Petition Closed

This petition had 3,875 supporters

In English

Wat hebben Rotterdam en Sint Petersburg, Groningen en Moermansk, Nijmegen en Pskov met elkaar gemeen? Het zijn allen 'Zustersteden' - een stedenband met als doel het tonen van vriendschap, uitwisselen van cultuur en het ondersteunen van elkaars stadsbestuur.

Op zaterdag 3 augustus, tijdens de Nederlandse Gay Pride, vragen wij het bestuur van Rotterdam, Groningen en Nijmegen de band met hun Russische 'Zusterstad' te verbreken.

De Russische regering heeft in juni een wet aangenomen die het verbiedt een regenboogvlag te tonen, te demonstreren voor LGBT-rechten* of in het openbaar je partner een zoen te geven. De boetes op deze daden van saamhorigheid en liefde lopen op tot 200.000 Roebel (ruim 4.700 Euro) of 14 dagen cel.

De Russische Anti-Homowet stigmatiseert een minderheidsgroep en legitimeert geweld tegen LGBT personen. In navolging van Reykjavik, Venetië en Milaan vragen wij de bestuurders van Rotterdam, Groningen en Nijmegen om de band met haar Russische Zusterstad te verbreken tot de Russische Anti-Homowet ongeldig is verklaard.

De bestuurders van onze Nederlandse steden moeten duidelijk maken dat het strafbaar maken van liefde niet beloond kan worden met de status van ‘Zusterstad’.

(*LGBT - Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender)

Today: geer is counting on you

geer oskam needs your help with “Burgemeesters, verbreek banden met Russische 'Zustersteden' tot Anti-Homowet verworpen is.”. Join geer and 3,874 supporters today.