Petitioning Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport and 1 other

#PrEPnu - Het is tijd voor PrEP in Nederland!

0 have signed. Let’s get to 2,500.

HET IS TIJD

(Scroll down for English summary.)

Sinds 1981 leven meerdere generaties homo- en biseksuele mannen met de angst voor hiv. Geen onterechte angst, want elk jaar komen er in Nederland ruim 1.000 mensen met hiv bij, waarvan zo'n 700 homo- en biseksuele mannen. Dit kunnen we stoppen, maar helaas wordt er in Nederland nog niet alles aan gedaan om hiv definitief een halt toe te roepen. Een baanbrekend preventiemiddel is hier niet beschikbaar: PrEP.

• PrEP is bewezen uitermate effectief in het voorkomen van hiv-infecties.
  • PrEP kan - mits slim toegepast - kosteneffectief zijn; het is in elk geval veel goedkoper dan complete levenslange hiv-behandeling.
  • Door een goede PrEP-zorg (met elke drie maanden een check-up) worden ook soa's snel gevonden, wat grote winst voor de algehele seksuele gezondheid oplevert en epidemieën indamt.

Wij willen over PrEP kunnen beschikken, om onze eigen gezondheid en die van anderen optimaal te beschermen. En om de hiv-epidemie in Nederland te beëindigen.

Terwijl PrEP in andere landen al een aantal jaar met spectaculaire resultaten wordt toegepast en steeds meer landen het beschikbaar stellen, blijft Nederland achter. Wij vinden dit niet acceptabel en verlangen daarom ambitie en commitment van de Nederlandse regering. Behalve condooms, vaker testen en snel behandelen van nieuwe hiv-infecties, is PrEP een middel dat we moeten inzetten om de hiv-epidemie te stoppen. Daarvoor is NU het moment!

De toelatingsprocedures voor PrEP zijn taai en kunnen jaren duren. Wij kunnen en willen echter niet wachten tot de farmaceutische industrie en de politiek de toegang tot PrEP langs de formele weg hebben geregeld. Het geduld raakt op.

Wij vragen daarom met klem aan onze Minister van VWS, mw. Edith Schippers, dat zij maatregelen neemt om brede toegang tot PrEP mogelijk te maken.

Maak PrEP nu beschikbaar en betaalbaar voor iedereen die het nodig heeft!

#PrEPnu is een initiatief van betrokken homo- en biseksuele mannen met hart voor de community en seksuele gezondheid.

------------------------------

IT’S ABOUT TIME

This petition urges the Minister for Health to make PrEP available in the Netherlands.

PrEP is an extremely effective HIV prevention tool, that we need in order to stop HIV transmission in the Netherlands. It could have been made available years ago but instead we are still facing a concentrated epidemic with about 1000 new infections every year. We urge our Minister of Health to make PrEP affordably available immediately for everyone at higher risk of getting infected with HIV.

#PrEPnu is an independent community initiative of committed gay and bisexual men in the Netherlands.

This petition will be delivered to:
  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
    Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  • Tweede Kamer
    Vaste commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport

PrEPnu started this petition with a single signature, and now has 2,163 supporters. Start a petition today to change something you care about.

Today: PrEPnu is counting on you

PrEPnu needs your help with “Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Edith Schippers: #PrEPnu - Het is tijd voor PrEP in Nederland!”. Join PrEPnu and 2,162 supporters today.