Petition Closed
Petitioning Burgemeester van Rotterdam Dhr. Ahmed Aboutaleb and 2 others

Burgemeesters, verbreek banden met Russische 'Zustersteden' tot Anti-Homowet verworpen is.

In English

Wat hebben Rotterdam en Sint Petersburg, Groningen en Moermansk, Nijmegen en Pskov met elkaar gemeen? Het zijn allen 'Zustersteden' - een stedenband met als doel het tonen van vriendschap, uitwisselen van cultuur en het ondersteunen van elkaars stadsbestuur.

Op zaterdag 3 augustus, tijdens de Nederlandse Gay Pride, vragen wij het bestuur van Rotterdam, Groningen en Nijmegen de band met hun Russische 'Zusterstad' te verbreken.

De Russische regering heeft in juni een wet aangenomen die het verbiedt een regenboogvlag te tonen, te demonstreren voor LGBT-rechten* of in het openbaar je partner een zoen te geven. De boetes op deze daden van saamhorigheid en liefde lopen op tot 200.000 Roebel (ruim 4.700 Euro) of 14 dagen cel.

De Russische Anti-Homowet stigmatiseert een minderheidsgroep en legitimeert geweld tegen LGBT personen. In navolging van Reykjavik, Venetië en Milaan vragen wij de bestuurders van Rotterdam, Groningen en Nijmegen om de band met haar Russische Zusterstad te verbreken tot de Russische Anti-Homowet ongeldig is verklaard.

De bestuurders van onze Nederlandse steden moeten duidelijk maken dat het strafbaar maken van liefde niet beloond kan worden met de status van ‘Zusterstad’.

(*LGBT - Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender)

Letter to
Burgemeester van Rotterdam Dhr. Ahmed Aboutaleb
Burgemeester van Groningen Dhr. Peter Rehwinkel
Burgemeester van Nijmegen Dhr. Hubert Bruls
Van 27 juli t/m 4 augustus laten wij in Nederland zien dat we trots zijn op onze LGBT beweging met de jaarlijkse Gay Pride. In Rusland is zoiets ondenkbaar. Wie "publiekelijk homoseksueel" is loopt kans een boete of gevangenisstraf te krijgen.

De bestuurders van onze Nederlandse steden moeten duidelijk maken dat het beboeten of opsluiten van mensen die handelen uit liefde niet beloond kan worden met de status van ‘Zusterstad’.

Burgemeester, laat zien dat wij in Nederland staan voor vrijheid en gelijke rechten. In navolging van Reykjavik, Venetië en Milaan vragen wij u om tijdens de Nederlandse Gay Pride de band met uw Russische Zusterstad te verbreken tot de Russische Anti-Homowet ongeldig is verklaard.