Petitioning Urban Outfitters and 4 others

#GoTransparent: Ik wil weten wie mijn kleren heeft gemaakt

Heb jij al gewinkeld bij Forever 21, Urban Outfitters, Walmart, Primark of Armani? Weet jij hoe je kan weten waar hun kleren gemaakt werden, en in welke omstandigheden? Wij ook niet!

Op een label in een T-shirt kan “Made in China” staan, maar in welke van de duizenden Chinese fabrieken werd het gemaakt? Wat waren de arbeidsomstandigheden van de kledingarbeiders – vooral vrouwen – in deze fabrieken?

De nood aan informatie over de fabrieken die kleding produceren voor internationale merken werd pijnlijk duidelijk bij meerdere dodelijke rampen in kledingfabrieken de afgelopen jaren. Bij de instorting van het Rana Plaza complex in Bangladesh op 24 april 2013 kwamen meer dan 1100 kledingarbeiders om het leven en raakten meer dan 2000 personen gewond. Een jaar eerder vielen bij twee branden – in Ali Enterprises in Pakistan en in Tazreen Fashions in Bangladesh - meer dan 350 doden. Vele anderen raakten vaak ernstig gehandicapt.

Op dat moment was er zo goed als geen publieke informatie beschikbaar over de merken die kleding lieten produceren in deze fabrieken. Overlevenden interviewen en labels zoeken in het puin was de enige manier om hen ter verantwoording te roepen.

Vier jaar later is het tijd voor transparantie in de gehele kledingindustrie. Door druk van organisaties, vakbonden en consumenten publiceren steeds meer internationale kledingbedrijven informatie over de fabrieken die hun kleding produceren. Maar vele anderen weigeren hierover informatie te geven.

Eisen dat kledingbedrijven hun leverancierslijsten publiek maken helpt werknemers: vakbonden en andere arbeidsrechtenorganisaties kunnen dan veel sneller merken contacteren wanneer arbeidsrechten geschonden worden in bepaalde fabrieken. Ook kunnen merken makkelijker samenwerken om problemen in fabrieken op te lossen.

De nieuwe “Transparantiegarantie” voor de kleding- en schoenensector wil een gelijk speelveld creëren in de sector. Merken die zich aansluiten bij de Transparantiegarantie publiceren belangrijke informatie over hun leveranciers. De Transparantiegarantie is ontwikkeld door een coalitie van vakbonden en ngo’s, en is cruciaal om diegene die jouw kleren gemaakt heeft de aandacht te geven die hij/zij verdient. Je kan meer lezen over de Transparantiegarantie en de coalitie in een nieuw rapport, Follow the Thread.

De organisaties schreven meer dan 70 kledingbedrijven aan, en vroegen hen om de Garantie te onderschrijven en informatie te publiceren over de fabrieken waar hun merken geproduceerd werden.

De campagne vraagt Forever 21, Urban Outfitters, Walmart, Primark en Armani om de Transparantiegarantie te onderschrijven en om ze uit te voeren voor 31 december 2017. Dit is de eerste stap om de industrie transparanter te maken en om de ketenverantwoordelijkheid en een betere bescherming van de mensenrechten van werknemers te bevorderen.

This petition will be delivered to:
  • Urban Outfitters
  • Forever 21
  • Armani
  • Primark
  • Walmart

Follow the Thread Campaign started this petition with a single signature, and now has 54,768 supporters. Start a petition today to change something you care about.