Petition Closed

Burgemeesters, verbreek banden met Russische 'Zustersteden' tot Anti-Homowet verworpen is.

In English

Wat hebben Rotterdam en Sint Petersburg, Groningen en Moermansk, Nijmegen en Pskov met elkaar gemeen? Het zijn allen 'Zustersteden' - een stedenband met als doel het tonen van vriendschap, uitwisselen van cultuur en het ondersteunen van elkaars stadsbestuur.

Op zaterdag 3 augustus, tijdens de Nederlandse Gay Pride, vragen wij het bestuur van Rotterdam, Groningen en Nijmegen de band met hun Russische 'Zusterstad' te verbreken.

De Russische regering heeft in juni een wet aangenomen die het verbiedt een regenboogvlag te tonen, te demonstreren voor LGBT-rechten* of in het openbaar je partner een zoen te geven. De boetes op deze daden van saamhorigheid en liefde lopen op tot 200.000 Roebel (ruim 4.700 Euro) of 14 dagen cel.

De Russische Anti-Homowet stigmatiseert een minderheidsgroep en legitimeert geweld tegen LGBT personen. In navolging van Reykjavik, Venetië en Milaan vragen wij de bestuurders van Rotterdam, Groningen en Nijmegen om de band met haar Russische Zusterstad te verbreken tot de Russische Anti-Homowet ongeldig is verklaard.

De bestuurders van onze Nederlandse steden moeten duidelijk maken dat het strafbaar maken van liefde niet beloond kan worden met de status van ‘Zusterstad’.

(*LGBT - Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender)

This petition was delivered to:
  • Burgemeester van Rotterdam
    Dhr. Ahmed Aboutaleb
  • Burgemeester van Groningen
    Dhr. Peter Rehwinkel
  • Burgemeester van Nijmegen
    Dhr. Hubert Bruls

geer oskam started this petition with a single signature, and now has 3,895 supporters. Start a petition today to change something you care about.