Petition Closed

Defend Water, Life and the Dignity of Communities. Stop Extractivism!

This petition had 561 supporters

(For Spanish translation, scroll down)

Since the 8th of March, the Indigenous communities, farmers, women, workers, students, professors, and more popular sectors of Ecuador have initiated a national mobilization against the extractivist policies, the criminalization of the social protest, and for the defense of Water, Life and the Dignity of communities. This march expresses many of the historical demands of the people in Ecuador contained in the principles and rights established by the ‘Montecristi’ Constitution, like human rights, collective rights, and the rights of nature, the defense of labor rights of workers unjustly dismissed, the safeguard of the university autonomy, the rejection of the negotiation of the Free Trade Agreement (FTA) (opened or camouflaged with the EU), as we rejected it in its time with the USA, and other democratic conquests unknown by the government. The march will culminate in Quito the 22nd of March, indeed the worldwide day of Water.

"Water is more important than gold", is one of the emblems of the March. Open Cast mining has consequences that affect directly to communities but also to the overall lose of landscape, the pollution of air and water, and later sedimantion and erosion of land.

Mining, however, not only affects the life of ample sectors of the communities but also reinforces the dependency of our countries [Latin American countries] to the world-wide market, debilitates all effort of South American integration and promotes the famous “Dutch disease” that turn our countries into massive importers destroying all of the local development.

In addition, the Ecuadorian government has annouced the tenth First Round of Petroleum Licitations that will affect 3 million hectares of the ancestral territories of seven indigenous nationalities. By doing this, the government has disrespected the right to the previous consent, free and informed and the Rights into the Nature.

In Peru, Bolivia, Panama, and generally in Latin America, the indigenous communities, with the support of farmers and popular sectors, have started to mobilize against open-cast mining and in general against any activities denominated as ‘extractivist’ that bring numerous damage to the communities in the surroundings and to societies in general, just for the benefit of multinational corporations.

Lamentably the Government of President Correa insists on having these extractivist activities and, in fact, four days after the beginning of the Great March, he signed a contract with miner Ecua Corriente S.A. (ECSA) for the operation of the project ‘Mirador’.

Español:

Desde el 08 de marzo, las comunidades indígenas, campesinos, mujeres, trabajadores, estudiantes, profesores, y más sectores populares de Ecuador han iniciado una movilización nacional contra las políticas extractivistas, la criminalización de la protesta social, y para la defensa del agua, Vida y la Dignidad de las comunidades. Esta marcha expresa muchas de las demandas históricas de las personas en Ecuador que figuran en los principios y derechos establecidos por la 'Montecristi' Constitución, al igual que los derechos humanos, derechos colectivos y los derechos de la naturaleza, la defensa de los derechos laborales de los trabajadores injustamente despedidos, la salvaguarda de la autonomía universitaria, el rechazo de la negociación del Tratado de Libre Comercio (TLC) (abierta o camuflada con la UE), tal y como lo rechazó en su momento con los EE.UU., la no ampliación de la explotación petrolera y otras conquistas democráticas desconocidas por el gobierno. La marcha culminará en Quito el 22 de marzo, de hecho, el día mundial del agua.

"El agua es más importante que el oro", es uno de los emblemas de la Marcha. Minería a cielo abierto tiene consecuencias que afectan directamente a las comunidades sino también a la general pérdida de paisaje, la contaminación del aire y del agua, y más tarde sedimentación y la erosión de la tierra.

Minería, sin embargo, no sólo afecta a la vida de amplios sectores de las comunidades, sino también refuerza la dependencia de nuestros países [los países latinoamericanos] para el mercado en todo el mundo, debilita todos los esfuerzos de integración sudamericana y promueve la famosa "Enfermedad holandesa" que convierten a nuestros países en los importadores masivos de destrucción de todo el desarrollo local.

Además, el gobierno ha anunciado la décimo Primera Ronda de Licitaciones de Petróleo que afectará a 3 millones de hectáreas de los territorios ancestrales de siete nacionalidades indígenas irrespetando el derecho al consentimiento previo, libre e informado y los Derechos de la Naturaleza.

En el Perú, Bolivia, Panamá, y en general en América Latina, las comunidades indígenas, con el apoyo de los agricultores y los sectores populares, han comenzado a movilizarse en contra de minería a cielo abierto y en general contra todas las actividades denominadas como "extractivista" que traen numerosos daños a las comunidades de los alrededores y las sociedades en general, sólo para el beneficio de las corporaciones multinacionales.

Lamentablemente el Gobierno del Presidente Correa insiste en que estas actividades extractivas y, de hecho, cuatro días después del comienzo de la Gran Marcha, que firmó un contrato con la minera Ecua Corriente SA (ECSA) para la operación del 'Mirador' del proyecto.

Today: Francisca is counting on you

Francisca Frisone needs your help with “Defend Water, Life and the Dignity of Communities. Stop Extractivism!”. Join Francisca and 560 supporters today.