Petition Closed

Return the artwork of more than 100 contemporary artists and designers.

This petition had 1,208 supporters

The Honourable President of Senegal, his Excellency, Mr Abdoulaye Wade, the Government of Senegal, the president’s daughter Ms Syndiely Wade and the rest of the organisers of the 3rd World Festival of Black Arts and Cultures.

We, the supporters of this petition, now make a special plea for the return of the work of more than 100 artists and designers, that formed part of an exhibition of contemporary African and diaspora art and design hosted in Dakar in December 2010. See related articles: Financial Times, Rewmi.com, Seneweb.com, Le Quotidien.sn, Le Quotidien.sn, Le Point, France Culture, Radio Franc International, Jeune Afrique, Rue 89, La Croix

In an address to the UN in 2009, President Wade called upon “all Africans, all the sons and daughters of the Diaspora, all my fellow citizens, all the partners that are ready to walk by our side, all States, all international organizations, foundations, firms.... to make.... a shining success of this Festival, and for the rise of a new Africa.”

Galvanised by the President’s vision, artists from around the world responded to his call. The quality of the work put on display was outstanding and showcased Senegal as an emerging artistic and creative centre – both in the context of the continent and the world.

It is therefore beyond our comprehension that, despite considerable efforts on the part of the participating artist and designers, the works exhibited in Senegal have still not been returned. Our individual representations made to the official organisers and curators, LP Art (the Paris-based fine art handlers) and Senegalese government officials have been ignored, leaving an impression amongst the participants of an attitude of disrespect both in relation to the designers and artists but also to the exhibited works that have not yet been returned.

We are certain that the current unresolved situation does lasting harm to the aspirations of the spirit of African Revival and Black Pride the festival claimed to promote – not only amongst the participating designers and artists but also to the wider creative and artistic community. Moreover, this cavalier attitude to the return of our work is completely out of keeping with President Wade’s address to the UN. It also represents a dishonour of the memory of Leopold Senghor, former President of Senegal, who initiated the 1st World Festival of Black Arts in 1966.

Your Excellency, President Wade, we urge you to intervene and urge your government and organisers to solve this impasse as a matter of great urgency to ensure the return our work without further delay.

Lettre au Président Abdoulaye Wade: la restitution des œuvres d’arts de plus qu’une centaine d’artistes contemporaine.

A l'Honorable Président du Sénégal, Son Excellence Monsieur Abdoulaye Wade, Au Gouvernement du Sénégal, A la Fille du Président, Mlle Syndiely Wade, A tout le reste des organisateurs du 3e Festival Mondial des Arts Nègres.

Nous , les signataires de cette pétition vous envoyons une prière extraordinaire afin demander votre aide. Notre prière concerne le retour des travaux artistiques faits par plus de 100 artistes pendant l’exposé d’art contemporain à Dakar en Décembre 2010. Voir les articles dans la presse: Financial Times, Rewmi.com, Seneweb.com, Le Quotidien.sn, Le Quotidien.sn, Le Point, France Culture, Radio Franc International, Jeune Afrique, Rue 89, La Croix

Dans son entretien devant les Nations Unies, le Président Wade a invité “tous les Africains, fils et filles de la Diaspora, mes compatriotes, tous nos partenaires qui sont prêt à marcher à notre côté, toutes les organisations internationales, toutes les fondations … à participer à faire de ce Festival un grand succès, et pour le progrès d’une Afrique nouvelle.”

Inspirés par la vision du Président, des artistes du monde entier ont répondu à son invitation. Les travaux exposés montraient une qualité exceptionnelle et le Sénégal a eu l’occasion de montrer au continent africain ainsi qu’au monde entier que le Sénégal est un centre créatif et artistique.

Nous ne comprenons donc pas pourquoi les travaux de l’exposé n’ont pas encore été renvoyés aux artistes, malgré les nombreuses demandes de la part des artistes qui ont répondu à l’invitation du Président. Beaucoup d’entre nous ont envoyé des appels aux organisateurs, à LP Art (transporteur d’art en location à Paris, France) et au Gouvernement Sénégalais. Tous nos efforts pour reprendre possession de nos travaux ont été ignorés. Nous restons avec l’impression que les organisateurs et même le Gouvernement du Sénégal n’ont aucun respect pour les artistes et leur travail.

Nous sommes certains que cette situation, tant qu’elle reste non résolue, nuit à l’image et à l’esprit de La Renaissance Africaine et de La Fierté  Noir, que le Festival semblait promouvoir. Ce sentiment est non seulement partagé par les artistes participants, mais aussi par la communauté. Nous sommes d’autant plus déçue par cette attitude arrogante qu’elle est contraire aux propos tenus par le Président Wade lors de son discours face aux Nations Unies. Elle ne sert en aucun cas à honorer la mémoire de l’ancien Président, Léopold Senghor, qui a fondé le Premier Festival des Art Nègres en 1966.

Par cette pétition, nous prions Votre Excellence, Président Wade, d’intervenir avec la plus grande urgence, et de faciliter le retour de nos travaux sans plus de retard.

Today: Johann is counting on you

Johann van der Schijff needs your help with “Mr. Abdoulaye Wade: Return the artwork of more than 100 contemporary artists and designers.”. Join Johann and 1,207 supporters today.