Victoire

Save the Sainte-Anne-de-Beaupré Cyclorama. Prevent Its Dismantling

Cette pétition a abouti avec 452 signatures !

Sauvons le Cyclorama de Sainte-Anne-de-Beaupré!

*Pour le français, voir plus bas.*

The Cyclorama of Jerusalem, standing in Sainte-Anne-de-Beaupré, near Québec city, is in great danger. This exceptional nineteenth century circular panorama – a vast immersive painting, of which fewer than fifteen others survive worldwide – has been put up for sale by the family that has been operating it as a tourist attraction for many years. Moving this massive work of art, which covers over 17,000 square feet and depicts Jerusalem at the moment of the Passion of Christ, would greatly compromise its integrity, as it would force any buyer to break the century-old symbiotic relationship with the rotunda that houses it. It would also bring about the tragic loss of a key moment in the history of visual culture in Québec. Inspired by the work of celebrated German panorama makers, conceived in New York City, and first exhibited in Montreal between 1889 and 1894, the Cyclorama of Jerusalem arrived in Sainte-Anne-de-Beaupré in the late nineteenth century. Since then, it has awed millions of visitors with the quintessentially modern perceptual experience it offers. Brought to Quebec before the advent of illustrated newspapers or cinema, the Cyclorama introduced generations of visitors to experiences that we know today as hyperrealism, immersion, and virtual reality, which would be developed much later in the displays of Expo 67 (Labyrinthe), in Imax, and the Société des arts technologiques (Montréal). We appeal to the Ministère de la Culture du Québec to ensure its preservation as a key monument for Québec and Canadian culture and for the world's experience of early modern media.

Le Cyclorama est à vendre. S'il était vendu et démantelé, ce serait une catastrophe, une véritable honte. Ce panorama circulaire, qui serait le plus grand du 19e siècle, est le seul encore existant au Canada. Il s’agit d’une toile géante installée dans une rotonde, représentant Jérusalem et la Passion du Christ. Alors que les panoramas vivent un nouvel âge d’or (Rouen vient d’en ouvrir un) et qu’ils intéressent de plus en plus les chercheurs et les amateurs, il faut sauver ce trésor national et international.

Dans le monde, il ne reste qu’une douzaine de panoramas géants du 19e siècle. Le Québec a la chance d’en avoir un, et l’un des plus beaux. Il ne reste aucun des nombreux panoramas que comptait la France. Alors qu’il y en avait des dizaines à l’époque, on n’en trouve plus que trois complets en Amérique du Nord (Gettysburg, Atlanta et Québec, à Sainte-Anne-de-Beaupré). Aux États-Unis, les deux derniers panoramas sont considérés à juste titre comme des « American treasures ». Au Québec, va-t-on laisser perdre ce précieux témoin du passé? Il faut que ce patrimoine collectif soit racheté par l’État à un prix juste et raisonnable. Eu égard au devoir de mémoire, les Québécois doivent prendre conscience de la perte irrémédiable que constituerait le démantèlement du Cyclorama. J’en appelle donc au Ministère de la Culture pour qu’il soit classé monument historique, maintenu sur son site et mis en valeur.

Jean-Pierre compte sur vous aujourd'hui

Jean-Pierre SIROIS-TRAHAN a besoin de votre aide pour sa pétition “Pétition internationale : Save the Sainte-Anne-de-Beaupré Cyclorama. Prevent Its Dismantling/Sauvons le Cyclorama de Sainte-Anne-de-Beaupré”. Rejoignez Jean-Pierre et 451 signataires.