Petitioning Commissie binnenlandse zaken Politici in de Kamer (Federaal parlement)

We schaffen de lijststem eindelijk af, voor meer democratie.

0 have signed. Let’s get to 1,000.

Ooit afgevraagd waarom de volgorde op een kieslijst zo belangrijk is? Wel, bij verkiezingen kan je een bolletje bovenaan kleuren. Daardoor stem je op een partij in plaats van personen. Dat noemen ze "de lijststem". Die stemmen - het zijn er heel wat- gaan automatisch naar politici bovenaan de lijst, meestal op de eerste drie plaatsen.

Dus: als je bovenaan op een lijst staat, krijg je dankzij de lijststem er meteen een pak stemmen bij en heb je enorm veel kans om verkozen te worden. Sta je op plaats 14, dan is die kans meestal zeer klein. Dat is niet democratisch. Het houdt politieke vernieuwing tegen. Partijen beslissen over wie er verkozen raakt in plaats van de kiezers. De volgorde op een lijst mag geen rol spelen. Daarom willen we de lijststem afschaffen. Voor meer democratie, minder macht aan politieke partijen.

WAAROM NU? HEEL BELANGRIJK: VOLGENDE WEEK WORDEN VOORSTELLEN VOOR POLITIEKE VERNIEUWING BESPROKEN IN HET PARLEMENT. HET AFSCHAFFEN VAN DE LIJSTSTEM IS OP DIT MOMENT NOG NIET AANVAARD DOOR ALLE POLITIEKE PARTIJEN. TEKEN DEZE PETITIE DAAROM OM HET ALSNOG OP DE AGENDA TE ZETTEN. SAMEN MAKEN WE EEN KANS. TEKEN VOOR DEMOCRATIE EN POLITIEKE VERNIEUWING!

This petition will be delivered to:
  • Commissie binnenlandse zaken
    Politici in de Kamer (Federaal parlement)

This petition starter stood up and took action. Will you do the same?

Today: Jong is counting on you

Jong VLD needs your help with “De lijststem houdt politieke vernieuwing tegen. Iedereen weet dat, wij gaan er nu iets aan doen.”. Join Jong and 624 supporters today.