Maak gratis parkeren in Zwolle op zondag een feit!

0 have signed. Let’s get to 5,000!
At 5,000 signatures, this petition is more likely to get picked up by local news!
Wilco Wietsma started this petition to Gemeenteraad Zwolle and

Op 9 juli 2018 is door de gemeenteraad besloten dat winkeliers voortaan zelf mogen kiezen of winkels op zondag open gaan. Dat brengt veel positieve kanten met zich mee maar ook negatieve, waaronder het parkeren op zondag.

Kosteloos bezoeken van vrienden en familie voorbij
Sinds oktober moet er 's zondags van 13.00 uur tot 17.00 uur betaald worden voor het parkeren in en rondom het centrum van Zwolle. Naast een gemiste kans op meer winkelend publiek heeft dit ook een zeer negatieve impact voor iedereen die in en rondom de stad woont. Voorheen was de zondag de ideale dag om bijv. een verjaardag te vieren zonder familie en vrienden op kosten te jagen.

Met de nieuwe regeling is dit niet meer mogelijk. De 2 uurtjes extra op de bezoekerpas zijn te verwaarlozen omdat:

A:  De bezoekerspas wordt verlengd met 2 uur, terwijl de parkeertijden met 4 uur worden verlengd. Inwoners gaan er dus op achteruit.
B:  Inwoners slechts één bezoekerspas krijgen. Vroeger kon iedereen gratis kon parkeren, nu één van de bijv. 15 bezoekers.

Inwoners nieuwbouw worden hard gepakt door de gemeente
Veel inwoners van nieuwbouwwoningen in Zwolle hebben pech, waaronder de bewoners van Up-Town Zwolle & (de nog te bouwen) Koningin. In de koopcontracten heeft de gemeente een clausule laten opnemen dat deze bewoners geen recht hebben op een bezoekerpas, ondanks alle andere inwoners om haar heen dat wel hebben. Te zijne tijd van het tekenen van de contracten was dit prima, ervan uitgaande dat de zondag vrij parkeren zou zijn.

Kerk- en moskeegangers kunnen niet langer kostenloos naar hun kerk
Niet alleen de bewoners van nieuwbouwwoningen, maar ook een ieder die op zondag naar één van de vele kerken en moskeën in en rondom het centrum gaat, moet voortaan extra betalen om zijn of haar geloof samen met de gemeenschap uit te kunnen dragen.

Gemiste kans
Naast dat bewoners/burgers en haar bezoekers op de kosten worden gejaagd, is het ook een gemiste kans. Zwolle had zichzelf kunnen profileren als een gastvrije stad waarbij op zondag gratis geparkeerd kan worden om te shoppen, genieten en te leven. Alleen of met familie en vrienden. Helaas gaat de gemeente liever voor ongastvrij betaald parkeren, ondanks dit slechts een fractie extra geld in de schatkist oplevert. Vorig jaar was dit zo'n €100.000 op jaarbasis; dat is niks voor een gemeente ter grootte van Zwolle. Dit terwijl - in het geval van gratis parkeren op zondag - het aantal extra bezoeken en uitgaven via belastingen een gelijksoortig bedrag in het laatje brengt.

Wij zijn het hier niet mee eens en pleiten daarom voor gratis parkeren op zondag in- en rondom het centrum van Zwolle.

Bij 500 handtekeningen dwingt de petitie de gemeenteraad om dit onderwerp nogmaals te bespreken.  Bij een succesvolle petitie die genoeg leeft onder de Zwolse burgers, kunnen we met 5000 échte handtekeningen ook een referendum afroepen.

0 have signed. Let’s get to 5,000!