Petition Closed

(NL) De hebzucht van Monsanto bedreigt de landbouw, de biodiversiteit en de volksgezondheid. Monsanto verdient geen steun van publieke universiteiten. Als er één man is die Monsanto's dubieuze activiteiten in de landbouw vertegenwoordigt, dan is het waarschijnlijk Robert Fraley. Geef Fraley geen toegang tot het VIB symposium op 12 november 2013 in de Handelsbeurs te Gent.

(FR) L’avidité de Monsanto menace l’agriculture, la biodiversité et la santé humaine. Monsanto ne mérite pas le soutien des universités publiques. Si il y a un homme qui représente les activités douteuses de Monsanto dans l’agriculture, c’est certainement Robert Fraley. N’offrez pas à Robert Fraley l’accès au symposium VIB , le 12 Novembre 2013, au Handelsbeurs de Gand.

(ENG) Monsantos greed is a threat to agriculture, biodiversity and human health. Monsanto does not earn support by public universities. If there is one man representing Monsantos dubious activities it must be Robert Fraley. Don't let him be part of the VIB symposium on November 12th 2013 in Ghent.

Letter to
Rector Universiteit Gent Anne De Paepe
Rector Vrije Universiteit Brussel Paul De Knop
Rector Universiteit Antwerpen Alain Verschoren
and 4 others
Rector Katholieke Universiteit Leuven Rik Torfs
Managing Director VIB Jo Bury
Managing Director VIB Johan Cardoen
Stop de steun aan Monsanto
Geachte rector,

Op 12 november 2013, organiseert het Vlaamse Instituut voor Biotechnologie (VIB) een feest voor de "verwezelijkingen van 30 jaar biotechnologie" in de Handelsbeurs te Gent. Robert Fraley, Executive Vice President van Monsanto, werd er uitgenodigd om te komen spreken. Uw universiteit is door haar associatie met VIB partner in dit gebeuren.

Monsanto staat bekend voor zijn agressieve praktijken om de wereldmarkt van zaden- en pesticiden te controleren. Zij patenteren zaden, kopen concurerende bedrijven op en leggen boeren bovendien onmogelijke contracten op.

Maar Monsanto is vooral verantwoordelijk voor de introductie van genetisch gemanipuleerde gewassen in de landbouw. Dit brengt met zich mee: toenemende macht van de agro-industrie, intensiever gebruik van pesticiden, verlies aan biodiversiteit, gezondheidsproblemen, enz...

De reputatie van Monsanto is op zijn zachts uitgedrukt kwalijk. Zo werd het bedrijf in het verleden onder meer aangeklaagd voor het verdoezelen van dioxine vervuiling, het achterhouden van resultaten van voedselgezondheidsstudies, grootschalige omkooppraktijken en betrokkenheid bij oorlogsmisdaden (inzet Agent Orange in Vietnam).

Kortweg, de hebzucht van Monsanto bedreigt de landbouw, de biodiversiteit en de volksgezondheid. Voor meer info zie: http://www.youtube.com/watch?v=6VEZYQF9WlE

Bedrijven die verantwoordelijk zijn voor misdaden tegen mens en milieu horen niet thuis op universiteiten.
- Geef Robert Fraley geen toegang tot dit symposium op 12 November;
- Stop alle medewerking met Monsanto;

Waarom investeert de universiteit niet meer in onderzoek naar een duurzame en dus kleinschalige en biologische landbouw?

Uitkijkende naar uw reactie,

== [FR] ==

Madame la Rectrice,
Monsieur le Recteur ,

Le 12 Novembre 2013, l’Institut flamand de biotechnologie (VIB) organise une fête pour célébrer
« 30 ans d’innovations en biotechnologie » au Handelsbeurs de Gand. A cette occasion, Robert Fraley, vice-président exécutif de Monsanto, a été invité à prendre la parole . Votre université est associée à cet événement étant donné son partenariat avec le VIB.

L’entreprise Monsanto est connue pour ses pratiques agressives en vue de contrôler le marché mondial des semences et des pesticides. Elle pose des brevets sur les semences, achète les entreprises concurrentes et impose aux agriculteurs des contrats impossibles.

En plus de cela, Monsanto est un des principaux responsables de l’introduction de cultures génétiquement modifiées dans l’agriculture. Les conséquences sont multiples : montée en puissance de l’agro-industrie, utilisation accrue de pesticides, perte de biodiversité, effet nocifs sur la santé, etc…

La réputation de Monsanto est particulièrement inquiétante. Ainsi, la société a été poursuivie dans le passé pour avoir : caché les effets de la pollution à la dioxine, retenu les résultats d’études sur la santé alimentaire, organisé la corruption à grande échelle. Elle est aussi impliquée dans des crimes de guerre (utilisation de l’Agent Orange au Vietnam ).

En bref, la cupidité de Monsanto menace l’agriculture , la biodiversité et la santé humaine. Pour en savoir plus: march-against-monsanto.com

Les entreprises responsables de crimes contre les personnes et l’environnement n’ont pas leur place dans les universités.
- N’offrez pas à Robert Fraley l’accès à ce symposium, le 12 Novembre ;
- Arrêter toute coopération avec Monsanto ;

Pourquoi ne pas investir dans la recherche universitaire pour le développement durable et local, ainsi que dans l’agriculture biologique ?

Dans l’attente pour votre réponse ,

==(ENGL)===
Dear rector,

On November 12th the Flemish Institute for Biotechnology (VIB) will organize a party to celebrate "the realisation of 30 years of biotechnology" in Ghent, Belgium. Robert Fraley, Monsanto Executive Vice President, is invited to speak. Your university is an associate partner of VIB.

Monsanto is wellknown for its aggressive approach to control the world seed- and pesticide markets. The company patents seeds, takes over competative companies and constrains farmers with impossible contracts.

Monsanto is the main responsible for the introduction of genetic engeneered crops in agriculture. This has resulted in an increasing power of the agro-industry, more intensive use of pesticide, loss of biodiversity, health problems etc.

Monsanto has a very bad reputation. The company has been sued for clouding dioxin pollution, withholding results of studies on food safety, bribing practices and involvement in war crimes (use of Agent Orange in Vietnam).

Monsantos greed is a threat to agriculture, biodiversity and human health. See for more information: http://www.youtube.com/watch?v=6VEZYQF9WlE

Companies responsible for crimes against mankind and environment have no place in universities.
- Don't give Robert Fraley access to the November 12th symposium;
- Stop all collaboration with Monsanto;

Why doesn't your university invest more in research on sustainable small scale agro-ecology?

Looking forward to your reaction,