Petition Closed
Petitioning Secretary-General of the United Nations Ban Ki-moon
This petition will be delivered to:
Secretary-General of the United Nations
Ban Ki-moon

Freedom for Nestora Salgado, American activist, imprisoned in Mexico

Nestora Salgado has been wrongfully incarcerated in high security detention center of El Rincon, Nayarit, for crimes she did not commit. She is an activist of Human Rights Indigenous people and she organized Community police to defend themself the organized crime.
She denounced robbery of evidence that ended in two assassinations and new evidence has surfaced that shows public officials linked with Drugs Trafficking. Nestora Salgado is innocent and the Government of United States and Ban Ki Moon, Secretary-General of the United Nations, should take action to release her from prison immediately.

Nestora Salgado ha sido injustamente encarcelada en un penal de alta seguridad en El Rincón, Tepic Nayarit. Ella es una activista de derechos humanos de los pueblos indígenas de Guerrero, y organizó la Policía comunitaria en Olinalá para defenderse del crimen organizado.

Ella denunció el robo de evidencia de un doble asesinato y denunció los vículos de narcotráfico de funcionarios públicos de Olinalá. la comandante Nestora, como le dice de cariño su pueblo, es inocente, y como ciudadana estadounidense, el gobierno de Estados Unidos y el Secretario General de la ONU deberían tomar las medidas necesarias con el gobierno mexicano para su inmediata liberación.

Letter to
Secretary-General of the United Nations Ban Ki-moon
Freedom for Nestora Salgado, American activist, imprisoned in Mexico
Nestora Saldago is the legal Coordinator of the Community Police from Olinala, Guerrero State, Mexico. She organized to Indigenous people against criminals groups that rape women and force the young to prostitution and to sell drugs en towns. She is an activist of gender issues like eradication of domestic violence and abuse of children.
During the last four years, Nestora Salgado, has been working on improving the quality of life of the most needed in the Olinala town.
As coordinator for the Community Police, she made a press release denouncing names and specifics details of ties to Organized crime by the Olinala Mayor and corruption of government authorities of Guerrero State.
On august 21, she was detained at a Mexican military check point from where she was taken by helicopter from Acapulco to Nayarit.
US embassy told that she is imprisoned in a high security detention center call El Rincon in Tepic, Nayarit, Mexico.
A week before, she was threatened by phone and harassed by the military at her home. Also, she was threatened by a public official, Armando Patrón Jiménez, who lied and stole evidence of two assassinations.
Nestora was forced to sign a document without declaring before a judge and was denied phone call to her family or her lawyer.
Nestora Salgado is a strong defender of Human Rights. She has been volunteering in Olinala, giving part of her life, committed, in a daily basis, her time and life searching for the truth and justice in her natal town, where the local authorities has become executors of activists and social justice fighters.
Now, she is imprisoned in El Rincon, Tepic Nayarit high security detention center since August 22nd 2013, and she is incommunicado without committing any crime.
Therefore, we are asking for your help for to release of Nestora Salgado, human rights’ activist.

Español:

Nestora Saldago es la coordinadora regional de la Policía Comunitaria de Olinalá, Guerrero. Ella organizó a la comunidad indígena contra los grupos criminales que han violado a las mujeres y las obligan a prostituirse y a vender drogas en los pueblos. Ella es una activista de los temas de género, como la erradicación de la violencia doméstica y el abuso de los niños en las comunidades.
Durante los últimos cuatro años, Nestora Salgado, ha estado trabajando en la mejora de la calidad de vida de los más necesitados de Olinalá.
Como coordinador de la Policía Comunitaria, difundió un comunicado públicoen el que denunciaba nombres y detalles específicos de los vínculos del alcalde Olinalá y algunos de sus subordinados con el crimen organizado, así como la corrupción de las autoridades del Estado de Guerrero.
El 21 de agosto, fue detenida en un puesto de control militar, desde donde fue raptada por la Marina y el ejército y fue trasladada en helicóptero desde Acapulco a Nayarit.
La Embajada de EEUU dijo que estaba encarcelada en una prisión de alta seguridad llamada El Rincón en Tepic, Nayarit, México.
Una semana antes, fue amenazada por teléfono y acosada por los militares en su casa. Además, fue amenazada por el síndico, Armando Patrón Jiménez, quien mintió y robó la evidencia de dos asesinatos.
A Nestora la obligaron a firmar un documento sin declarar ante un juez y se le negó hacer una llamada telefónica a su familia o a su abogado.
Nestora Salgado es una defensora de los derechos humanos. Ella ha sido voluntaria en Olinalá, dando parte de su vida, en busca de la verdad y la justicia para su pueblo natal, donde las autoridades locales se ha convertido en represores de activistas y luchadores sociales.
Ahora, ella está presa en El Rincón, Tepic Nayarit, desde el 22 de agosto 2013, y está en régimen de incomunicación sin haber cometido ningún delito.
Por lo tanto, estamos pidiendo su ayuda para la liberación de Nestora Salgado, activista de los derechos humanos.