa Luther saarnasi. Reliefi kuvaa rabbia, joka katsoo sian saparon alle. Sian alla on juutalaisia juomassa sian nisistä. Kuvan yläpuolella oleva teksti ”Rabini Shem hamphoras” ei varsinaisesti merkitse mitään, mutta on todennäköisesti väännös heprean sanoista ”shem ha-meforasch” (viittaa Jumalan lausumattomaan nimeen, nk. tetragrammiin). Veistos on yksi monista, joita yhä on Saksassa.

Lutherin teoksessa Vom Schem Hamphoras und vom Geschlecht Christi (vuodelta 1543) Luther kommentoi Wittenbergin Judensau-reliefiä, myötäilee kuvan antisemitismiä ja sijoittaa Talmudin sian suolistoon:

”Täällä meidän Wittenbergin kirkossamme on kiveen veistetty emäsika. Pikkuporsaat ja juutalaiset imevät nisistä sen alla. Emakon takana on rabbi, joka nostaa sen oikeaa jalkaa korottaen sian saparoa korkealle, katsoen tiiviisti saparon alle ja sen Talmudiin, ikäänkuin hän lukisi sieltä jotakin hyvin ajankohtaista ja tavatonta, mikä on todellakin se paikka mistä he saavat Shemhamphoransa.”

Reliefi on jatkuva loukkaus ja elävä vihan lietsonnan väline juutalaista kansaa ja heidän uskontoaan kohtaan. Reliefi on siirrettävä muualle, jotta se ei olisi julkisesti näkyvillä kirkon seinällä. Se tulisi sijoittaa paikkaan, jossa sen merkitys voitaisiin kunnolla selittää. Muussa tapauksessa juutalaiset kokevat juutalaisvihan jatkuvan ja heidän pahimmat pelkonsa kristillisen uskon luonteesta saavat todisteensa. Jos kirkko oikeasti tahtoo katua tällaisia kuvia ja veistoksia, sen on otettava ne alas näin näkyvältä ja arvokkaalta paikalta.

Reliefi ei ole pelkästään loukkaus juutalaisia kohtaan, vaan se loukkaa yleistä kunnioitusta ja häveliäisyyttä näyttämällä juutalaiset sikaa imevinä ja sian peräpäätä tavoittelevina. Reliefi on myös kristillisen jumalanpalveluspaikan edustalla – paikan, joka tulisi koristaa kunniakkaasti ja arvokkaasti, ei rivosti eikä etenkään juutalaisvihaa esittävän kuvan avulla.

Wittenbergin Judensau on olemassaolollaan jatkuva loukkaus ja räikeä vihapuheen ja antisemitismin kuva. Kuvanveistäjä Wieland Schmiedelin kirjoittama teksti reliefin alla on riittämätön. Selitys kuuluu nyt:

”Jumalan oikea nimi, pilkattu Chem Ha Mphoras, jota juutalaiset kauan ennen kristittyjä pitivät pyhänä, kuoli kuuden miljoonan juutalaisen myötä, ristin merkin alle.”

Arvostamme sitä, että kirkko yritti tehdä jotain selittääkseen reliefiä ja osoittaakseen katumusta, mutta emme usko, että Jumala kuoli holokaustissa, ja tämä on jälleen itse asiassa Jumalan nimen väärinkäyttöä.

Vuonna 2017, jolloin on Lutherin aloittaman protestanttisen uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhla, on aika poistaa tämä veistos ja vaihtaa sen tilalle jotakin, joka paremmin kunniottaa Israelin Jumalaa ja juutalaisia sekä tuo arvokkuutta kristilliseen jumalanpalveluspaikkaan, sen sijaan että edelleen pidettäisiin paikoillaan veistosta, joka on sopimaton, rivo, solvaava, loukkaava, häpäisevä, herjaava, antisemitistinen ja ihmisiä vastaan kiihottava.

Saadaksesi lisätietoja katso 10 minuutin esitys tästä– tai tunnin kestävä PowePoint dia- ja audioesitys tästä.

Ole hyvä ja allekirjoita vetoomus!

Voit myös laittaa vetoomuksen kiertämään.

Parhain kiitoksin,

Richard Harvey

Today: Wittenberg Judensau campaign other languages is counting on you

Wittenberg Judensau campaign other languages needs your help with “Pfarrer Dr. Johannes Block: Poistakaa Wittenbergin juutalais-sika veistos! (Finnish)”. Join Wittenberg Judensau campaign other languages and 9,916 supporters today.