Tillåt jakt med pilbåge i Sverige

0 have signed. Let’s get to 2,500!

Jakt med pilbåge har varit helt laglig i över 20 år i bland annat Finland, Danmark, Lettland, Frankrike, Spanien och Ungern.
Trots att dessa länder visat att jakt med båge inte utgör några större problem, (såsom risk för skadeskjutning) än vad jakt med gevär gör så har man i Sverige valt att helt enkelt låta bli att ta beslut i frågan.

År 1998 startades ett försök på jaktformen inom hägnat område som skulle användas för att dra en slutsats om jakten skulle tillåtas. Projektet avslutades 2002, med en ansökan till Naturvårdsverket om att jaktformen skulle tillåtas. Men trots att det nu snart gått 20 år sen processen startade kan naturvårdsverket "inte säga när beslut kommer."
Det är tydligt att ärendet hamnat väldigt långt ner på naturvårdsverkets prioriteringslista, och genom att lämna in denna namninsamling hoppas vi att ändra på detta.

Eftersom jakt med båge inte är tillåten i Sverige tvingas många resa utomlands för att utöva jakten. Det är kanske inga problem för de som bor i närheten av de svenska gränserna, men svenskar som inte har möjlighet att åka till våra grannländer ges ingen möjlighet att jaga med pilbåge.

Vi hoppas innerligt att Naturvårdsverket ska se att intresse för jakt med båge finns, och äntligen ta beslutet att, tillåta jägare att med tillräcklig utbildning, godkänd utrustning och under rätt omständigheter jaga med pilbåge.

Bild: Kansas Tourism

Today: Tillåt Bågjakt is counting on you

Tillåt Bågjakt needs your help with “Naturvårdsverket: Tillåt jakt med pilbåge i Sverige”. Join Tillåt Bågjakt and 1,589 supporters today.