Kalitatezko euskarazko hezkuntzaren alde (Pour une éducation en basque de qualité)

0 a signé. Allez jusqu'à 5 000 !

Seaskak 50. urtemuga ospatzen duen honetan, guraso, hezitzaile eta irakasleok euskarazko irakaskuntzak bizi duen egoera kritikoaren berri eman nahi dizuegu.

Izan ere, nahiz eta urte guzti hauetan zehar Seaska ikastolen federazioak egindako lanari esker murgiltze sistema gizartean sustatu den, nahiz eta tokiko arduradun politiko gehienen oniritzi eta sostengua lortu den, nahiz eta geroz eta argiago den soilik sistema honek segurtatuko duela euskararen biziraupena, gure hizkuntzan ikastea beti bezain zaila da gure seme-alabentzat.

Alde batetik, Parisek Hezkuntzari orokorrean baina bereziki gure sareari zuzentzen dizkion medioak gero eta urriagoak direlako, baina bestetik euskarekiko politika gero eta hertsiago delako.

Piarres Larzabal Kolegioa sortu zenerako, Seaskak sinatua zuen hitzarmen bat Parisekin eta horren arabera Hezkuntza Ministeritzak irakaskuntzarako baliabideak eskaintzera engaiatzen zen, horien artean irakasle postuak. Alta, azken urteotan baliabide horiek murriztuz joan dira, hein bateraino ezen alde batetik ikasle kopurua gelak lehertzeraino emendatu dela, eta bestetik gure kolegioan orain arte gauzatzen ziren zenbait proiektu pedagogiko bertan behera uzteko arriskuan gaudela.

Baina egoeraren larritasunaz ari garenean ez gara soilik medio eskasez ari. Askoz larriagoa iruditzen zaigu euskararen inguruan Paris hartzen ari den jarrera. Izan ere, Hezkuntza Ministeritzak iaz Historia-Geografiako brebetaren frogan kontsignak euskaratuz gure hizkuntzari toki gehiago ematea erabaki bazuen ere, aldi berean gure ikasleak Zientzietako frogak frantsesez egitera behartu nahi izan zituen. Gure ikasleek ukatu zutenez, Zientzietako euskarazko azterketak bahituak izan ziren eta euskaraz ez zekiten inspektoreak behartuak izan ziren haiek zuzentzera. Azterketen batez bestekoa 9 puntukoa izan zen 25en gain; gure kabuz azterketa horiek eskuratu eta zuzendu ondoren, batez bestekoa 19 puntukoa dela ikusi dugu. Iazko esperientziaren ondoren, Hezkuntza Ministeritzak Zientzietako froga euskaraz egitea deblauki debekatu du : onartezina deritzogu!

Horregatik mobilizazioak abiatzea gogoetatu dugu. Eta Herri Urratsen hastea erabaki dugu, ikastolen besta izateaz gain, euskaraz ikastearen aldeko populu baten determinazioaren sinbolo delako ere, aldarrikapen gune bat delako ere. Dei zabala egiten diegu eragile guztiei gure aldarrikapen honen inguruan bil daitezen, jokoan duguna gure mintzairaren biziraupena eta gure herriaren etorkizuna delako. Gure hizkuntza gure herriaren arima baita.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Encore après un demi-siècle de Seaska, nous, parents, professeurs, éducateurs, amis des ikastola, nous nous rassemblons ce jour afin de dénoncer une situation critique.

D’une part, nous voulions souligner l’attitude des pouvoirs publics face à l’euskara en général et dans l’enseignement en particulier. Le ministère en dépit de l’engagement et de la reconnaissance de la société civile et institutionnelle sur l’enseignement en euskara, refuse, voire empêche, les élèves scolarisé-e-s dans l’enseignement immersif de passer l’ensemble des épreuves officielles du brevet et/ou du baccalauréat en euskara.

Pour ne citer qu’un cas concret pour le collège Piarres Larzabal, l’an dernier les copies rédigées en euskara ont été réquisitionnées afin d’éviter qu’elles ne soient corrigées par des correcteurs bascophones pourtant mobilisés. Si les copies ont donc été corrigées par des non bascophones, force est de constater la volonté de léser les élèves : le barème et les consignes de corrections n’étaient pas appliquées.

Nous demandons donc un engagement ministériel pérenne et sans conditions pour un droit acquis aux élèves de pouvoir passer leurs épreuves dans leur langue d’enseignement et de voir leurs copies corrigées.

Autre état de fait préoccupant, les conditions d’enseignement. A Seaska comme ailleurs, celles-ci se dégradent d’années en années. Si les choix et les négociations de la fédération ont permis de faire du palliatif jusqu’à ce jour, nous refusons de voir encore les effectifs et les projets d’établissement pâtir des politiques du ministère. Aujourd’hui, l’écart entre les besoins réels et les postes alloués est considérable et inadmissible. L’avenir des élèves jusqu’à leur sécurité sont en jeu.

C’est pour dénoncer cette situation alarmante que nous lançons une série de mobilisations. Si nous avons décidé de mener la première de celles-ci à Herri Urrats, c’est parce que en plus d’être la fête des ikastola, Herri Urrats est aussi le symbole de la détermination d’un peuple et un lieu de revendication. Nous appelons tous les acteurs à se rassembler autour de cette cause car l’enjeu est la survie de notre langue et l’avenir de notre pays.

Nous voulons pour tous les élèves de Seaska des conditions d’enseignement adaptées et permettant un réel accompagnement de chaque personne dans son projet. Non à un enseignement de masse !