Införandet av ett tredje juridiskt kön i Sverige

0 have signed. Let’s get to 5,000!
At 5,000 signatures, this petition is more likely to get picked up by local news!
Sture Gustavsson started this petition to Sveriges Riksdag

Det är dags för Sverige att införa ett tredje juridiskt kön i linje med flertalet amerikanska stater och nationerna av Kanada, Indien, Island, Danmark, Portugal, Australien, Nya Zealand, Uruguay och Malta. Vi har ingen rätt att kalla oss för ett land i framkant om vi ligger efter i frågor som denna. Det finns tusentals svenskar som är felkönade på sina pass, nationella IDn, Körkort, folkbokföringar, försäkringar med mera, detta är oacceptabelt! Att Sverige ligger efter i frågan när vi har flera högskolor som leder utredningar i frågor om genus och socialt kön är sinnessjukt och det är dags för politiken att komma ikapp! Vi måste följa vetenskapen och lite på forskarna. Dags för att våra icke-binära och queer invånare att känna sig hemma i Sverige.

Kampen om Queer-representation är lång. Ända sen på 70-talet när homosexualitet äntligen slutades ses som en sjukdom. Tills nu när transpersoner måste bli diagnoserade med dysfori på samma sätt som en sjukdom. Vi har inte kommit i närheten av hela vägen fram och vi bör skämmas om vi inte agerar. Så skriv under detta och sätt press på politikerna för det är nog. Vi som svenska folket bör ha fått nog av exkluderingen som svenska statens kulturkonservativa policier innebär. Vi ska styras av vetenskap inte av utdaterade kulturnormen som hör hemma i ett annat århundrade. Upp till kamp mot statligt förtryck.

0 have signed. Let’s get to 5,000!