Petition Closed

Make it Better - Write a Letter. Help save Canada's National Archival Development Program.

En français suit.

On April 30, 2012 Library and Archives Canada (LAC) eliminated the National Archival Development Program (NADP), a $1.7 million contribution program administered by the not-for-profit Canadian Council of Archives (CCA) and distributed to Canada’s 13 archives councils to support archival activities locally. Through the councils, NADP funding is on the ground across the country ensuring that Canada’s documentary heritage is both preserved in local communities and made available to the broader researching public.

We believe that the elimination of this Program puts LAC in contravention of the Library and Archives of Canada Act which empowers and obliges the LAC to “7(f) to support the development of the library and archival communities”, as well as compromising the role of the Librarian and Archivist of Canada to “8 (i) provide professional, technical and financial support to those involved in the preservation and promotion of the documentary heritage and in providing access to it.”

The outright elimination of this funding will dramatically affect the archival community in Canada, in particular small and medium sized archives which rely on this funding to make information accessible to their local communities and beyond.

We call upon the Honourable Minister James Moore to reverse this decision now.

À propos de cette pétition

Le 30 avril 2012, Bibliothèque et Archives Canada (BAC) a aboli le Programme national de développement des archives (PNDA), administré par le Conseil canadien des archives (CCA), un organisme à but non lucratif. Ce programme distribuait chaque année 1,7 million de dollars aux 13 conseils d'archives provinciaux et territoriaux afin de soutenir localement les activités des services d’archives. Par l’intermédiaire de ces 13 conseils, le PNDA agissait sur le terrain, partout au pays, afin de garantir la préservation du patrimoine documentaire canadien dans les collectivités, et son accessibilité à un large public de chercheurs.

Nous croyons que l’abolition de ce programme contrevient à la Loi sur la Bibliothèque et les Archives du Canada, laquelle confère à BAC le pouvoir et le mandat « d’appuyer les milieux des archives et des bibliothèques » (article 7 f). De plus, cette abolition a pour effet de compromettre le rôle du bibliothécaire et archiviste du Canada qui est d’« apporter un appui professionnel, technique et financier aux milieux chargés de promouvoir et de préserver le patrimoine documentaire et d’assurer l’accès à celui-ci » (article 8 i).

L’élimination totale de cette source de financement aura des effets dévastateurs au sein de la communauté archivistique canadienne, notamment sur les petits et moyens services d’archives qui sont très dépendants de ce soutien financier pour rendre accessible cette information dans leur région et bien au-delà.

Nous demandons au ministre James Moore de revenir sur sa décision, dès maintenant.

This petition was delivered to:
  • Prime Minister Stephen Harper
  • Honourable Minister James Moore
  • Member of Parliament Calgary Southwest
    Stephen Harper
  • Leader, Conservative Party of Canada / Chef, Parti Conservateur du Canada
    Stephen Harper

Heather Home started this petition with a single signature, and now has 8,475 supporters. Start a petition today to change something you care about.