Forbid not removable battery phones by June 2020 in the EU

0 have signed. Let’s get to 500!
At 500 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Rogelio Triviño González started this petition to European Commission and

Mobile industry have do it a good job defining their product as a lifestyle and status product, where clients are pressed to change to a more powerful, state of the art gadget every one or two years.

With industry maturity, most actual mid and high end range mobile phones are enough for most consumers needs not today, but on the next decade. Right now, most of them features:

1) 4G networks, last Europe implemented, enough for fast internet access and watch streaming videos and online TV.

2) Enough battery for 2 days of non intensive use.

3) Big and quality screens.

4) Powerful cameras, with good resolution, for day and night photography and even 4k video recording.

5) Powerful octa core processors, fast and responsive on every normal application.

6) Enough memory, both RAM to run apps and ROM to hold apps and data.

7) Some of then feature IP65 or IP68 grade resistant to water and shocks.

8) Big external SD cards to hold photos, videos, books and app data.

But there is a catch up, a Trojan horse. Actual lithium batteries degrade quickly with charge cycles, and after a year of normal use these batteries take down their capacity to the half. Years ago Apple impose the norm of non removable batteries and not external SD card, as a way to induce consumers to migrate to their new products. USA government obligated them years ago to establish a battery replacement program, for customers protection. This is expensive and hard and not a good option for consumers, we prefer removable batteries we can buy and change by ourselfs.

For years, other producers, to differentiate from Apple proposal, featured external SD cards, removable batteries and ever increasing tech specs.

On last years, there is a clear and illegal trend (but hard to prove) agreement and trust between makers to impose:

1) not removable batteries.

2) no external SD card.

3) a clear increase in prices and slow down in the tech race.

And this is a trend shared by most makers, from China, Korea, Japan, USA, etc.

Is not only a fraud to our pockets, is anti-ecological to force consumers to discard entire devices just because a battery problem.

The industry says this is a consumers request, looking to save some gram and save some space, they argument consumers are sovereign and are freely opting for models without replaceable battery. The truth is that they take advantage on consumers ignorance and they are leaving consumers without options, moving massively in new models to mobile phones without replaceable battery in recent years.

So, only legal measures can protect EU consumers from this clear fraud to our consumer rights.

With your help, we will pass a EU law for:

-By 2019 June, forbid new mobile and tablet models introduction in the EU market without removable batteries and external SD cards.

In Spanish:
Prohibir teléfonos sin batería extraíble para Junio 2019 en la UE

La industria de los móviles ha hecho un buen trabajo definiendo su producto como un elemento de status y estilo de vida, donde los clientes nos vemos presionados socialmente para cambiar a un producto más potente y avanzado cada uno o dos años.

Con la madurez de la industria, la mayoría de los teléfonos móviles actuales de gama media y alta son suficientes para la mayoría de las necesidades de los consumidores, no hoy, sino en la próxima década. En este momento, la mayoría de ellas facilita:

1) Redes 4G, las última implementadas en Europa, suficiente para acceder rápidamente a Internet y ver vídeos en tiempo real y TV en línea.

2) Suficiente batería para 2 días de uso no intensivo.

3) pantallas grandes y de alta resolución y buena calidad.

4) Cámaras potentes, con buena resolución, para fotografía diurna y nocturna e incluso grabación de video 4k.

5) Potentes procesadores octa-core, rápidos y con buena respuesta en aplicaciones normales.

6) Suficiente memoria, tanto RAM para ejecutar aplicaciones como ROM para contener aplicaciones y datos.

7) Algunos de ellos tienen grado IP65 o IP68 de resistencia al agua y a los golpes.

8) Grandes tarjetas SD externas para almacenar fotos, videos, libros y datos de aplicaciones.

Pero hay una trampa, un caballo de Troya. Las baterías de litio actuales se degradan rápidamente con los ciclos de carga, y después de un año de uso normal, estas baterías reducen su capacidad a la mitad. Hace años, Apple impuso la norma de baterías no extraíbles y sin memoria SD externa, como una forma de inducir a los consumidores a migrar a sus nuevos productos. El gobierno de EE. UU. les obligó hace años a establecer un programa de reemplazo de baterías para la protección de los clientes. Esto es costoso y difícil y no es una buena opción para los consumidores, preferimos baterías extraíbles que podemos comprar y cambiar por nosotros mismos.

Durante años, otros productores, para diferenciarse de la propuesta de Apple, presentaron tarjetas SD externas, baterías extraíbles y especificaciones tecnológicas en constante aumento.

En los últimos años, existe una clara e ilegal tendencia (pero difícil de probar) de acuerdo y concertación entre los fabricantes para imponer:

1) baterías no extraíbles.

2) sin tarjeta SD externa.

3) un claro aumento en los precios y una desaceleración en la carrera tecnológica.

Y esta es una tendencia compartida por la mayoría de los fabricantes, Chinos, Coreanos, Japoneses, Estadounidenses, etc.

No solo es un fraude para nuestros bolsillos, es antiecológico obligar a los consumidores a descartar dispositivos completos solo por un problema de batería.

La industria dice que es una petición de los consumidores, en busca de salvar algún gramo y ahorrar algo de espacio, que los consumidores son soberanos y ellos se están decantando libremente por los modelos sin batería reemplazable. La verdad es que se aprovechan del desconocimiento de los consumidores y que están dejando sin opciones de elegir a los consumidores, pasándose masivamente en los nuevos modelos a móviles sin batería reemplazable estos últimos años.

Por lo tanto, solo las medidas legales pueden proteger a los consumidores de la UE de este claro fraude a nuestros derechos como consumidores.

Con su ayuda, aprobaremos una ley de la UE para:

-Para junio de 2019, prohibir la introducción de nuevos modelos de tabletas y dispositivos móviles en el mercado de la UE sin baterías extraíbles y tarjetas SD externas.

0 have signed. Let’s get to 500!